کد خبر: ۶۰۸۹

حکیم مهر - رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان گیلان به خبرنگار حکیم مهر در رشت گفت : مرغداران گوشتی در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی به حال خود رها شده‎اند.

مهندس نیما حیدرنژاد افزود: مشکلات برای مرغداران گوشتی در شرایطی ایجاد شده که شاهد افزایش شدید قیمت حاملهای انرژی از قبیل گاز و برق و دشواری تهیه گازوئیل و افزایش قیمت آن هستیم.

وی همچنین گفت: با لغو ماده 103 قانون بیمه و حمایت دولتی از بیمه تامین اجتماعی از فروردین امسال به دلیل افزایش دو برابری پرداخت حق بیمه کارکنان این مسئله هم به مشکلات مرغداران اضافه شده است.

حیدرنژاد در ادامه اظهار کرد: جهش ناگهانی قیمت نهادههای تولید از قبیل ذرت و سویا و گرانی دائمی  و شرایط سخت تهیه و کمبود جوجه یک روزه نیز بر نگرانیهای مرغداران افزوده و در چنین شرایطی که قیمت تمام شده مرغ گوشتی حدود 2480 تومان تخمین زده می شود، این قیمت به 2050 تومان رسیده و هیچ فریادرسی هم نیست.

وی گفت: بخاطر شرایط سخت اقتصادی و کمبود نقدینگی بازار کشتار گران و خریداران مرغ زنده نیز دچار چالش شده و حتی قادر به پرداخت چک‎های خود نیستند و مرغداران با کمبود نقدینگی مواجه شده اند.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان گیلان با طرح سؤالاتی نظیر "اداره بازرگانی،شرکت امور دام جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی کجا هستند؟" و "اتحادیه مرغداران چرا سکوت کرده است و کاری نمیکند؟" گفت: آیا نباید به سرعت با قیمت گذاری مناسب (حداقل 3100 تومان و نه 2750 تومان مرغ کشتارشده درب کشتارگاه) نسبت به خریداری و جمع آوری مرغ مازاد در بازار اقدام کرد تا هم قیمت در بازار به تعادل برسد و هم ذخیره تابستانی مناسبی تهیه و جلوی ضرر و زیان مرغدارانی که در حال حاضر مرغ آماده فروش دارند گرفته شود؟

حیدرنژاد افزود : در حالیکه در جراید و رسانه ها بطور دائم سخن از پرداخت کمکهای دولتی و مستقیم به بخش صنعت مطرح می‎شود، به عینه شاهدیم که بخش طیور بخصوص مرغداران  گوشتی به حال خود رها شده‌اند و با گذشت 4 ماه از هدفمند کردن یارانه ها هیچگونه کمکی از بخش دولتی دریافت نگردیده است.

وی در پایان هشدار داد : با این رویه تولیدکنندگان این بخش به مرور روبه زوال و ورشکستگی پیش خواهند رفت که این خساراتی است که در آینده عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

 

خبرنگار : مرتضی جلیل نژاد ماسوله

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه