کد خبر: ۷۴۵۸۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

دامپزشکی در امنیت و ایمنی غذا

دکتر محمد حسن گلپایگانی

معاون سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا

همان‌گونه که در تعریف امنیت غذایی اشاره شده است، امنیت غذایی دارای دو وجه کیفی و کمی است. در کشور ما بیشتر به جنبه کمی آن توجه می‌شود و امنیت غذایی مترادف با تولید بیشتر در حوزه کشاورزی و دامی شناخته شده است.

آنچه در این بین کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مفهوم سالم بودن مواد غذایی در تعریف امنیت غذایی است. در واقع آنچه که متخصصان امر از آن به‌عنوان ایمنی مواد غذایی یاد می‌کنند، وجوه مختلفی دارد.

در تعریف ایمنی غذایی آمده است: به حصول اطمینان، از اینکه مواد غذایی در هنگام حمل و آماده‌سازی و نگهداری، آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی و فیزیکی پیدا نمی‌کنند و سبب بیماری مصرف‌کنندگان نمی‌شوند، ایمنی غذایی می‌گویند.

خلاصه یعنی اینکه ایمنی غذا عبارت است از اطمینان از این‌که غذایی که می‌خوریم، کاملاً سالم است و هیچ نوع آلودگی میکروبی، انگلی و شیمیایی ندارد. امنیت غذایی دارای دو رکن کمیت (مقدار محصولات ) و کیفیت (ایمنی محصولات) است.

در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در تولید مواد غذایی کشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها به وجود آمده‌است. این آلودگی‌ها و بیماری از جمله بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطان‌ها به‌ویژه در کودکان را شامل می‌شود.

در همین راستا مفهوم دیگری با عنوان دفاع غذایی یا پدافند غیرعامل در صنایع غذایی (دفاع غذایی) یا Food Defense   تعریف شده، که عبارتست از هر گونه خراب‌کاری عمدی در سیستم‌های غذایی با انگیزه‌های بیوتروریستی، ایدئولوژیک، انتقام جویی و یا ضربه زدن به اعتبار و شهرت یک سازمان که ممکن است سلامت مصرف‌کنندگان را نیز تهدید کند.

بنابراین کشورهای در حال توسعه با اهداف عالی مثل ایران، بیش از هر کشوری در زمینه امنیت غذایی نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه است و البته این توجه باید چند جانبه باشد تا بتواند در نهایت به تحقق هدف نهایی بیانجامد.

برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی باید سازمان‌ها و نهادها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی یک سازمان متولی امنیت غذایی، بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی نقش ایفا کنند.

توجه ویژه به دامپزشکی در این زمینه می‌تواند در کاهش هزینه‌های کشور نقش عمده‌ای ایفا کند که باید مورد توجه ویژه قانون‌گذاران قرار گیرد.

با نگاهی به کشورهای توسعه یافته در می‌یابیم سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و پیشگیری در دامپزشکی در نهایت موجب سودآوری و بازدهی سرمایه‌گذاری کشوری در حوزه سلامت و سایر حوزه‌ها، حتی حوزه‌های سیاسی شده است.

کاهش مصرف دارو و آنتی بیوتیک، کاهش مراجعات به مراکز درمانی و کاهش تعداد تخت بستری بیماران، ناشی از بیماری‌های غذا زاد و یا فرآورده‌های با منشا دامی از آن جمله بوده است  و بدون شک در کشور ما سرمایه‌گذاری در حوزه دامپزشکی، بهداشت بازدهی بالاتری برای دولت و کشور در پی خواهد داشت.

منبع: ایانا


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
1
5
لایک!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
مرد همواره فنیه دامپزشکی خداقوت احسنت.
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
2
3
جناب دکتر گلپایگانی عزیز
مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در دام وطیور محصول سیاست های غلط وزارت غیر بهداشتی جهاد کشاورزی ست . با یک بررسی ساده متوجه میشید تعداد شرکتهای واردکننده یا تولید کننده و به تبع اون پخش های کشوری واستانی و داروخانه های دامپزشکی که این آخری بزرگترین اشتباه سیاست گزاری سازمان دامپزشکی کشور هست ، طی سالهای ۷۵ تا کنون به بهانه واگزاری ها و اصل ۴۴ قانون اساسی و پذیرش وحشتناک دانشجویان دامپزشکی چند صد برابر شده . سیاست اخیر گسترش شرکتهای زنجیره تولید به بهانه بهره وری بیشتر مزید برعلت شده . بنظر ساده انگاری ه که شرکتها قارچ گونه اضافه بشن و ما توقع داشته باشیم آنتی ببوتیک کم مصرف بشه .
بنابراین شک نکنید نظام و سازمان دامپزشکی که هیچ ، حاکمیت هم توان مبارزه با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها رو نداره. چرا که اکثریت قریب به اتفاق شرکتها ........ هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
دکتر جنان، مقاله مستقیم و اختصاصی به سایت حکیم مهر منتقل نشده متأسفانه، البته اگر جناب دکتر گلپایگانی هم رؤیت کنند هم بسیار عالیست، هر چند به سازمان بابت ......... دارو های دامی هم باید گله کرد، اشکال از داخل خودمان نیز می باشد عزیز دل برادر
نظر شما
ادامه