کد خبر: ۷۴۵۶۰
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اردیبهشت ماه جاری متاسفانه ۷ اسب، یکی از مراکز اسب‌سواری استان آلوده به بیماری مشمشه شده بود که مورد معدوم سازی قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «دکتر محمد‌باقر حاج کاظمی» اظهار داشت: جمعیت دامی استان زنجان یک میلیون راس است اما دامپزشکی استان در سال گذشته بیش از ۴ میلیون دز تزریق واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک دام داشته است.

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام هستند گفت: از جمله این بیماری‌ها هاری، تب‌کریمه کنگو، مشمه، تب مالت، سیه زخم، سل، جنون گاوی است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بعد از مشکوک شدن به یک بیماری در دام بلافاصله نمونه گرفته می‌شود گفت: در صورتی که این بیماری برای انسان نیز خطرناک باشد در راستای معدوم سازی از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز کمک گرفته می‌شود.

وی گفت: اردیبهشت ماه جاری متاسفانه ۷ اسب، یکی از مراکز اسب‌سواری استان آلوده به بیماری مشمشه شده بود که مورد معدوم سازی قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان کرد: این اسب‌های زیبا دارای ارزش بالایی هم بودند اما برای حفظ جان افرادی که در ارتباط با این اسب‌ها بودند و همچنین ممانعت از انتقال این بیماری به اسب‌های دیگر معدم سازی انجام شد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
2
4
با سلام.. آیا فقط براساس cftو الایزا نسبت به معدوم سازی اقدام نموده اند؟؟!! ؟ چون اکثرا نتایج cft و آزمایشات تکمیلی درست نیست... اما تست مالین تشخیص قطعی اینجور موارد می باشد... متاسفانه برخی از استان با دستور اشتباه غیر علمی دفتر مبارزه سازمان بلافاصله بعد از شنیدن نتیجه آزمایشات سرمی با عجله اقدام به معدوم نمودن اسب های با ارزش قیمتی می نمایند.... دفتر مبارزه سازمان نیزاز استان‌ها بدتر با شنیدن م‌شمشه مثبت انگار کل استان مشمشه گرفته... نه برادر باید براساس علمی و منطقی در کنار شرایط موجود مالک اسب اقدام گردد...
پاسخ ها
همكار بي طرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
CFT معتبرترين اسكرين تست براي ريشه كني بيماري مشمشه هست.امارات متحده عربي با كمك و همكاري آزمايشگاه لوفلور آلمان و طراحي اين تست از باكتري هاي جداشده از دامهاي آلوده اين كشور،اقدام به ريشه كني بيماري كرد.
تست هايي مثل مالئين تست هاي ضد انيمال ولفيري هستند و ويژگي و حساسيت تستهايي مثل CFT را براي ريشه كني بيماري ندارند.
هدف از تست مشمشه در كشور ريشه كني بيماري است و سازمان بهداشت جهاني اين تست را با هدف اراديكيشن مطرح ميكند هرچند كه بايد مقدمات و طراحي آن را در كشور مهيا كرد تا موارد مثبت كاذب نداشته باشيم و حيوانات غير بيمار اشتباها معدوم نشوند ولي اينكه كل تست رو زير سوال ببريم منطقي نيست.
با تلاشي جهت ستاپ كردن دقيق و درست CFT و همچنين الزام به تست دام هايي كه قبلا سابقه تست مالئين نداشتن ،بهترين روشCFT است.
البته دام هايي با سابقه دو تا چندساله فاقد تست مالئين رو هم با CFT ميتوان غربالگري كرد.
اطلاعي هم كه بنده دارم سازمان دامپزشكي كيس هايي كه CFT مثبت مي شوند را مجددا مالئين تست ميكند و اگر مثبت شد بعدا معدوم ميكند.
دکتر حاج کاظمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
سلام
ضمن ارج نهادن به بحث های علمی که در کامنت ها مطرح شد به استحضار خوانندگان محترم این خبر می رساند که نهایتا معدوم سازی اسب ها بعد از انجام تست مالئیناسیون و احراز نتایج مثبت در این تست انجام گرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
درود. تا جایی که من اطلاع دارم تست مالئین انجام شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
3
واقعا چرا باید ما هنوز مشمشه داشته باشیم !!؟ چرا ریشه کنی نمیشه. حیف از پتانسیلی که بالقوه نمیشه تو صنعت اسب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
2
تست مالئین گرفتن ولی حیف و صد حیف که فقط اداره دامپزشکی بلده مانور رسانه ای راه بندازه و بگه ما شناسایی کردیم و هزاران نفر مصاحبه کنن ولی این بیماری رو با وجود اینکه چند بار برای بازدید از باشگاه اومدن حتی موارد مشکوک رو هم نمیدیدن و حتی عنوان میکردن زخم اسب ها از مسمومیت غذایی هستش بعد از اینکه کلی اسب درگیر شد تازه فهمیدن که باید نظارت باشه و هر روز رفتن و اومدن که حیوان باید معدوم بشه حتی توی تشخیص هم مشکل داشتن و موارد مشکوک رو هم معدوم کردن درحالی که طبق قوانین باید ۲۱روز قرنطینه باشند و مجدد تست بشوند واقعا جای تأسف داره براشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
0
1
بله منم موافقم .................. مقصر اصلی این ماجرا خود سازمان دامپزشکی هست ما توی استان یک نفر دامپزشک خبره در زمینه اسب نداریم ................. بعد از انجام تست مالئیناسیون فقط یک مورد برجستگی قوام دار بین آنها بود که آقایان زحمت کشیدند همه رو با هم قرنطینه کردن و معدوم کردن
نظر شما
ادامه