کد خبر: ۶۳۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - بخش خبری 20:30 شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران با گذاشتن علامت تعجب مقابل عبارت "دامپزشکی" از فعالیت یک دامپزشک و متخصص طب سوزنی ابراز تعجب کرد.

یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما در بخش حاشیه‎های پزشکی و سلامت این بخش خبری، چهارشنبه 29 تیرماه سالجاری با نمایش بخشی از تابلوی یک متخصص طب سوزنی، دامپزشک بودن وی را قابل تأمل دانست.

این در حالی است که در هنگام پخش این گزارش عبارت "طب سوزنی با مدرک دامپزشکی!" زیرنویس شده بود.

سلامی به سراغ یک مسئول در سازمان نظام پزشکی کشور هم رفت و نظر وی را در این خصوص جویا شد.

این مسئول گفت : بر اساس مدارک ارائه شده ، متخصص مذکور دامپزشک است اما دوره‎ای درباره طب سوزنی در کشور کانادا گذرانده است.

وی افزود : از نظر ما (نظام پزشکی) وی پزشک نیست!

این گزارش در حالی پخش شد که آذرماه سال گذشته ، روزنامه ایران از شکایت زنی جوان از یک متخصص طب سوزنی که ظاهراً بعداً متوجه شده بود وی دامپزشک است خبر داده بود.

گفتنی است طب سوزنی از دسته پزشکی سنتی است که بجز پزشکان و دامپزشکان، افرادی با سایر تخصص‎ها و تحصیلات هم می‎توانند آن را با گذراندن دوره‎هایی فرابگیرند و بجز حیطه انسانی در حوزه دامپزشکی هم کاربردهای گوناگونی دارد.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
1
3
بنده چند روزی را به اتفاق تعدادی از همکاران دامپزشک و البته تعدادی از پزشکان در چین بودم و از یکی از مراکز طب چینی هم بازدید داشتیم. باید به عرض برسانم که اساتید طب چینی اساسا نه پزشک هستند و نه دامپزشک!! چون آکادمی های تدریس طب چینی هیچکدام آکادمی پزشکی نیستند و اصولا این افراد از کلمه دکتر هم برای نامیدن خود یا همکارانشان استفاده نمی کنند. طب چینی یک روش و اصولی دارد که طب سوزنی هم یکی از شاخه های آن است و هر فرد علاقمندی اگر دوره های آن را بگذراند اجازه کار در این رشته را خواهد داشت. متاسفانه در ایران پزشکان محترم قصد دارند این رشته را هم مثل بسیاری از کارهای دیگر برای خودشان انحصاری کنند. در صورتیکه طب سوزنی ربطی به طبابت کلاسیک و داشتن تیتر دکترای پزشکی ندارد، هم فلسفه اش و هم راه و روشش و هم مدارسش کاملا متفاوت است. مثل این است که بگوییم فلان شخص روحانی که در حوزه علمیه درس خوانده، چرا مدرک دانشکده الهیات را ندارد؟!! لطفا به مقاله اینجانب که از چین در مجله نظام دامپزشکی چاپ شده هم مراجعه کنید. با تشکر
امیر
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
0
2
مشکل جای دیگری است. مشکل از اینجاست که افرادی که این دوره ها را با هر مدرکی در ایران می گذرانند پس از گرفتن مدرک و اکثرا در شهرستانها خود را دکتر! معرفی می کنند. اگر تنها به طب سوزنی بسنده می کردند اعتراضی نبود ولی می بینیم که اکثر این اساتید، در تمام حوزه های پزشکی در درمان بیماران دست می اندازند و صاحبنظرند و از خیر هیچ بیمار و بیماری جدا از اینکه به تخصصشان مربوط می شود یا نه نمی گذرند! لاجرم همه را به یک چوب می زنند و اجازه فعالیت به این گروه نمی دهند. در مواردی خود بنده شاهد بودم که افراد دوره دیده در طب های مکمل و سنتی اساس پزشکی را زیر سوال برده و حتی عمل هایی روی جمجمه بیماران به روش سینوهه! انجام می دهند. شاید اگر روزی مردم ما به این سطح از آگاهی برسند که فرق پزشک و این افراد را تشخیص دهند آنگاه بتوان به نظام پزشکی خرده گرفت ولی اکنون با توجه به سطح اطلاعات عموم مردم نه تنها نظام پزشکی اشتباه نکرده بلکه کوتاهی هم کرده چرا که همین الان در بسیاری از نقاط ایران این افراد تحت عنوان دکتر با مدرک سیکل و گذرانده دوره های با مدرک و گاها بی مدرک مشغول طبابت کلاسیک می باشند! در جامعه ما هم که هر کسی سوزن دست گرفت، او را دکتر میگویند! حرف شما درست است که طب سنتی یا سوزنی یا ... فلسفه ای متفاوت دارند ولی مشکل اینجاست که اکثر افراد در این حوزه، به این فلسفه پایبند نمی مانند. ضمنا شما باید کل ایران را در نظر بگیرید شهرستانهای دورافتاده ای که حتی فرق پزشک و پرستار و منشی داروخانه و ... را تشخیص نمی دهند حالا در نظر بگیرید که کسی با مدرک طب سنتی و آن تبلیغات گاها فریبنده اش که حتی پزشکان اجازه چنین تبلیغی را ندارند بخواهد خود را دکتر معرفی کند! در یک کلام مشکل اصلی مردم و سطح اطلاعات آنها است که نمی دانند در هر مشکلی باید به چه کسی مراجعه کنند و به افراد سودجو اجازه جولان می دهد و کار کسانی که واقعا می خواهند درست کار کنند را نیز خراب می کنند.
نظر شما
ادامه