کد خبر: ۶۴۸۹۴

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه سمنان تنها استان زادآوری یوزپلنگ آسیایی است، گفت: ۱۵۰ هزار هکتار عرصه برای یوزپلنگ آسیایی از دام تخلیه شد و فقط در اختیار این جانوران وحشی قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «امیر عبدوس» با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی یکی از گربه‌سانان حائز اهمیت است، اظهار کرد: در حدود ۲۰ سال گذشته پروژه پرورش یوزپلنگ در هفت استان کشور که ایستگاه زادآور یوزپلنگ بودند، اجرا شد که در این سال‌ها توفیقات زیادی کسب نکرد و امروز شاهدیم که از بین این هفت استان، تنها سمنان به‌عنوان زادآور یوزپلنگ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سمنان تنها استان زادآوری یوزپلنگ آسیایی است و به همین دلیل مسؤولیت خطیری برعهده ما قرار دارد، ادامه داد: سرنوشت این گربه‌سانان در دنیا به ما بستگی دارد؛ چون زادآوری در سایر استان‌ها وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بیان کرد: بیش از پنج سال است که یوزپلنگی با توله‌هایش در سایر استان‌ها دیده نشده؛ اما هر سال شاهد زادآوری یوزپلنگ و ثبت خانواده‌های جدید در پارک ملی توران هستیم.

عبدوس عنوان کرد: ۱۵۰ هزار هکتار عرصه برای یوزپلنگ آسیایی از دام تخلیه شد و فقط در اختیار این جانوران وحشی قرار دارد و هیچ‌گونه اقدامات بهره‌برداری انسانی در این محدوده انجام نمی‌شود و امیدواریم این عرصه روزبه‌روز افزایش یابد.

وی ادامه داد: قسمت زیادی از کریدور مهاجرتی یوزپلنگ در محور تهران- مشهد بندکشی شد و کاهش سرعت مجاز در این مسیر تصادفات جاده‌ای را به صفر رساند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اضافه کرد: ۲۶ واحد محیط‌بانی در این استان کار حفاظت از زیستگاه را انجام می‌دهند.

عبدوس بیان کرد: امسال در استان سمنان بیش از ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم که می‌تواند به زیستگاه‌ها آسیب وارد کند؛ اما پروژه‌های مختلفی مانند نصب آبشخور، انتقال آب توسط تلمبه‌های بادی و لوله‌کشی آب در بیش از ۱۵۰ کیلومتر از پارک ملی کویر برای آبرسانی به حیات وحش انجام شد تا آب موردنیاز حیوانات وحشی تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ تن علوفه تا به حال خریداری شده است و در کنار آبشخورها پخش می‌شوند تا حیوانات از آن استفاده کنند.

 
نظر شما
ادامه