کد خبر: ۶۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - درپی اعتراض دامدارن به افزایش واردات گوشت قرمز منجمد که ابتدا در حد 50 هزار تن و به عنوان مصرف صنایع کشور صورت گرفت و هم اکنون در مغازه‌های سطح شهر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و گلایه کارشناسان و مصرف‌کنندگان به مصرف گوشت‌های بی‌کیفیت منجمد، درحالیکه کشورمان یکی از تولیدکنندگان مرغوب‌ و لذیذ گوشت‌ قرمز در جهان محسوب می‌شود، احتمالا تعرفه 35 درصدی واردات گوشت قرمز که از سال گذشته صفر شده بود مجددا اعمال شود.

براساس قانون بودجه سال 90 وزارت بازرگانی مکلف شده به ازای هر کیلوگرم واردات گوشت قرمز مبلغ دو هزار و 500 ریال از واردکنندگان دریافت کند و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

براین اساس، از وجوه واریزی تا سقف 10 میلیارد ریال برای انجام تحقیقات کاربردی به منظور قطع وابستگی به واردات محصولات پروتئینی دامی و رسیدن به خودکفایی و تولید بهینه این محصولات در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

درحال حاضر سالانه بیش از 930 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با توجه به مصرف سرانه‌ی 12 کیلوگرم، سالانه 900 تا 950 هزار تن نیاز کشور است و در مرز خودکفایی این محصول پروتئینی استراتژیک قرار داریم؛‌ این درحالیست که ایران به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده مرغوب و با کیفیت گوشت قرمز طی سالهای اخیر نه تنها خودکفا بوده بلکه صادرکننده این مصول به کشورهای مسلمان حاشیه خلیج فارس بوده است اما به دلیل مشکلات ایجاد شده اعم از واردات گوشت قرمز، قاچاق دام زنده به کشور، خشکسالی و نبود حمایت مناسب از دامداری‌های داخلی از میزان تولید کاسته شده است.

که با توجه به شکل‌گیری دامداری‌های صنعتی با سرمایه‌های کلان و ظرفیت‌های خالی در این بخش، اگر از تولید داخلی حمایت شود، نه تنها این میزان بسیار ناچیز واردات با تولید داخل تامین می‌شود بلکه با توجه به ذبح شرعی و مرغوبیت دام‌های ایرانی، تقاضای زیادی از سوی کشورهای عربی و مسلمان همسایه برای واردات گوشت از ایران وجود دارد که می‌تواند ایران را به صادرکننده بزرگ در خاورمیانه تبدیل و جایگزین واردات گوشت‌های برزیلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس کند.

در این زمینه سعادت‌الله عباسی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - شرایط تولید گوشت قرمزدر سال جاری را مناسب ارزیابی و اظهار کرد: سال گذشته 933 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود سه درصد افزایش یابد.

عباسی تصریح کرد: نیاز به واردات گوشت قرمز کمتر از 10 درصد است که این میزان نیز برای زمان‌های پرمصرف، تنظیم بازار و مصارف صنایع گوشتی و پروتئینی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی بالا‌بودن میزان واردات گوشت قرمز در کشور و گلایه دامداران از عدم حمایت تولید داخلی، گفت: سال گذشته کمتر از 100 هزار تن گوشت قرمز به منظور ذخیره استراتژیک و اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها وارد شد که امسال میزان نیاز به واردات کمتر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 80 تا 90 هزار تن گوشت قرمز منجمد به منظور ذخیره‌سازی و تامین کمبود نیاز کشور وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: این میزان واردات در اختیار پادگان‌ها، مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و نهادها و ارگان‌هایی که پرمصرف هستند قرار می‌گیرد.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی نیز با ابراز رضایت از وضیت تولیدات گوشتی و پروتئینی کشور، گفت: با اقدامات انجام شده، 90 درصد گوشت مورد نیاز کشور به راحتی در داخل تامین می‌شود.

خلیلیان تاکید کرد: خوشبختانه واردات گوشت کنترل شده و ضابطه‌مند است و وزارت جهاد کشاورزی، واردات گوشت را در حد همان 10 درصد مورد نیاز محدود کرده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
khalil
|
-
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
0
0
سلام لطفا اطلاعاتی در مورد صادرات و واردات گوشت قرمز بدید ....... تشکر
نظر شما
ادامه