کد خبر: ۶۷۵۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام و قم

 

در ایلام مرغ ارگانیک تولید نمی‌شود

 

مسوول مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی استان گفت: از دیرباز باورهای غلطی در مورد مرغ پرورشی در میان مردم ایلام وجود داشته است که برخی از آنها همچنان تداوم یافته است.

دکتر شهرام باسامی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مصرف مرغ به عنوان سالم‌ترین غذا، یکی از پروتئین‌های سفید درصد بالایی از رژیم غذایی مردم را تشکیل می‌دهد به همین دلیل دامپزشکی بر کلیه مراحل تولید تا مصرف آن نظارت دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در استان تعداد 265 مرغداری گوشتی تحت نظارت دامپزشکی فعالیت دارند، افزود: رژیم غذایی مرغداری‌ها عبارت است از کنجاله سویا، ذرت و ویتامین‌ها و در مورد دارو نیز از دو دسته یعنی آنتی بیوتیکها و داروهای تقویتی استفاده می‌شود.

باسامی تصریح کرد: در میان مردم تلقی‌ها و باورهای غلط در خصوص مصرف گوشت مرغ وجود دارد، از جمله اینکه رشد مرغ گوشتی را به دلیل استفاده از هورمون‌ها می‌دانند، در حالی که با توجه به قیمت بالا، استفاده از هورمون‌ها صرفه اقتصادی ندارد و به هیچ وجه در تولید مرغ از آنها استفاده نمی‌شود.

مسوول مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: جوجه گوشتی حداکثر ظرف 52 روز آماده ارائه به بازار می‌شود و این امر در حقیقت به واسطه اصلاح ژنتیکی است و نه استفاده از دارو و هورمون.

وی در پایان اعلام کرد: در استان ایلام مرغ ارگانیک تولید نمی‌شود که این مسئله به ساختار مدیریتی مرغداری‌ها بازمی‌گردد.

 

--------------------------------

 

کاهش کانونهای بیماری تب برفکی در نیمه اول سال جاری در استان قم


اداره کل دامپزشکی استان قم از کاهش 50 درصدی کانونهای بیماری تب برفکی گاوی و83 درصدی گوسفندی در این استان خبر داد.
بر این اساس در نیمه نخست سال جاری تعداد 52 کانون بیماری تب برفکی گاوی و 30 کانون گوسفندی توسط اداره کل دامپزشکی استان قم مورد بررسی، نمونه برداری و تایید قرار گرفت که در مقایسه با تعداد کانونهای به وقوع پیوسته در مدت مشابه در سال گذشته کاهش 50 درصدی در کانونهای گاوی و 83 درصدی در کانونهای گوسفندی را نشان میدهد.
پوشش مناسب مایه کوبی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای و همکاری دامداران در رعایت اصول بهداشتی به عنوان مهمترین عوامل کاهش کانونهای این بیماری ذکر گردیده است. لازم به ذکر است بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماریهای دامی است که خسارات اقتصادی زیادی از جمله کاهش وزن، تلفات دام، کاهش تولیدات و....را به دامداران وصنعت دامداری در استا ن و کشور وارد مینماید.

 

نظر شما
ادامه