کد خبر: ۶۸۶۷۸

 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۵۰ کانون بیماری دام از ابتدای امسال تا پایان دی ماه در استان شناسایی و با اقدامات بهداشتی به موقع کارشناسان این اداره‌کل به سرعت کنترل و مهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمیدرضا حسینی» روز چهارشنبه ابراز داشت: ۵۰ کانون بیماری ویروسی دام مانند تب برفکی گاوی و گوسفندی، آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک و  تب سه‌روزه  در استان سمنان امسال شناسایی شد که شمار کانون‌های بیماری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  در استان افزایش ۱۹ درصدی داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا پایان دی سال گذشته ۴۲ کانون بیماری دامی در استان شناسایی شد که بیشترین کانون بیماری با ۲۱ مورد مربوط به تب سه‌روزه بود که با اقدامات انجام شده امسال سمنان استان پاک از لحاظ این نوع بیماری بود.

حسینی بیان کرد: امسال بیشترین کانون بیماری دامی مربوط به آبله با شناسایی ۳۰ کانون آلودگی بود که از طریق اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون دام‌های در معرض خطر، از انتشار این بیماری مسری جلوگیری شد.

وی یادآور شد: ۵۷۲ هزار و ۸۳۳ راس گوسفند از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال علیه بیماری آبله گوسفندی  و ۱۶۰ هزار و ۶۱۲ راس بز علیه آبله بز واکسینه شدند.

به گزارش ایرنا، آبله از جمله بیماری های ویروسی است که با انتشار سریع، جمعیت دامی را در معرض خطر قرار داده و مخاطرات بهداشتی و زیان های اقتصادی فراوانی را برای صنعت دامپروری به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند، ادامه داد: سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی دام به بیماری تب کریمه کنگو در سال گذشته بود.

وی بیان کرد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا شهریور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

حسینی اضافه کرد: از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال هشت کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و مدت مشابه سال گذشته هفت کانون در استان سمنان شناسایی و با سرعت عمل کارشناسان دامپزشکی مهار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت:  یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۱۰ راس دام استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

به گزارش ایرنا، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه