کد خبر: ۶۸۷۵۲

حکیم مهر: محققان کانادایی باور دارند که اولین نمونه از انتقال کروناویروس از گوزن به انسان را یافته‌اند و هشدار دادند که نظارت گسترده‌تری بر حیات وحش لازم است تا از ایجاد و گسترش جهش‌های بیشتر جلوگیری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده اما مورد بررسی قرار نگرفته است، ‌دانشمندان نوشتند که دستکم یک مورد از کووید-۱۹ در انسان را می‌توان با سویه یافت شده در گوزن‌های شکار شده مرتبط دانست.

زیست‌شناسان پیش از این شاهد آلوده شدن جمعیت گوزن‌های دم سفید در مناطق شمال شرقی ایالات متحده و استان‌های مرکزی کانادا به کووید-۱۹ بوده‌اند. اگرچه گوزن‌ها معمولا به عنوان گونه‌ای با قابلیت انتقال آسان ویروس به انسان شناخته نمی‌شوند اما کارشناسان حدس می‌زدند که احتمال این انتقال وجود داشته باشد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، دانشمندان کانادایی از صدها گوزن دم سفید که پاییز سال گذسته در جنوب غربی انتاریو شکار شده بودند، نمونه‌برداری کردند. آن‌ها پس از انجام سواب بینی و آزمایش غدد لنفاوی دریافتند که ۱۷ مورد از ۲۹۸ گوزن دارای "گونه جدید و بسیار متفاوت" کروناویروس هستند.

«فینلی مگوایر» (Finlay Maguire)، استادیار دانشگاه دالهوسی(Dalhousie) و یکی از نویسندگان مقاله، در توییتی نوشت: این ویروس شباهت کمی به سویه‌های در گردش میان جمعیت‌های انسانی دارد و در عوض نزدیک‌ترین نسب ژنتیکی به آن نمونه‌های گرفته شده از انسان‌ها و راسوها در میشیگان متعلق به دو سال قبل است.

محققان پس از آن ساختار ژنتیکی کروناویروس پیدا شده در گوزن را با ویروس‌های پیدا شده در انسان‌های آن منطقه مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند که یکی از ساکنین دارای سویه مشابهی از ویروس است و با گوزن نیز در تماس بوده است. اگرچه نویسندگان می‌گویند که داده‌های محدود، درک کامل ارتباط ژنتیکی بین سویه‌ها را سخت کرده است اما زمان و مکان عفونت نشان‌ می‌دهد که گوزن می‌تواند یک منبع احتمالی باشد.

دانشمندان نمی‌دانند که خود گوزن چگونه به ویروس آلوده شده است اما مطالعه بیشتر بر روی سویه‌های در حال گردش در این جمعیت نشان داد که واکسن گریز بودن ساختار سنبله(اسپایک) ویروس بعید است.

«سمیرا مبارکه» (Samira Mubareka)، میکروبیولوژیست و دانشمند بالینی در مرکز علوم بهداشتی سانی‌بروک(Sunnybrook)، به سی‌بی‌سی نیوز گفت: ما شواهدی مبنی بر انتقال بیشتر ویروس به انسان در زمانی که به نمونه‌برداری گسترده می‌پرداختیم و توالی‌یابی انجام می‌دادیم پیدا نکردیم و این اطمینان بخش است. اگر ما این نظارت را ادامه دهیم، درک بهتری از خطر واقعی پیدا خواهیم کرد.

مدت‌ها است دانشمندان نگرانند که ویروس حیوانات را آلوده کند و سپس در آن‌ها جهش پیدا کند.

پس از بررسی توالی ژنتیکی این ویروس، آژانس بهداشت عمومی کانادا اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس به انسان‌ها وجود ندارد و این تنها یک مورد مجزا و واحد بوده است. این آژانس در وبسایت خود نوشت: تا زمانی که اطلاعات بیشتری کسب کنیم، افرادی که به شکار می‌پردازند و یا در نزدیکی حیات وحش زندگی می‌کنند باید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس را انجام دهند.

منبع: گاردین


نظر شما
ادامه