کد خبر: ۷۱۴۵

حکیم مهر - یک متخصص تغذیه عنوان کرد: ظروف چدنی، مناسب‌ترین ظروف برای پخت غذا هستند.

دکتر مسعود کیمیاگر افزود: ظرف چدنی حرارت را به خوبی منتقل می‌کند و هیچ عنصری از جداره این ظرف به غذا منتقل نمی‌شود. چدن ترکیبی از آهن و کربن است.

وی با بیان این‌ که به علت جدا شدن مواد به کار رفته در ظروف تفلون و وارد شدن آن به غذا، تفلون‌ها عمدتا ظروف مناسبی به منظور طبخ غذا نیستند، گفت: البته عده‌ای عنوان می‌کنند که چون این مواد جذب نشده و وارد سیستم گردش خون نمی‌شوند، ضرر ندارند و نیازمند کار و مطالعه بیشتر است.

کیمیاگر در ادامه با اشاره به این‌ که استفاده از ظروف مسی منسوخ است، اظهار کرد: ظروف آلومینیومی و استیل هم ظروف مناسبی هستند. تفاوت این‌ها با یکدیگر در نحوه انتقال حرارتشان است.

این متخصص تغذیه، ادامه داد: اخیرا عنوان می‌شود پخت غذا در ظروف برنجی بویژه برای کودکان مفید است در صورتی‌ که این گونه نیست و ما نمی‌دانیم چه مقدار آلیاژ وارد بدن کودکمان می‌شود. بهتر است مواد مورد نیاز بدن را از طریق مواد مغذی و سالم تامین کنیم چون مایل نیستیم ماده‌ای از طریق ظرف وارد بدن شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره سرطان‌زا بودن لیوان‌های یک‌بار مصرف نیز توضیح داد: چای داغ، پلیمر به کار رفته در جداره این لیوان‌ها را در خود حل می‌کند. استفاده از لیوان‌های کاغذی به جای لیوان‌های یک بار مصرف پلاستیکی توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: اما استفاده از ظروف یک بار مصرف فوم و اسفنجی که بیشتر در رستوران‌ها و به منظور نگهداری و حمل غذا به کار می‌روند، بدون مشکل هستند.

 

 

نظر شما
ادامه