کد خبر: ۶۹۲۳۱

حکیم مهر: «مهندس خسروی» اظهار نمود: ابتلا به بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان نظیر هاری و یا صدمات بدنی ناشی از حمله حیوانات حین کار، جزو لاینفک فعالیت در عرصه دامپزشکی است، که توجه ویژه مسئولین ذی ربط، به این مدافعان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه را می طلبد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان خوانسار، «مهندس بهااله خسروی» رییس شبکه در تشریح این خبر بیان داشت: پیرو گزارش همکار بخش خصوصی دامپزشکی در ارتباط با مرگ یک قلاده سگ و اخذ تاریخچه تکمیلی مبنی بر ظهور تغییر رفتار و حالت عصبی و تهاجمی و بی اشتهایی، سریعا اکیپ نمونه برداری این شبکه به محل مراجعه نمودند.

وی افزود: پس از بررسی های کارشناسانه و در محیط سخت صحرایی و علیرغم احتمال بسیار بالای انتقال بیماری به کارشناس نمونه بردار به دلیل عدم وجود شرایط مناسب نمونه برداری، براساس وظیفه شغلی و انسانی، با استفاده از تجهیزات لازم، به سختی سر حیوان تلف شده جدا و از مغز آن نمونه های لازم اخذ و به آزمایشگاه مرجع تشخیص هاری ارسال گردید و متاسفانه نتیجه از سوی این آزمایشگاه مثبت اعلام گردید.

خسروی افزود: بلافاصله پیگیری های لازم از جمله مراقبت فعال از دام های منطقه و محدوده های هم جوار در راستای شناسایی موارد جدید احتمالی، واکسیناسیون سگهای صاحبدار تا شعاع 3 کیلومتری، تشدید آموزش روستائیان در زمینه بیماری هاری، هشدار به کلینسین های دامپزشکی منطقه هنگام معاینه دام ها و رعایت نکات ایمنی، توسط این شبکه انجام شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوانسار توضیح داد: هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی است که به سیستم اعصاب مرکزی حمله می کند. انسان و سایرپستانداران خونگرم در اثر گزش حیوان آلوده می توانند مبتلا شوند که در صورت ظهور علایم بالینی بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

وی تاکید کرد: هاری از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که جز بیماری های استرتژیک سازمان دامپزشکی می باشد که متاسفانه درمان قطعی ندارد به همین دلیل اگر از سگ برای نگهبانی استفاده می کنند بهتر است حیوان نگهبان در جایی نگهداری شود که امکان تماس با حیوانات وحشی و ولگرد را نداشته باشد.

خسروی اظهار نمود: اگر فردی از سگ و گربه نگهداری می کند، حتما اقدامات بهداشتی را رعایت و واکسیناسیون هاری را همراه سایر واکسن های چند گانه و همین طور استفاده از داروهای ضد انگل را بر طبق ضوابط دامپزشکی، سن و شرایط محیطی حیوان از طریق مراجعه به کلینیک های دامپزشکی پیگیری کنند تا بتوان بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام (Zoonosis) را به حداقل رساند و سلامت جامعه که هدف والای سازمان دامپزشکی است را تامین کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوانسار در پایان خاطر نشان کرد: ابتلا به بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان نظیر هاری و یا صدمات بدنی ناشی از حمله حیوانات حین کار، جزو لاینفک فعالیت در عرصه دامپزشکی است، که توجه ویژه مسئولین ذی ربط، به این مدافعان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه را می طلبد.  

 

نظر شما
ادامه