کد خبر: ۶۴۲۵۷

یک کیت آزمایشی مبتنی بر دی‌ان‌ای، مواد غذایی را از نظر وجود گوشت‌های ممنوعه بررسی می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، قطعا ناراحت کننده خواهد بود اگر متوجه شوید که همبرگر یا کبابی که تازه خورده‌اید به جای گوشت گوسفند یا گاو، حاوی گوشت حیوان دیگری بوده است. همانطور که همه ما می‌دانیم چنین مواردی از جانب برخی رستوران‌ها امکان‌پذیر است و به همین دلیل دانشمندان یک کیت آزمایش گوشت مبتنی بر دی‌ان‌ای ساخته‌اند.

این فناوری که در دانشگاه «چولالونگکورن»(Chulalongkorn)  تایلند ایجاد شده است، بیش از هر چیز با در نظر گرفتن احکام مسلمانان طراحی شده است، زیرا طبق قوانین رژیم غذایی اسلامی، مصرف گوشت خوک یا گوشت حیوانات گوشت‌خوار، علاوه بر برخی انواع دیگر گوشت، منع شده است.

گفته می‌شود که مردم معتقد به بسیاری از ادیان و مذاهب و فرقه‌های مختلف در جهان گوشت موش یا سگ را نمی‌خورند، در حالی که طبق ادعای محققان این دانشگاه در برخی از کشورها گوشت این حیوانات به طور پنهانی به گوشت گاو اضافه می‌شود.

این همان جایی است که این کیت جدید "سنجش ​​جریان جانبی اسید نوکلئیک" وارد می‌شود. این کیت که برای استفاده مصرف کنندگان و افرادی که در صنایع غذایی کار می‌کنند، طراحی شده حاوی نوارهای آزمایش نیتروسلولز است که یک قطره از محلول حاوی مواد غذایی خام یا پخته شده روی آنها قرار می‌گیرد و در عرض سه ساعت، این نوارها تغییر رنگ می‌دهند تا مشخص کنند که آثاری از گوشت خوک، سگ، گربه، جوندگان یا دی‌ان‌ای میمون در ماده غذایی وجود دارد یا خیر.

محققان می‌گویند آزمایش‌های مشابه باید در یک آزمایشگاه انجام شوند و برای ارائه نتایج یک تا پنج روز کاری زمان لازم است. علاوه بر این، آنها در حال کار بر روی کاهش زمان ارائه نتیجه کیت آزمایش خود هستند.

در حال حاضر، این سیستم توسط صاحبان مشاغل، آژانس‌های بازرسی مواد غذایی و غذای حلال و چند مشتری با سابقه علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق برنامه‌ها، این کیت به زودی به طور گسترده‌تری در دسترس قرار می‌گیرد.

قیمت این کیت 300 تا 500 بات تایلند معادل حدود 10 تا 16 دلار آمریکا خواهد بود که محققان ادعا می‌کنند حدود یک دهم هزینه انجام این آزمایش در آزمایشگاه‌ها است.

 

نظر شما
ادامه