کد خبر: ۶۰۴۰۸
 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اعتباری برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های موجود در پارک ملی کویر استان سمنان به منظور افزایش جمعیت گورخر ایرانی براساس طرح‌های تعریف شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص خواهد یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «عیسی کلانتری» روز پنجشنبه در پایان بازدید از پارک ملی کویر استان سمنان ابراز داشت: از محل اعتبارات ملی برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در پارک ملی کویر در استان سمنان به منظور افزایش جمعیت گورخر ایرانی در چشم‌انداز آتی اعتبارات پروژه‌محور اختصاص می‌یابد.

وی بیان کرد: افزایش سطح فضای نگهداری مولدین،تامین دوربین‌های کنترلی، ساخت پاسگاه مناسب و مجهزتر از پاسگاه فعلی در مجاورت منطقه نگهداری گورخر ایرانی از طرح‌های در دستور کار برای حفاظت از این گونه ارزشمند است.

وی ادامه داد: اعتبارات پروژه محور برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها به منظور افزایش جمعیت و زادآوری گونه‌های ارزشمند حیات وحش در منطقه پارک ملی توران در شهرستان شاهرود نیز اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیان کرد: تامین و انتقال آهو به عنوان طعمه از مراکز تکثیر سایر استان‌های کشور به استان سمنان برای تکثیر طعمه یوزپلنگ آسیایی از جمله طرح‌های برنامه‌ریزی شده برای حمایت از این گونه ارزشمند است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی و تامین زیرساخت‌ها برای انتقال یوزیلنگ‌های در اسارت طی یک برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی از محیط کوچک‌تر به فضای وسیع‌تر از دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

کلانتری خاطرنشان کرد: اکنون هریک از یوزپلنگ‌های انتقال یافته از پارک پردیسان تهران در فضای محدودی در پارک ملی توران در استان سمنان زیست می‌کنند و برنامه‌ریزی شده است با گذشت زمان و تقویت سازگاری این گونه ارزشمند با محیط ابتدا به فضای ٢٠ هکتاری و سپس به ۷۰۰ هکتاری منتقل شود.

وی اضافه کرد: برای افزایش سطح مکان نگهداری یوزپلنگ‌های این سایت ابتدا نیاز به تمرین شکار طعمه های بزرگتر است به همین منظور فضای نگهداری این گونه نیز باید بصورت مرحله ای بزرگتر شود و، پس از حصول اطمینان از توانایی شکار در فضای ٢٠ هکتاری، محدوده ٧٠٠ هکتاری در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده وضعیت فیزیکی، جسمانی و حرکتی سه یوزپلنگ انتقال یافته به پارک ملی توران در استان سمنان مناسب‌تر از پردیسان تهران است و زمینه برای زادآوری و تکثیر نیز مهیا شده است.

کلانتری بیان کرد: تامین آب حیات وحش نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و مقرر شده با حفر چاه در نقاط ‌ مناسب و ایجاد استخر نیمه‌طبیعی برای تامین آب حیات وحش اقدام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تامین آب برای حیات وحش و یوزپلنگ‌ها مهمترین دغدغه‌ است و انتظار می‌رود تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌ها اجرایی شود تا با تامین نیازهای اولیه شاهد افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران باشیم.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله است که اواسط فروردین امسال از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران منتقل شده است.

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ در اسارت که سالها در پارک پردیسان با هدف تکثیر نگهداری می‌شدند، از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست  به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.

کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه ۱۳۸۶ در ۴ ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین ۱۳۹۰ در سه ماهگی به اسارت در آمدند و در فروردین امسال به زادگاه‌شان در پارک ملی توران بازگردانده شدند.

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.

گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها دو جمعیت کوچک در منطقه خارتوران شاهرود و بهرام گور شهرستان نی ریز استان فارس باقی مانده ‌است.

در نوزدهم مهر سال ۹۷از پارک ملی توران در شاهرود  ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که متاسفانه پنج راس به دلیل انتقال غیر ایمن تلف شدند و پنج راس باقیماندند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منظور بازدید از پارک ملی توران زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و پارک ملی کویر زیستگاه گور خر ایرانی  جزو مناطق تحت حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان، روز چهارشنبه به صورت سر زده وارد این استان شد.

 

نظر شما
ادامه