کد خبر: ۶۲۷۸۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

مسئول مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد می‌گوید: تلاش‌ می‌کنیم تا دامپزشکی حیات وحش به جایگاه و شرایطی که شایسته آن است، دست یابد و کمکی برای حفاظت از تنوع زیستی بی‌مانند ایران باشد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، انجمن علمی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد سال ۱۳۹۷ نخستین مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش وابسته به این دانشگاه را با مجوز رسمی از سازمان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری ایجاد کرد.

اعضای انجمن علمی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در این حدود سه سال‌ بسیاری از گونه‌های مهم جانوری را بعد از درمان و بازپروری توسط کارگروه حیات وحش این انجمن به طبیعت بازگرداندند.

خبرنگار خبرگزاری آنا به‌منظور بررسی و تشریح دستاوردها، فعالیت‌ها، مأموریت‌ها، محورهای کاری و اهداف مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با «فربد خاکپور» اینترن دکتری عمومی دامپزشکی، رئیس کارگروه حیات وحش انجمن علمی دانشجویان دامپزشکی واحد شهرکرد و مسئول این مرکز گفتوگو کرده است که با هم می‌خوانیم.

آنا: چه عامل یا عواملی باعث شد که مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به‌وجود بیاید؟

خاکپور از همان ابتدای ورودم به دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال ۹۴ به‌دنبال ایجاد هویت مستقل و مشخص برای دامپزشکی حیات وحش در این دانشکده بودم.

با توجه به اینکه دامپزشکی حیات وحش یک شاخه تخصصی کاملاً مستقل و مجزا در علم دامپزشکی است، پرداختن به این شاخه گسترده نیازمند ایجاد پایه‌های اولیه آن در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بود.

آنا: کار راه‌اندازی مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش چگونه و از کجا آغاز شد؟

خاکپور این مهم را ابتدا با ایجاد کارگروه حیات وحش و حیوانات خانگی خاص در انجمن علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد آغاز کردم و با برگزاری نخستین کارگاه‌های دامپزشکی حیات وحش در تاریخ این دانشگاه و دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری ادامه پیدا کرد.

در نتیجه طی چند سال پایه‌های اولیه این شاخه در دانشکده دامپزشکی ایجاد شد؛ اما همچنان هیچ هویت مستقل و مشخصی برای دامپزشکی حیات وحش در کلینیک‌های این دانشکده وجود نداشت.

آنا: و برای ایجاد این هویت چه کردید؟

خاکپور با توجه به اینکه هرگونه فعالیت امدادی و درمانی  برای حیات وحش نیازمند اخذ مجوز از متولی حیات وحش کشور یعنی سازمان حفاظت محیط زیست است و از آنجایی که فعالیت مداوم و ادامه‌دار در این حیطه نیازمند ایجاد ارتباط مستقیم بین اداره کل محیط زیست استان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بود، سال ۹۷ برای دریافت مجوز راه‌اندازی بخش «بازتوانی و مراقبت‌های پزشکی حیات وحش» در بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه اقدام شد.

پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم را هم از سوی رئیس دانشکده دامپزشکی و مدیر گروه  دامپزشکی دانشگاه و هم از سوی معاون محیط طبیعی و مدیریت اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری به نتیجه رساندیم و پس از انجام بازدیدهای لازم از طرف کارشناسان اداره کل محیط زیست استان از بیمارستان شهرکیان و فراهم آوردن تمهیدات مورد نیاز برای بخش بستری حیات وحش در بیمارستان دامپزشکی شهرکیان در نهایت مجوز گشایش بخش درمان و بازتوانی حیات وحش برای دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد صادر و از همان ماه نخست ارجاع گونه‌های مختلف حیات وحش در معرض تهدید ملی و جهانی از نقاط مختلف استان به این بخش درمانی آغاز شد.

آنا: با آغاز کار بخش حیات وحش در بیمارستان دامپزشکی چه گونه‌هایی برای تشخیص و درمان به شما ارجاع داده شد؟

خاکپور از ابتدای آغاز کار بخش حیات وحش در بیمارستان دامپزشکی دانشگاه، طیف وسیعی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش منطقه از استان چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های مجاور برای اقدامات تشخیصی و درمانی به ما تحویل داده شدند که از بین آنها می‌توان طیف وسیعی از پرندگان شکاری از هر سه راسته شاهین‌سانان، قوش‌سانان و جغدسانان را نام برد.

