کد خبر: ۶۰۲۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، ایلام و بناب

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:
افتتاح کشتارگاه صنعتی، دفن و معدوم‌سازی ضایعات را اصولی‌تر خواهد کرد

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: افتتاح کشتارگاه صنعتی دام، دفن و معدوم‌سازی ضایعات دامی را نسبت به کشتارگاه‌های سنتی، اصولی‌تر خواهد کرد.

محمدرشید کرمی با اشاره به فعالیت پنج واحد کشتارگاه طیور و 7 واحد کشتارگاه دام در سطح استان، اظهار کرد: 2 کشتارگاه طیور در شهرستان زنجان و 3 واحد نیز در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره وجود دارد که هر پنج مورد جزو کشتارگاه‌های صنعتی هستند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 6 واحد کشتارگاه سنتی دام نیز در استان فعال است، افزود: در حال‌حاضر یک واحد کشتارگاه صنعتی دام در استان آماده بهره‌برداری است که این مساله بسیاری از مشکلات موجود در کشتارگاه‌های سنتی را حل خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: همه فعالیت‌های مربوط به کشتارهای صورت گرفته در این کشتارگاه‌ها زیر نظر کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد و در صورتی که گوشتی به علت بیماری غیرقابل مصرف باشد از چرخه حذف شده و معدوم می‌شود، لذا گوشت عرضه شده به بازار از هر جهت بهداشتی است.

وی با یادآوری این‌که در کشتارگاه‌های سنتی دام، بر مسائل بهداشتی و شرعی کشتار کاملاً نظارت صورت می‌گیرد، ادامه داد: حتی خودروهای حمل کننده گوشت و کارکنان شاغل در این زمینه نیز مورد نظارت هستند.

کرمی با اشاره به وجود کشتارگاه‌های سنتی در اکثر نقاط استان، گفت: این کشتارگاه‌ها همه امکانات لازم را دارا نیستند، لذا با افتتاح کشتارگاه صنعتی دام در استان بسیاری از این مشکلات از قبیل سیستم فاضلاب استاندارد، رفع اصولی ضایعات و وجود آلایندگی زیست محیطی حل می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر این‌که کشتارگاه صنعتی تجهیزات مطلوبی دارد، گفت: کشتارگاه صنعتی دارای تصفیه فاضلاب استاندارد بوده و مشکلات زیست محیطی موجود در کشتارگاه‌های سنتی را نخواهد داشت.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام خبر داد:
مایه‌کوبی 150 هزار راس دام در دره‌شهر


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: 150 هزار راس دام علیه بیماری‌های انگلی در شهرستان دره‌شهر مایه‌کوبی می‌شود.

وهاب پیرانی اظهار داشت: در حال حاضر طرح سمپاشی مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی دام و اماکن دامی در شهرستان دره‌شهر در حال اجراست.
وی ادامه داد: در قالب این طرح 150 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های انگلی در شهرستان در حال توسعه دره‌شهر واکسینه می‌شوند.
این مسئول اضافه کرد: این طرح به منظور افزایش تولیدات دامی و ارتقای سلامت دام در بخش‌های مرکزی، بدره و ماژین به مدت 45 روز اجرا می‌شود.
پیرانی تصریح کرد: علاوه بر سمپاشی دام‌های شهرستان دره‌شهر، حدود 400 هزار متر مربع از اماکن دامی انگل‌زدایی خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: با مایه‌کوبی یک‌هزار راس دام سبک و سنگین بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در شهرستان دره‌شهر برطرف می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر اجرای طرح واکسیناسیون، برنامه‌های بهداشتی دیگری در دستور کار این دستگاه اجرایی قرار دارد.
این مسئول اضافه کرد: اجرای طرح مایه‌کوبی علیه بیماری‌های مشترک دام و انسان از برنامه‌های مهم کاری این دستگاه اجرایی است.
پیرانی تصریح کرد: تب مالت، شاربن، آبله و ... از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که این دستگاه اجرایی بخشی از توان خود را صرف مقابله با این بیماری‌ها در استان در حال توسعه ایلام کرده است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های واگیردار دامی بوده که تنها راه پیشگیری از آن واکسیناسیون دام‌هاست.
وی از مراکز صنعتی و دامداران استان ایلام خواست با گروه‌های دامپزشکی در اجرای این طرح همکاری لازم را داشت باشند.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب خبر داد:
پلمب مرکز جمع‌آوری شیر غیربهداشتی در بناب


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب از پلمب یک مرکز جمع‌آوری شیر خام غیربهداشتی در این شهرستان خبر داد.

مهدی حامی از پلمپ یک مرکز جمع‌آوری شیر خام توسط اکیپ ویژه نظارت بر شیر خام شهرستان خبر داد و گفت: این مرکز به علت نداشتن پروانه بهره‌برداری بهداشتی و عدم رعایت موارد بهداشتی با حکم قضایی پلمپ و پرونده صاحب مرکز در مراجع قضایی در جریان است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر هفت مرکز جمع‌آوری شیر خام در شهرستان بناب فعال هستند که شبکه دامپزشکی این شهرستان نظارت کاملی بر فعالیت‌های آنها دارد.
حامی از شهروندان خواست که فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا در اسرع وقت کارشناسان کنترل بهداشتی این شبکه اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب خاطر نشان کرد: اکیپ ویژه نظارت بر تولید و توزیع شیر خام در این شهرستان با تمام توان و به صورت شبانه روزی بر فعالیت‌های مراکز جمع‌آوری شیر خام و خودروهای حمل بهداشتی شیر نظارت می‌کنند.

 

 

نظر شما
ادامه