کد خبر: ۵۹۹۰۰
 

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: مشاهده مواردی از شیوع بیماری هاری مشترک بین دام و انسان در جنوب این شهرستان نگران کننده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید حجت‌الله موسوی» روز سه شنبه در جلسه کارگروه بهداشت و امنیت غذایی در فرمانداری این شهرستان اظهارداشت: هاری بیماری ویروسی مرتبط با دستگاه عصبی است که در گوشت‌خواران اهلی و وحشی مانند کفتار، سگ، گربه، گرگ، روباه، شغال و علفخوارانی مانند گاو، گوسفند، بز و اسب ایجاد بیماری می‌کند و انسان در اثر گزیده شدن به وسیله این حیوانات آلوده می‌شود.

وی تصریح کرد: در یک ماه اخیر حیواناتی مانند گاو، خرس، گرگ و کفتار در بخش‌هایی از جنوب سمیرم با آسیب زدن به افرادی باعث شیوع این بیماری خطرناک و کشنده شدند.

معاون شبکه بهداشت سمیرم از عشایر، روستاییان و شهروندان خواست در صورت گازگرفتگی با حیوانات و با هدف جلوگیری از ابتلا به هاری و مرگ حتمی، دوره واکسیناسیون هاری را در مرکز درمان پیشگیری هاری به طور کامل انجام دهند.

موسوی خاطرنشان کرد: شست ‌و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضدهاری پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری بسیار مهم، حیاتی و نجات‌بخش است.

رییس شبکه دامپزشکی سمیرم  اظهار داشت: مشاهده موارد مثبت هاری در بخش پادنای بزرگ این شهرستان زنگ خطر جدی است و باید برای رفع آن چاره‌جویی شود.

اردشیر ترزبان تاکید کرد: حیوانات بدون صاحب اهلی و وحشی رها در طبیعت، بیابان و دشت‌ها بویژه سگ‌های ولگرد بیشترین مشکل را در این مورد ایجاد می‌کنند و باید برای جمع‌آوری آنها اقدام کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم خاطرنشان کرد: باید اقدام جدی و همگانی در این رابطه انجام شود چرا که هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری و تحقق هدف جهانی که همانا حذف بیماری هاری انسانی ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ است، دشوارتر می‌شود.

به گفته  علی‌اصغر صبوحی، قیمت هر بار تزریق واکسن هادی تا پیش از این ۲۰۰ هزار تومان بود که باید دست کم چهار نوبت به فرد بیمار تزریق شود و بیمار تا مدت‌ها تحت مراقبت باشد.

با وجود تلاش های فراوان مجامع بهداشتی و سازمان های دامپزشکی در سطح دنیا هنوز این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و همه ساله تعداد قابل توجهی از انسان‌ها و حیوانات در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری هاری در بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا بومی است و بیشترین خسارت‌ها و تلفات در این ۲ قاره مشاهده و تلفات انسانی آن در جهان سالانه حدود ۵۵ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

از طرف دیگر حدود ۹۹ درصد این تلفات در کشورهای در حال توسعه یا عقب افتاده و بیش از ۹۹ درصد در اثر گزش یا حمله سگ هار پیش می‌آید.

حدود ۵۶ درصد از تلفات انسانی هاری در قاره آسیا و ۴۴ درصد در قاره آفریقا رخ می‌دهد و تلفات در سایر قاره ها قابل توجه نیست.

سمیرم در جنوب اصفهان منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است که در ضلع شمالی ارتفاعات دنا واقع شده و بیشتر روستاهای جنوب این شهرستان در دامنه کوه‌های زاگرس با وجود انواع حیات وحش متعدد و متنوع، واقع شده‌اند.

سمیرم با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت عشایری و ثابت، چهار بخش، ۱۵۰ روستا و آبادی و ۶ شهر در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه