کد خبر: ۶۸۳۴

حکیم مهر - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزایش قیمت شیر را ناشی از کمبود آن می‌داند، دامداران تاکید دارند هیچ مشکلی در تولید شیرخام وجود ندارد و تولید بیش از نیاز کشور است اما نه به هر قیمتی؛ مقادیر زیادی شیر خام تولید شده به دلیل نداشتن مشتری با قیمت تمام شده، به صنایع شیر خشک فروخته می‌شود.

درحالیکه یدالله صادقی عنوان کرده که برخلاف تصوری که به نظر می‌رسید با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مازاد شیر خام داشته‌ باشیم، با کمبود شیر خام و افزایش قیمت آن مواجه شده‌ایم؛ دامداران معتقدند: مسوولان بازرگانی برای واردات شیر خشک بسترسازی می‌کنند؛ چراکه بخش بازرگانی کشور همیشه اولین و آسان‌ترین راه حل را واردات می‌داند.

در حالی که تولید اقتصادی نیست و تولیدکننده مجبور است میزان تولید شیر را با کاهش تغذیه دام کاهش دهد یا گاو شیری را روانه کشتارگاه کند، در این شرایط جای سوال است آیا تولید که سرمایه کشور بوده است و طی چندین سال بدست آمده باید از بین برود و درهای واردات باز شود؟

در این زمینه سیداحمد مقدسی – رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران تصریح کرد: کمبود تولید نداریم و کارخانه‌های لبنی و همچنین وزارت بازرگانی برای افزایش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند که این امر تولید را از بین می‌برد.

همچنین سعید سلطانی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: مسئولان می‌خواهند هیچ هزینه‌ای نپردازند و مردم شیر و محصولات لبنی را ارزان بخورند که این سیاست به قیمت نابودی تولید است و اجحاف به تولیدکنندگان می‌شود.

سلطانی تصریح کرد: مسئولان بازرگانی می‌دانند 70 درصد هزینه محصولات لبنی را قیمت شیر خام تشکیل می‌دهد اما نمی‌دانند 70 درصد قیمت تمام شده شیرخام، علوفه است؟

به گفته وی قیمت علوفه روز افزون رو به افزایش است و هیچ کنترلی در بازار آن که به دست دلالان اداره می‌شود صورت نمی‌گیرد؛ طوریکه گاه به عنوان پس مانه بی‌ارزش غذایی کیلویی 200 تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و جو نیز از کیلویی 300 تومان فرودین ماه به کیلویی 500 تومان افزایش یافته و هیچ گونه نظارتی بر بازار علوفه نیست اما محصول تولیدی دامداران کنترل شده و مشمول نرخ‌گذاری است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران متوسط قیمت فروش شیر خام سنتی در مرداد ماه کیلویی 414 تومان و شیر خام صنعتی کیلویی 463 تومان بوده است و متوسط قیمت فروش شیر خام صنعتی در شهریور ماه هنوز به 520 تومان مصوب دولت هم نرسیده است اما کارخانه‌های لبنی می‌خواهند شیر را به نازل‌ترین قیمت بخرند و بهای آن را چند ماهه پرداخت کنند که دامداران محصول خود را با این شرایط نمی‌فروشند.

به گفته وی با توجه به اینکه هر کیلو شیر خام برای تبدیل شیر خشک 550 تومان خریداری می‌شود دامداران شیر خام را به صنایع شیر خشک می‌فروشند که مسئولان تصور می‌کنند تولید کاهش یافته است.

رییس انجمن صنفی گاوداران استان تهران در این زمینه معتقد است: اگر بازار شیر خام و محصولات لبنی تابع عرضه و تقاضا باشد، تولید پایدار خواهد بود و نیاز مصرف کشور نیز تامین می‌شود.

لازم به ذکر است؛ طبق اعلام سازمان کشاورزی استان تهران مقرر شده قیمت شیر خام در کمیته‌های استانی مجددا بررسی و اعلام شود که به گفته دامداران قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام 650 تومان است که در شرایط عدم کنترل بازار نهاده‌ها و علوفه باید بازار محصول تولیدی هم آزاد باشد.

 

 

نظر شما
ادامه