کد خبر: ۶۰۸۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، آباده، هرمزگان، خراسان رضوی و شمالی

 

سرپرست شبکه دامپزشکی کرمان خبر داد:
معدوم‌سازی 2 هزار کیلوگرم فرآورده دامی در کرمان


سرپرست شبکه دامپزشکی کرمان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 2 هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان معدوم شده است.

اکبر دژآهنج سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان اظهار داشت: طی دو ماه ابتدای سال جاری اکیپ‌های نظارت این شبکه یک‌هزار و 707 مورد بازدید از مراکز عرضه مواد خام دامی به عمل آوردند که با 176 مورد تخلف روبه‌رو و برخورد شد.
وی ادامه داد: طی این بازدیدها 2 هزار و 178 کیلوگرم مواد خام دامی غیربهداشتی ضبط و معدوم شده و یک مورد ارجاع به مراجع قضایی نیز وجود داشته است.
دژآهنج افزود: در این مدت عملیات نظارت و بازرسی بهداشتی بر کشتار دام و طیور نیز در کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور به عمل آمده است که طبق گزارش بخش نظارت 12 هزار و 136 لاشه گوسفند و بز، یک‌هزار و 792 لاشه گاو، 44 لاشه شتر و 779 هزار و 932 لاشه طیور مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت بخش نظارت این شبکه در همه ایام سال ادامه دارد و شهروندان در صورت مشاهده فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در مراکز عرضه و فروش می‌توانند با شماره تلفن‌های 2118036 و 2118606 این شبکه تمام برقرار کنند.

 

---------------------------------

 

برای اولین بار در استان کرمان: اجرای طرح تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک

 

امروزه جوامع پیشرفته و صنعتی جهت پیشگیری از صدماتی که مصرف مواد بیولوژیکی مانند واکسن ها ، سموم و آنتی بیوتیک ها در سلامت جامعه بر جای  می گذارد و باعث ایجاد هزینه های گزاف درمانی می گردد به تولید و عرضه فراورده های ارگانیک که هیچ گونه مواد شیمیایی در آنها وجود ندارد روی آورده اند. مهمترین مسئله در رابطه با مصرف محصولات ارگانیک جلوگیری از مقاومت دارویی که ثمره آن در جوامع انسانی بسیار نگران کننده شده می باشد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در این رابطه اظهار داشت : به منظور بهبود کیفیت فرآوردهای خام دامی و تولید غذای سالم و با عنایت به تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی به امکانات تشخیص وجود آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی برای اولین بار طرح تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در کرمان در حال اجرا می باشد .
وی تصریح کرد : در مراحل مختلف اجرای این طرح که تحت نظارت کامل کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد از گله مورد نظر نمونه برداری و آزمایش شده و در صورت تائید آزمایشگاه مبنی عدم مصرف آنتی بیوتیک طرح وارد مرحله بعد خواهد شد .
وی افزود : در مرحله پایانی در صورت  تائید نهایی عاری بودن گوشت مرغ عاری از آنتی بیوتیک، این محصول به عنوان یک محصول عاری از آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش به بازار عرضه خواهد شد .
مدیر کل دامپزشکی استان ضمن اشاره به محاسنات مصرف فراورده عاری از آنتی بیوتیک بیان نمود:مصرف آنتی بیوتیک ها در دام جهت پیشگیری از بیماری های بومی منطقه می باشد که با اعمال مدیریت صحیح در سطح دامداری و رعایت اصول امنیت زیستی می توان ازمصرف این مواد در حد امکان صرفه نظر کرد.
وی اعلام کرد: اداره کل دامپزشکی استان از تولید کنندگانی که قصد اجرای این طرح را دارند حمایت کامل می نماید.

---------------------------------

 

بیش از 5/9 تن فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی در آباده (واقع در استان فارس) کشف و معدوم شد
 
طی یک ماه گذشته بیش از 5/9 تن از انواع گوشت و فرآورده های خام دامی در آباده به علت غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف بودن از مراکز تولید و عرضه جمع آوری و معدوم گردیده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان آباده گفت: طی یک ماه گذشته بیش از 5/9 تن از انواع گوشت و فرآورده های خام دامی در آباده به علت غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف بودن از مراکز تولید و عرضه جمع آوری و معدوم گردیده است.
دکتر علی رضا فرخی با بیان اینکه بازرسی از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی به طور مستمر صورت می گیرد افزود: اجازه نخواهیم داد افراد سودجو با عدم رعایت اصول بهداشتی سلامت جامعه را تهدید یا لطمه وارد سازند.
وی از شهروندان خواست فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز و فروشگاههای مجاز و معتبر تهیه و هنگام خرید به مهر یا برچسب معتبر دامپزشکی و همچنین تاریخ تولید و انقضا فرآورده های بسته بندی شده دقت کنند و از خرید مرغ و بوقلمون به صورت فله ای و گوشت از قبل چرخ شده جداً خودداری نمایند.