گونه‌های در خطر انقراض ملی و جهانی مانند بالابان، عقاب استپی و شاهین پشت‌گردن سرخ نیز بین این گونه‌های ارزشمند حیات وحش دیده می‌شدند. بین سایر پرندگان وحشی ارزشمند و در معرض تهدیدی که برای درمان ارجاع شدند هم می‌توان به هوبره آسیایی، فلامینگوی بزرگ و زنگوله‌بال را نام برد که بسیاری از این گونه‌ها نخستین موارد رکورد و گزارش حضورشان در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

طیف گسترده‌ای از پستانداران و خزندگان از راسته‌ها و خانواده‌های مختلف نیز تحت درمان و بازپروری قرار گرفتند که از بین آنها می‌توان روباه شنی، کل و بز وحشی، سمور سنگی، قوچ و میش وحشی اصفهان (زیرگونه اختصاصی ایران)، لاکپشت مهمیزدار، خارپشت‌های گوناگون، سنجاب ایرانی و بسیاری دیگر از گونه‌های حیات وحش منطقه را نام برد.

آنا: درباره نحوه رهاسازی بعد از درمان توضیح می‌دهید؟

خاکپور بین این تعداد انبوه از گونه‌های حیات وحش آسیب‌دیده، درصد قابل توجهی از آنها پس از درمان و بازپروری در زیستگاه‌های طبیعی‌شان رهاسازی شدند که گزارش و خبر رهاسازی آنها از سایت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری منتشر شده و در خبرگزاری‌های مختلف کشور بازتاب پیدا کرده‌اند.

ازجمله مناطقی که حیات وحش درمان‌شده را در آنها رهاسازی کردیم، می‌توان پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، تالاب گندمان، منطقه حفاظت‌شده قیصری، تالاب بین‌المللی چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری را ذکر کرد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و منطقه حفاظت شده دیمه در سایر استان‌های مجاور نیز محل یافت گونه‌ها، مسیر مهاجرت آنها و سایر معیارهای علمی رهاسازی بوده است.

آنا: مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد غیر از فعالیت‌های ارزشمندی که برشمردید چه دستاوردهایی داشته است؟

خاکی از دستاوردهای بخش حیات وحش می‌توان پخش یک گزارش خبری از صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری درباره اهمیت و پروسه درمان، بازپروری و رهاسازی حیات وحش آسیب‌دیده با محور یک لاکپشت مهمیزدار آسیب‌دیده و درمان‌شده و آماده رهاسازی در بیمارستان حیات وحش دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد را ذکر کرد.

تهیه و پخش یک برنامه مستند درباره اهمیت حفاظت از سنجاب ایرانی و مبارزه با صید و تجارت غیرقانونی آنها از صداوسیمای استان با محور یک سنجاب ایرانی بالغ نجات‌یافته از تجارت سیاه حیات وحش در بیمارستان دامپزشکی دانشکده واحد شهرکرد نیز دیگر دستاورد مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش واحد شهرکرد است.

در این چند سال در مجموعه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد تلاش‌های بسیاری کردیم تا دامپزشکی حیات وحش به جایگاه و شرایطی که شایسته است، دست یابد تا بتواند دردی از دردهای حیات وحش ارزشمند و منحصربه‌فرد استان چهارمحال و بختیاری، کوهستان زاگرس و منطقه را بهبود بخشد و کمکی برای حفاظت از تنوع زیستی بی‌مانند ایران باشد .

آنا: و کلام آخر...

خاکی: امید است که در آینده و در نبود دانشجویان علاقه‌مند و فعال کنونی همچنان مسیری که بنیان نهادیم توسط دانشجویان آینده دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ادامه یابد و روز به روز و سال به سال شاهد پیشرفت هرچه بیشتر علم دامپزشکی حیات وحش در دانشکده باشیم تا این دانشگاه بتواند بیش از پیش به مبدأ و منشأ ظهور دامپزشکان حیات وحش آینده استان چهارمحال و بختیاری و ایران تبدیل شود.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sweden
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
4
8
افرین به ایشون که حتی هنوز دفاع نکرده زده تو کار درمان حکیم مهر هم مصاحبه شو پخش میکنه !!! بقیه هم یاد بگیرن باز میگن دانشگاه ازادی اینجورین اونجورین !!
حیرت زده
|
United States of America
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
7
5
هنوز دکتر نشده چطور مجوز مثلا درمان و دارد رو چه حسابی البته دامپزشکی بازار شام است ......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
حسادت برا پوستت خوب نیست
ناشناس
| India |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
حسادت نیست واقعیته. لابدتجربه داری روپوست خودت اثرکرده به بقیه نسخه میدی
نجات
|
Poland
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
3
8
از دانشجویان با استعداد و باعث افتخار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد هستید. حال پریشان این بخش از محیط زیست، قطعا با حضور امثال ایشان، در آینده نزدیک، بهتر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
5
2
هنوز مدرک نگرفته درمان میکنه بماند
بدون دستکش و تازه تو دهنش هم سر سرنگ رو گذاشته
حداقل ها رو رعایت کنین دیگه -
پاسخ ها
متفکر.
| India |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
........... تادکترنشودحق درمان ندارد
حبیب بیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
0
یکی از بهترینها که این مملکت قدرش رو ندونست و رفت
نظر شما
ادامه