کد خبر: ۶۶۳۸۹

حکیم مهر: مدیر پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد گفت: لاپاراسکوپی می تواند برای کلیه دامات از جمله گاو و گوسفند استفاده شود و نژاد های خالص را با خاصیت چند قلو زایی که موجب بهره وری بیشتر می شود، تکثیر کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه دانا، «ناصر شمس» در خصوص انتقال جنین رویان به روش لاپاراسکوپی توضیح داد: بهینه سازی تولید آزمایشگاهی جنین و انتقال آن به رحم گوسفند یکی از کار های جدید و متفاوتی است که در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان ها انجام گرفته است.

وی افزود: کار ما دو قسمت دارد که یک قسمت آن کار آزمایشگاهی می باشد و تولید جنین در آزمایشگاه باید ست و بهینه سازی شود که با طرحی که با دانشگاه امام حسین (ع) داشتیم این مرحله انجام شد تا جایی که ما بلاستوسیست را به میزان 40 تا 50 درصد می گیریم.

شمس اضافه کرد: تخمک و اسپرم از کشتارگاه تهیه و در آزمایشگاه به روش IVF  قاطی می شود که باعث تولید جنین شده و یک جنین هفت روزه ایجاد و انتقال می شود.

وی عنوان کرد: درصد بلاستوسیست در این طرح بسیار مناسب بوده و میزان آن حدود 40 الی 50 درصد می باشد،این جنین ها به روش لاکاراسکوپی به رحم گوسفندانی که از قبل همزمانی شده است منتقل می شود.

شمس ابراز کرد: جنین تولید شده در آزمایشگاه اگر از نژاد خوبی باشد بره تولیدی بسیار ارزشمند می باشد و بعضا تا سقف 20 میلیون تومان و اگر خالص باشد می تواند 60 الی 70 میلیون قیمت آن است که برای دامدار می تواند مفید باشد.

وی بیان کرد: این روش انتقال جنین می تواند برخی مشکلات تولید مثل در گوسفندان را نیز حل کند بطوری که باروری افزایش پیدا کرده و می توان درصد دوقلویی زایی را تا میزان 30 الی 40 درصد افزایش داد و همچنین با این روش می توان به حجم خیلی زیادی بره تولید کرد که برای دامدار بسیار اقتصادی و مفید است.

مدیر پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد درخصوص اقتصادی بودن طرح از لحاظ هزینه تصریح کرد: این طرح باید برای نژاد های خاصی انجام پذیرد و اگر نژاد محلی شاید هزینه های آن منطقی نباشد.

وی در خصوص امکانات در اختیار برای بومی سازی این طرح افزود: در دانشگاه شهرکرد پژوهشکده فناوری جنین دام با پرسنل مجرب که بیش از 15 سال سابقه فعالیت دارد و تمامی مواد و متریالی که در این پروژه استفاده می شود همه تولید داخل و از بازار داخلی تهیه می شود که این امر هزینه هارا یک دهم می کند.

وی در خصوص تفاوت گله های تولید شده در آینده با روش سنتی نیز افزود: این روش می تواند برای کلیه دامات از جمله گاو و گوسفند استفاده شود و نژاد های خالص را با خاصیت چند قلو زایی که موجب بهره وری بیشتر می شود، تکثیر دهیم.

 

نظر شما
ادامه