کد خبر: ۶۹۵۳۷

حکیم مهر: نمونه برداری از دومین شغال مشکوک به هاری در روستای کرغند بخش نیمبلوک شهرستان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی قاینات صورت پذیرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی قاینات، «دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه گفت : پیرو تماس تلفنی شبکه بهداشت و درمان شهرستان مبنی بر یک مورد حیوان گزیدگی در روستای کرغند بخش نیمبلوک کارشناسان واحد تشخیص و درمان بلافاصله به محل اعزام و شرایط را از نزدیک بررسی و از حیوان مهاجم که یک قلاده شغال بود و توسط اهالی روستا کشته شده بود نمونه های لازم اخذ و جهت تشخیص و مشخص شدن نتیجه نمونه به اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید.

وی ادامه داد متاسفانه از ابتدای سال این دومین مورد مشکوک به هاری در این روستا بوده است و بیشتر به حیات وحش منطقه ارتباط دارد  که باید اداره حفاظت محیط زیست نسبت به اهمیت بیماری هاری و برخی بیماریهای انتقالی که مشترک میان انسان و دام است، اقدامی اساسی انجام دهد   چرا که ارتباط حیوانات موجود در حیات وحش با برخی گونه های اهلی منطقه احتمال انتقال بیماری هاری که از راه گزش وجود دارد را تشدید می نماید و در نهایت برای انسان خطر آفرین خواهد بود.

وی  یادآور شد در تمام موارد حیوان گزیدگی مخصوصاً توسط حیوانات وحشی، حیوان گزیدگی را بایستی مشکوک به هارگزیدگی تلقی کرد، و در اینگونه موارد ضروری است فرد مورد نظر در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اعزام شود.

محمودی اضافه نمود کارشناسان شبکه پس از بررسی ها  و نمونه گیری های لازم اقدام به دفن بهداشتی لاشه و آموزش های لازم در خصوص بیماری مهلک هاری به اهالی روستا نمودند.

 
نظر شما
ادامه