کد خبر: ۷۴۱۶۹
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح شناسایی بیماری های سل و تب مالت در استان آغاز شده گفت:دولت خسارت دام های مبتلا به این بیماری ها را به دامداران پرداخت می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن صادقی» افزود: دولت به منظور از چرخه خارج کردن دام های آلوده و کمک به ارتقای سلامتی دامداران و مصرف کنندگان غرامت دام های بیمار را به بهره برداران پرداخت می کند.

وی بیان کرد:شناسایی دام های مبتلا به بیماری های سل و تب مالت عملیات با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری های مهم و خطرناک مکور که قابل انتقال به انسان نیز می باشد و طی ۲ مرحله بصورت ۶ ماهه در طول سال انجام می گیرد .

صادقی کرد: بر اساس برنامه زمان ریزی انجام شده پیش بینی می شود امسال تعداد پنج هزار راس دام سنگین استان تحت عملیات تشخیص سل و تعداد هشت هزار راس دام سنگین نیز تحت عملیات خونگیری بروسلوز قرار گیرند.

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:براساس این طرح روزانه اکیپ های واحد سل و بروسلوز شبکه های دامپزشکی شهرستان های استان که متشکل از دکتر دامپزشک و تکنسین هستند به گاوداری های تحت پوشش این عملیات مراجعه و همه دام های واجد شرایط، مورد خونگیری و تست سل (تزریق توبرکولین در ناحیه گردن) قرار می گیرند.

وی ادامه داد: نمونه های خون گرفته شده برای انجام آزمایش تشخیص بروسلوز به آزمایشگاه دامپزشکی انتقال داده می شوند و از گاوهای تحت تست سل، ۷۲ ساعت بعد مجدد بازدید بعمل آمده و ضمن قرائت تست ، در صورت مشاهده علائم در ناحیه تزریق و بررسی آن ، مثبت یا منفی بودن آن تشخیص داده می شود.

دکتر صادقی در خصوص روش‌های پیشگیری سل و بروسلوز نیز افزود: این بیماری ها از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام هستند که با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلوده و حذف دام‌های مبتلا، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن تردد دام‌های پرخطر و کنترل جوندگان می‌توان با این آنان مبارزه کرد.

وی اظهار کرد: بروسلوز نیز از بیماری های عفونی واگیرداری است که به لحاظ مشترک بودن بین انسان و دام، جایگاه ویژه ای داشته و ضررهای اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری وارد می کند که برجسته ترین این زیان ها سقط جنین و عواقب پس از آن است.

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است، ادامه داد: سل می‌تواند تقریباً تمام اعضای بدن را مبتلا کند، اما شایع‌ترین شکل بیماری سل ریوی است و راه انتقال عفونت تقریباً همیشه از راه تنفس است.


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
0
4
لطفا با برنامه ‌دقیق و مشخص و علمی به فکر کنترل این بیماریها باشید
پرداخت خسارت پیشکش
ناشناس
|
France
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
0
7
چه خساراتی برادر... با هزار بدبختی و سلام و صلوات داریم دامداری ها رو تست سل و بروسلوز می کنیم... دامدار تمایل به بیمه کردن نداره...به اجبار راه می ده... بیمه هم که از همه جا می زنه و عملا پول خسارت جبران نخواهد شد... الان هم که متاسفانه سازمان طرحی رو جهت انجام تست سل واحدهای روستایی فرستاده که استان‌ها رو به چالش خواهد کشید... معلوم نیست در داخل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان چه خبره؟ فقط دفتر شده طرح سرمی متعاقب واکسیناسیون... ارزیابی های اشتباه استان‌ها و... بابا یکی به فکر استان‌ها باشه... فشار از روی استان‌ها بردارن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
0
1
................ چهار سالی هست که دیگه خسارت مثل قبل پرداخت نمیشه و دام‌باید بیمه باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
0
3
کدوم پرداخت خسارت از طرف دولت که کمکی نمیشه. شاید استان شما این مدلی باشه. اگه دام بیمه باشه احتمالا مبلغی دست صاحب دام بیاد. اگه نه که هیچی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
البته اون مبلغ هم ناچیز است و دامدار راضی به همکاری در دفعات بعدی نخواهد بود!
دکتر رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
0
0
آقای دکتر نمیدونم شما از کدوم غرامت صحبت میکنید؟ برادر کدوم دولت غرامت پرداخت میکنه؟ شما بنظرم بروز رسانی نشده اید از سال 98 غرامتی پرداخت نمیشه..............
نظر شما
ادامه