کد خبر: ۷۱۰

اولین سمپوزیوم آنفولانزای پرندگان با حضور جمعی از مسوولان اجرایی و استانی و صاحب‌نظران و متخصصان داخلی و خارجی در دانشکده دامپزشکی شیراز برگزار شد.

دکترمجتبی نورزوی ـ رییس سازمان دامپزشکی کشور در این سمپوزیوم در سخنانی امنیت غذا و بهداشت عمومی را دو مقوله مهم و تأثیرگذار در سلامت دانست و با اشاره به نقش دامپزشکان در تأمین سلامت جامعه افزود: سلامت و بهداشت حیوانات و تولیدات دامی به شکل روزافزون به خطرات بهداشتی دامن زده و باعث ایجاد بیماری‌های نوپدید شده است و اثرات مخرب آن مستقیم و غیرمستقیم حیات را تهدید می‏کند، در این راستا اصلاح امور پیشگیری و کنترل برعهده دامپزشکان است.

وی با بیان اینکه موج آنفولانزای پرندگان به شکل خطرناک از سال 1999 در تاریخ طب دام و انسان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: افزایش میزان تهدید آنفلوآنزا، زنگ خطری برای جهانیان است و در این زمینه سازمان دامپزشکی کشور از سال 1384 در استان‏های کشور اقدام به تمهیدات لازم کرده است.

نوروزی اضافه کرد: دامپزشکی کشور ما از ظرفیت‏های تحقیقاتی و پژوهشی بسیار خوبی برخوردار است و محققان تحقیقات بسیار خوبی در زمینه آنفولانزای پرندگان انجام داده‏اند اما هنوز از ظرفیت موجود نتوانسته‏ایم خوب استفاده کنیم چراکه ما از ظرفیت‏های خودمان 25 درصد استفاده کرده‏ایم و اگر این مقدار به 57 درصد برسد، می‏توانیم قدرت اول منطقه باشیم.

مهندس مهزاد خرد ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این همایش از وجود 1300 واحد تولیدی فعال مرغ گوشتی در این استان خبر داد و گفت: این در حالی است که تعداد قابل توجهی از مرغداری‏های فارس هنوز از داشتن پرونده‏های بهداشتی محروم هستند.

وی وجود فاصله بین تولید و تحقیق را از عوامل مهم فقدان پرونده‏های بهداشتی مرغداری‏ها برشمرد و افزود: جهادکشاورزی برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی سامانه بانک جامع اطلاعات کشاورزی در کشور کرده است.

دکتر حسن نیلی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های پرندگان دانشگاه شیراز و دبیر اولین سمپوزیوم آنفلوانزای پرندگان نیز در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه شیراز حدود 12 سال قبل زنگ خطر بیماری آنفلوانزا را در کشور به صدا درآورد، ادامه داد: از 12 سال قبل تاکنون بخش عظیمی از توان مرکز تحقیقات پرندگان را به موضوع آنفلوانزا اختصاص داده و بخش‌هایی از نتایج به دست آمده را در این سمپوزیوم ارائه می‏کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این سمپوزیوم بیش از 50 مقاله علمی ارائه خواهد شد و 6 مقاله توسط سخنرانان مدعو داخلی و خارجی ارائه می‏شود.

به گفته این استاد دانشگاه شیراز، محورهای مختلفی از جمله پاتوبیولوژی ویروس‏های آنفلوانزای پرندگان، عوامل حدت بخش ویروس‏های آنفلوانزا، واکسیناسیون، ارزیابی استراتژی مقابله با آنفلوانزای پرندگان H9N2 و نیز آنفلوانزای خوکی در این سمپوزیوم مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه