کد خبر: ۷۳۷۹۰

حکیم مهر: تعداد 15 رأس بره شیری متعلق به دامدار درگزی بر اثر ابتلا به بیماری کلی باسیلوز و عدم درمان درست و زود هنگام تلف گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی درگز، «دکتر شمس» رئیس شبکه دامپزشکی درگز با اشاره به این خبر بیان کرد: متاسفانه هر سال با آغاز فصل گرما و دوره شیرواری بره ها شیوع تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری باکتریایی کولی باسیلوز و یا اسهال زرد رنگ را در شهرستان شاهد هستیم. امسال درگیری و تلفات  15 رأس بره بر اثر این بیماری زنگ هشدار جدی به سایر دامداران ست تا با رعایت نکات بهداشتی مخصوصا در آغل های نگهداری بره ها و رعایت نکات بهداشتی بعد از تولد مثل ضدعفونی بند ناف که مدخل اصلی ورود عفونت به بدن بره از آغل و جایگاه نگهداری بره می باشد و همچنین  توجه به تغذیه دام ها و تقویت سیستم ایمنی از بروز و شیوع بیماری در دامهای خود ممانعت نمایند.

وی در مورد علائم بیماری در بره ها گفت: کولی‌باسیلوز در بره‌ها به شکل فوق حاد و انتشار گسترده عفونت در خون بروز می‌کند. در این فرم سیر بیماری بسیار سریع است و بره بدون بروز علایم و به‌ طور ناگهانی تلف می‌شود، که برای درمان در بره ها می توان از پودر تتراسایکلین استفاده کرد. و در درمان تک گیر بره نیز از آنتی بیوتیک های مناسب این بیماری و علائم درمانی همچون جلوگیری از اسهال و کم آبی بدن می بایست در نظر گرفته شود.

شمس افزود: گاهی تشخیص اشتباه و خود درمانی  می تواند خسارات جبران ناپذیری چه از نظر هزینه و چه از نظر از دست دادن زمان طلایی درمان را به دامدار تحمیل کند که متاسفانه در این مورد از تلفات شدید بره در تشخیص اشتباه و خود درمانی دامدار سبب بروز این حجم از تلفات در بره ها شد

رئیس شبکه دامپزشکی درگز در انتها گفت: از دامداران در خواست می شود بلافاصله پس از وقوع بیماری در گله با دامپزشک مشورت کرده تا سیر بیماری کنترل و از وقوع چنین تلفات و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود، کارشناسان شبکه دامپزشکی چه به صورت حضوری و چه تلفنی با شماره 46225023 آماده ارائه هرگونه مشاوره و راهنمایی به دامداران گرامی می باشند.


نظر شما
ادامه