کد خبر: ۶۷۲۷

حکیم مهر - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: آزمایش‌های انجام شده بر روی آبزیان خوزستان نشان می‌دهد که میزان فلزات خطرناک در بدن این موجودات بیشتر از حد مجاز نیست.

دکتر محسن مشکوة در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دامپزشکی خوزستان، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی سه هدف حفظ و حراست از سرمایه‌دامی، حفظ و ارتقای سطح بهداشت عمومی و تحقق امنیت غذایی را همیشه دنبال می‌کند.

وی افزود: در زمینه امنیت غذایی چهار اصل ملی، تولید مواد غذایی برای همگان، دسترسی همگانی به غذا کافی، تداوم در تولید و سلامت همیشه در نظر گرفته شده است.

مشکوة تصریح کرد: خوزستان سهم بالایی در تولید فرآورده‌های دامی در کشور دارد. سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود و سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر ایرانی 12،12 کیلوگرم است. تولید سالیانه گوشت مرغ در کشور معادل یک‌میلیون و 600 هزار تن با سرانه مصرف 21،15 کیلوگرم برای هر ایرانی است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: 751 هزار تن تخم‌مرغ سالیانه در کشور تولید می‌شود و سرانه مصرف آن برای هر فرد 10 کیلوگرم است.

وی درباره رتبه جهانی ایران در تولیدات دامی گفت: ایران در تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ به ترتیب دارای رتبه چهارم و هفتم در جهان است. در زمینه تولیدات طیور، عسل، گوشت گاومیش هم به ترتیب در رتبه نهم، دهم و سیزدهم قرار داریم. در زمینه تولید تخم‌مرغ و شیر هم به ترتیب در رتبه سیزدهم و بیست‌ویکم و در زمینه تولید گوشت شتر و گاو هم به ترتیب رتبه نوزدهم و سی‌ویکم را داریم.

مشکات با اشاره به بیماری‌های دامی در دهه‌های گذشته، افزود: با توجه به شرایط ویژه کشورها و مرزهای آبی و خاکی وسیع با کشورهای همسایه و مهاجرت پرندگان به درون کشور، دامپزشکی همیشه با مشکلات و چالش‌های گسترده‌ای مواجه بوده است، ولی در صورت تامین امکانات می‌توان با این معضلات و مشکلات مقابله کرد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در گذشته گوشتی که به خارج از کشور صادر می‌شد، ابتدا باید به آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و پایش در خارج از کشور ارسال می‌شد و پس از تایید، به مقصد ارسال می‌شد؛ امروزه این آزمایشگاه‌ها در کشور دایر شده‌اند. آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و پایش امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفتند و سال آینده هم آزمایشگاه‌های گوشت قرمز و تخم‌مرغ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه کنترل کیفی و پایش باقی‌مانده‌ها، آزمایشگاهی است که باید بسیار مجهز باشد. در این آزمایشگاه‌ها، باقی‌مانده‌های داروهای دامی، به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها، پایش می‌شوند. هورمون‌ها و سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند در بدن دام‌ها باقی می‌مانند؛ همچنین فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم هم ممکن است در مواد غذایی موجود باشند، در نتیجه لازم است آزمایش‌های خاصی بر روی این مواد انجام شود. با وجود آزمایشگاه‌های مجهز، در صورت مشاهده هرگونه مشکل در تولیدات دامی، نسبت به رفع آن اقدام می‌شود.

مشکات با اشاره به آزمایش‌های انجام شده بر روی آبزیان خوزستان، گفت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده، میزان فلزات خطرناک در بدن این آبزیان در حد مجاز بود.

وی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت در کشتارگاه‌ها افزود: اگر وضعیت بهداشتی کشتارگاه نامناسب باشد، دام‌هایی که به این کشتارگاه منتقل می‌شوند هم آلوده خواهند شد. مواد رادیو نوکلوئیدی که در طبیعت وجود دارند، اگر بیش از حد مجاز به درون مواد غذایی وارد شوند خطراتی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند، به همین دلیل سازمان دامپزشکی کشور با ایجاد آزمایشگاه‌های مجهز، بر تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی نظارت می‌کند.

در این مراسم دکتر مصطفی کنارکوهی به عنوان مدیرکل جدید دامپزشکی خوزستان معرفی و از زحمات دکتر ابراهیم توکلی، سرپرست دامپزشکی خوزستان و دکتر محمدرضا حزبئی، مدیرکل سابق این اداره تقدیر شد.

 

نظر شما
ادامه