کد خبر: ۷۰۲۰۹

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: دیوار آجری دامداری‌ها محل خوبی برای پرورش کنه ایجادکننده تب کریمه کنگو است؛ البته باید گفت تاکنون هیچ فردی در استان به این بیماری مبتلا نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد اصغرزاده» با بیان اینکه کنه ایجاد کننده بیماری تب کریمه کنگو حشره‌ای مهلک است که در بدن دام و مکان‌های تاریک زندگی می‌کند، اظهار کرد: تب کریمه کنگو با عنوان اختصاصی cchf  سوغات قاچاقچیان دام به کشور است.

وی با بیان اینکه در استان‌های همجوار گزارشاتی به دست رسیده که باعث نگرانی شده است که بهتر است رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد، تصریح کرد: بیماری مشترک بین انسان و دام که در دام علائم خاصی ندارد یعنی فقط ناقل بیماری هستند، اما در انسان در دو مرحله بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: در مرحله اول تب، بدن درد، خستگی و عدم اشتها علائم آن بوده و در مرحله دوم گاهی منجر به خونریزی در ناحیه دهان، چشم یا ساق دست و پا می‌شود.

اصغرزاده تصریح کرد: گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس با دام آلوده و ذبح غیر قانونی و مصرف گوشت تازه خام یا نیمه پز یا تماس با خون و ترشحات بیمار از راه‌های انتقال این ویروس است.

وی یادآور شد: مردم می‌توانند گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی دریافت کنند یا در صورت ذبح گوشت توسط خود فرد آن را در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و سپس استفاده کنند.


نظر شما
ادامه