کد خبر: ۷۰۱۰۸


حکیم مهر: تعداد 12 هزار قطعه مرغ در یک واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان فردوس به علت درگیری به بیماری أنگارا معدوم گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس، «اسماعیلی»، رئیس شبکه دامپزشکی فردوس با بیان این خبر گفت: با توجه به گزارش تلفات بیماری در یک واحد مرغداری گوشتی و گزارش مسئول بهداشتی واحد، کارشناسان شبکه دامپزشکی به واحد مرغداری مراجعه با انجام بررسی بالینی و کالبدگشایی، بیماری آنگارا تشخیص بالینی داده شد و نمونه‌برداری لازم به منظور تأیید آزمایشگاهی انجام شد.

وی افزود: بلافاصله با اعلام قرنطینه واحد مذکور، عملیات معدوم‌سازی و دفن بهداشتی پرندگان آلوده با رعایت اصول امنیت زیستی انجام گردید.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس در توضیح این بیماری گفت: سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم مشخص آن ابتلا و تلفات بالا می‌باشد و انتقال این بیماری بصورت افقی یعنی از یک واحد مبتلا به واحد دیگر و عمودی، یعنی از مرغ‌مادر به جوجه گوشتی می‌باشد.

در علائم کالبدگشایی، افزایش مایعات پریکارد و هپاتیت با کانونهای نکروزی زیادی دیده می‌شود. این بیماری یک سندرم آدنوویروسی گروه یک می‌باشد و  میزان شیوع و شدت بیماری بستگی به تراکم مرغداری‌ها در منطقه دارد.

وی گفت: متأسفانه تاکنون درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد.


نظر شما
ادامه