کد خبر: ۶۰۲۳

حکیم مهر - اولین جلسه رسمی انتخاباتی اتاقی‌ها با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی و کاندیدای هیات رییسه و ریاست اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که رییس فعلی اتاق و کاندیدای ریاست دوره هفتم این نهاد بزرگترین غایب این جلسه بود.

گلایه‌های متعدد کاندیداها به خصوصی از بخش اجرایی اتاق بازرگانی و تاکید بر استقلال و تقویت اتاق‌های شهرستان‌ها شاید مهم‌ترین موارد مطرح در این جلسه بود.

در کنار این‌ها، مهم‌ترین بخش این جلسه حدود پنج ساعته سخنان دو کاندیدای ریاست اتاق بود که یکی رسما اعلام کرد: "ادعا دارم از دولت می‌آیم" و دیگری صراحتا عنوان کرد: "نمی‌توانم بپذیرم یک فرد دولتی رییس اتاق شود."

سه نفر کاندید ریاست اتاق بازرگانی ایران، محمد نهاوندیان، علی‌نقی خاموشی و شجاع‌الدین بازرگانی هستند که محمد نهاوندیان به دلیل سفر به مکزیک و حضور در اجلاس اتاق‌های بازرگانی در این جلسه حضور نداشت.

اما دکتر بازرگانی و خاموشی که در این جلسه حاضر بودند برنامه‌های خود را ارائه کردند.

*ابایی از انتقاد از دولت ندارم

دکتر شجاع‌الدین بازرگانی - دامپزشک و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت نفت در زمان تصدی دکتر میرکاظمی - که عضو هیات رییسه دوره ششم اتاق ایران بوده در همان ابتدای سخنانش به این موضوع اشاره و گلایه خود را این گونه بیان کرد: با وجود اینکه عضو هیات رییسه اتاق ایران بوده‌ام اما تا به امروز، تریبون رسمی اتاق در اختیارم قرار نگرفته بود.

وی در ادامه با اشاره به سوابق مدیریتی خود در سازمان اتکا و تجربه موفق مالی که خود از آن تلقی کرد، گفت: من هرجا که رفتم نشان دادم آدم عملگرایی هستم.

وی با اشاره به نقشه راه اتاق به عنوان یکی از برنامه‌های خود، افزود: امروز اتاق بازرگانی مشروعیت لازم را برای استیفای حقوق بخش خصوصی ندارد و اتاق بازرگانی به جای اینکه مدیریت شود، اداره می‌شود.

بازرگانی با گلایه از اینکه اتاق بازرگانی نماینده فراگیر بخش خصوصی نیست، اظهار کرد: اینکه من از تصمیم‌های دولت بخواهم انتقاد کنم، ابایی ندارم اما مشاجره نمی‌کنم.

وی در ادامه منشور همکاری اتاق و بخش خصوصی را از جمله ایده‌های خود دانست و متذکر شد: کدام یک از بندهای این منشور توسط دولت و اتاق عملی شده است؟

بازرگانی انتقادهای خود را این گونه ادامه داد: این چه اتاقی است که بین اتاق تهران و شهرستان‌ها اقداماتی رخ می‌دهد که هنوز حرف‌های قبیله‌ای زده می‌شود.

* ادعا دارم از دولت می‌آیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره معیارهای تعیین دبیر کل اتاق اشاره کرد که این سمت باید در اختیار کسی از بخش خصوصی باشد.

بازرگانی در این مورد تصریح کرد: من ادعا دارم از دولت می‌آیم و اگر دبیر کل از بخش خصوصی باشد مدیریت سازمان به صورت جمعی و بهتر خواهد بود تا بدانیم این طیف وسیع بخش خصوصی که صاحبان بنگاه‌ها هستند با چه مکانیزمی باید کار کنند؟

عضو هیات رییسه دوره ششم اتاق ایران در واکنش به این موضوع که خودش عضوی از هیات رییسه‌ای بوده که اکنون نقد می‌شود، عنوان کرد: من در آن بخشی که نقد می‌کنم سهم خودم را محفوظ می‌دانم چرا که یک هفتم آن مربوط به خودم می‌شود. اکنون باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد و نقشه راه جدیدی را مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه در مورد مشروعیت اتاق ایران نیز متذکر شد: من اصلا در بخش خصوصی نبودم اما یکی از ویژگی‌های بخش خصوصی بنگاه‌داری است که خیلی در این دو بخش با هم متفاوت نیست. تنها یکی از تفاوت‌های آن‌ها در این است که اگر ریسکی در بخش دولتی صورت می‌گیرد آن وقت از جیب مبارک آن فرد خرج نمی‌شود. اما به هر ترتیب من در مجموعه اتکا، توانستم یک مجموعه فشل را سودده کنم.

بازرگانی همچنین در مورد دیدگاه خود درباره نرخ ارز ابراز کرد: در اتاق بازرگانی باید چند صدایی وجود داشته باشد اما نگاه واحد مبتنی بر کارهای کارشناسی در مورد نرخ ارز باید منعکس شود. من نمی‌توانم در مورد نرخ ارز اعلام نظر کنم و باید در این مورد کار کارشناسی انجام شود تا اتاق بازرگانی نظر جامعی را بدهد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه