کد خبر: ۶۸۸۵۵

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نتایج آزمایشات استروژن و پروژسترون از احتمال بالاتر از نود درصدی بارداری «ایران» یوز ماده جوان خبر می دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، «امیر عبدوس» بیان کرد: در ادامه نتایج نمونه برداری از سرگین «ایران» یوز ماده جوان مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران که در هفته اول بهمن ماه امسال با «فیروز» یوز نر زنده‌گیری شده از طبیعت جفتگیری کرده بود، آزمایشات تشخیص سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بر روی نمونه ها نشان می دهد که هورمون استروژن تا هفته گذشته به پایین ترین سطح و پروژسترون به بالاترین سطح رسیده است.

وی ادامه داد: این ننایج نشان از موفقیت بالای نود درصدی در انجام لقاح کامل داشته و برای قطعیت باید تا نتایج آزمایشات پنجاه روزگی تخمک لقاح یافته صبر کرد.

عبدوس با ارائه بخش هایی از تصاویر مراحل پایانی جفتگیری ایران با فیروز افزود: در یک جفتگیری موفق معمولا رفتارهایی باید از یوز ماده مشاهده شود و مهمترین بخش آن غلطیدن یوز ماده در مقابل یوز نر پس از انجام جفتگیری است که یکی از مهمترین رفتارها برای موفقیت لقاح محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز امیدواری کرد: با ادامه نمونه برداری و آزمایشات در هفته آینده اخبار قطعی از این رویداد بزرگ که برای اولین بار در سطح جهان در حال وقوع است انتشار خواهد یافت.

عبدوس یادآور شد: یوزپلنگ آسیایی گونه ای است که از جمعیت آن در جهان کمتر از پنجاه فرد باقی مانده و استان سمنان تنها میزبان جمعیت زادآور این گونه در جهان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: به رغم تلاش های فراوان، بشر تاکنون موفق به ثبت جفتگیری و تکثیر این گونه در محیط اسارت نشده بود و این رویداد که حاصل دو سال تلاش شبانه روزی یک تیم منسجم به مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حال وقوع است نقطه عطفی در تاریخ حفاطت این گونه نادر و نجاتش از پرتگاه انقراض محسوب خواهد شد.

 
نظر شما
ادامه