-----------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی هرمزگان خبر داد؛ انتقال 28 میلیون لارو میگو به چابهار
 
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان از انتقال 28 میلیون لارو میگو از این استان به چابهار در سیستان و بلوچستان طی خردادماه جاری خبر داد.
دکتر ذبیح الله غریب در نشست بررسی وضعیت پرروش دهندگان میگو که با حضور مزرعه داران و رئیس صندوق حمایتی جهاد کشاورزی هرمزگان برگزار شد، با بیان این مطلب که تا 20 خرداد ماه سال جاری در هفت مرکز تکثیر میگوی استان 150 میلیون پست لارو تولید شده است، اظهار داشت: از این میزان 28 میلیون لارو به مزارع پرورش چابهار انتقال یافته و مابقی در سایت های پرورش استان ذخیره سازی شده است.
وی ادامه داد: در این مدت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان با انجام 49 مورد بازدید و نمونه برداری از مراکز تکثیر، با انجام 757 مورد آزمایش PCR نسبت به پایش پست لاروهای تولیدی از نظر بیماری های مهم ویروسی میگو اقدام کرده است.
این مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به فواصل آغاز به کار بخش های پرروش میگو یادآور شد: از نیمه فروردین ماه سال جاری تا نیمه خردادماه تعداد 48 مزرعه در سایت های پرورش میگوی تیاب شمالی، تیاب جنوبی و سایه خوش اقدام به ذخیره سازی پست لارو کرده اند.
مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان ضمن تاکید بر رعایت ضوابط بهداشتی و بیوسکورتی و همچنین همانگی لازم با دامپزشکی برای ورود غذا و حمل و نقل لارو از سایر استان ها نیز تاکید کرد.
غریب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: براساس گزارش شیلات استان در حال حاضر به منظور تقویت ذخایر دریا دو مرکز تولید و تکثیر ماهیان دریایی فعالیت تولید بچه ماهی هامور در استان با هدف رها سازی در دریا را آغاز کرده اند.
وی با اشاره به ظرفیت های آبزی پروری در هرمزگان اظهار داشت: ادامه فعالیت های آبزی پروری و شیلات ملزم به رعایت قوانین و ضوابظ متعدد و استانداردهاست که نقش دامپزشکی در این راه غیر قابل انکار است.
مدیر کل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: این اداره تاکنون در راستای انجام وظایف خود بر امور پرحجم صادرات و واردات بر فعالیت هایی همانند صدور مجور حمل و ... در استان نیز به طور مداوم نظارت دارد.
نشست مذکور به منظور هماهنگی بین ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی و پرورش دهندگان میگوی استان برگزار شد.
هرمزگان یکی از استان های پیشرو در امر صنعت پرورش میگو محسوب می شود.

-------------------------------

 

مرحله اول مایه کوبی دام های خراسان رضوی علیه تب برفکی در سال 1390 آغاز شد
 
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز مرحله اول واکسیناسیون دام های استان علیه  بیماری تب برفکی از اواخر خردادماه سال جاری خبر داد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر، افزود: پیش بینی می شود در این مرحله، کلیه دام های سنگین استان به تعداد 350 هزار راس تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار بگیرند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی، رویکرد این مجموعه را در این مرحله بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست و اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی-درمانی دام های روستایی و عشایری ، اجرای 60 درصد عملیات یادشده به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری کلیه دام های سنگین استان
با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی –قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.
دکتر ازغدی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 20 روز ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت.
مدیر کل دامپزشکی استان با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد و نیز صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و درصورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای-بهداشتی و رعایت مفاد سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود. او مجددا تاکید نمود، با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ از نیروهای انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

 

--------------------------------------

 

معاون دامپزشکی خراسان شمالی مطرح کرد:آغاز مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب برفکی در خراسان شمالی
 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از آغاز مایه‌کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری تب‌برفکی در این استان از امروز خبر داد.
حمید رمضانی در بجنورد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس برنامه قرار است تا در این مرحله 83 هزار دام سنگین در سطح خراسان شمالی زیر پوشش واکسن تب برفکی قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه در این طرح بیش از 90 درصد از جمعیت دام سنگین استان علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند، ادامه داد: مدت زمان اجرای طرح تب برفکی 20 روز کاری است.
رمضانی تعداد اکیپ‌های ساماندهی شده برای اجرای عملیات تب برفکی دام‌های سنگین در این استان را 56 اکیپ عنوان کرد و گفت: حدود 60 درصد از این عملیات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح از دامداران خواست تا همکاری لازم را با دامپزشکی داشته و از جا به جایی دام‌ها طی این مدت پرهیز کنند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: البته برای افزایش درصد پوشش مایه کوبی دام‌ها و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری، مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای طی زمان اجرای طرح تشدید شده و از تردد و نقل و انتقال دام‌ها جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مایه کوبی دام‌ها علیه تب برفکی موجب جلوگیری از بروز بیماری‌ها در دام‌های سنگین و خسارت به واحدهای دامی استان خواهد شد، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌ها همچنین موجب افزایش تولیدات در واحدهای دامی خواهد شد.
خراسان شمالی از قطب‌های مهم پرورش دام در کشور به شمار می‌رود.

 

 

نظر شما
ادامه