کد خبر: ۷۱۵۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، خراسان رضوی و کردستان

 

برگزاری دوره آموزشی بیماری تب برفکی برای دامداران بخش چوار شهرستان ایلام


دوره آموزشی بیماری تب برفکی در ایلام برگزار شد.

در این دوره آموزشی که در محل جهاد کشاورزی بخش چوار برگزار شد، دکتر علی رحمی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان، توضیحات لازم در خصوص بیماری تب برفکی را به شرکت کنندگان ارائه نمود.


این دوره با همکاری دامپزشکی بخش چوار و جهاد کشاورزی و توسط شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام بمدت یک روز برگزار شد.

 

----------------------------

 

معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به ذبح دام در عید قربان؛
لاشه و آلایش دامی غیرقابل مصرف معدوم می شود


 معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی در آستانه فرا رسیدن عید قربان اعلام کرد: در جهت سلامت و امنیت غذایی شهروندان، لاشه و آلایش دامی غیرقابل مصرف در این روز معدوم و از چرخه مصرف حذف خواهد شد.
دکتر جواد اعلمی با اعلام این خبر افزود: با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در جهت تامین سلامت گوشت و فرآورده های خام دامی حاصل از ذبح دام در روز عید قربان، اداره کل دامپزشکی استان بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان دامپزشکی کشور، تمهیداتی را برای این مهم در نظر گرفته است.
وی برنامه ریزی دقیق به همراه سایر دستگاه های اجرایی استان، از جمله؛ ائمه محترم جمعه،  جهادکشاورزی، فرمانداری ها، شهرداری ها، مراکز بهداشت و ... را ازجمله مهم ترین محورهای این دستورالعمل دانست و افزود:  در این راستا تعامل مناسبی در استان صورت گرفته و موارد لازم طی برگزاری جلساتی با حمایت دستگاه های یادشده و استانداری خراسان رضوی در حال انجام است.
دکتر اعلمی تصریح نمود، دراین زمینه در خراسان رضوی بر انجام کشتار دام، صرفاَ در کشتارگاه های مجاز در سراسر استان تاکید شده است.


معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی، تامین نیروی فنی اعم از دکتر دامپزشک، کارشناس، کاردان و ناظر ذبح شرعی را از دیگر مفاد این بخشنامه دانست و یاد آور شد: اداره کل دامپزشکی، اکیپ هایی را در این روز با ترکیب فوق پیش بینی و آنها را مجهز به کلیه امکانات از قبیل؛ روپوش سفید، ماسک، چکمه، مواد ضدعفونی کننده و ... نموده است.
جواد اعلمی افزود: در راستای اجرای هرچه بهتر بخشنامه سازمان دامپزشکی، مکان هایی جهت استقرار اکیپ های دامپزشکی در کشتارگاه های دام، خیریه ها و دیگر نقاط استان  پیش بینی شده و نیز در ادارات دامپزشکی استان، همکارانی جهت پاسخگویی به تماس های تلفنی و ابهام ها و اخذ گزارش هاحضور دارند تا نیکوکاران و شهروندان در این روز با مشکل کمتری مواجه باشند.
او با اشاره به رایگان بودن خدمات دامپزشکی در این روز گفت: اکیپ های دامپزشکی استان از ساعت 8 صبح الی 14 در محل های کشتار دام و خیریه ها حضور خواهند داشت.
این مقام مسئول افزود: در جهت تامین نیاز شهروندان برای خرید دام زنده، در روز عید قربان، در مشهد، مراکزی با نصب پرده در سطح شهر و نیز مجتمع صنعتی گوشت مشهد واقع در تپه سلام پیش بینی شده و با توجه به حضور کارشناسان دامپزشکی، دام هایی که علائم غیرطبیعی داشته باشند به شیوه مناسب علامت گذاری شده تا امکان فروش آنها به عنوان دام قربانی ممکن نگردد.
وی اطلاع رسانی از موضوع حلیت گوشت و اهمیت ذبح و نظارت شرعی، اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و همکاری با خبرنگاران این رسانه ها را از دیگر مواردی دانست که در بخشنامه سازمان دامپزشکی به آنها اشاره شده است.

 

--------------------------------------

 

تأکید معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان بر حل مشکلات بهداشتی کشتارگاه های دام این استان


چهارمین جلسه کمیته ساماندهی بهداشتی کشتارگاه های دام استان به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان و حضور اعضای کمیته در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان تشکیل شد.

در این جلسه مهندس اردوان نوسودی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان ضمن تأکید بر لزوم حمایت از توسعه فعالیت های کشتارگاه صنعتی دام سنندج بویژه در رابطه با عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات بر حل مشکلات بهداشتی کشتارگاه های دام استان تأکید نمودند.

همچنین گزارشی از وضعیت بهداشتی کشتارگاه های دام استان کردستان توسط دکتر زیباکردار مدیر کل دامپزشکی این استان در این جلسه ارائه شد.

مهندس حسن نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردسان هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند ساخت و بهره برداری از کشتارگاه صنعتی دام سنندج ، وضعیت ساختاری و بنیادی آن را بسیار مطلوب توصیف نمود اما بر حل مشکلات و نواقص بهداشتی آن هم تأکید کرد.

 

 

نظر شما
ادامه