کد خبر: ۷۴۶۱۵

حکیم مهر: رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به انتشار تصاویری از دیده شدن نهنگ‌های قاتل در محدوده آبی این جزیره گفت: دیده شدن نهنگ قاتل در خلیج فارس مسبوق به سابقه بوده و یک اتفاق طبیعی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مریم محمدی» اظهار کرد: نهنگ قاتل گستره زندگی وسیعی از مناطق سرد تا حاره‌ای دارد، بنابرین دیده شدن آن در خلیج فارس و محدوده‌های آبی کیش بعید نیست.

وی با بیان اینکه، تصاویر این نهنگ‌ها در فاصله بسیار زیادی از ساحل جزیره کیش به ثبت رسیده است، افزود: نه تنها این نهنگ‌ها در فاصله بسیار دور از ساحل دیده شده‌اند، بلکه ارکا یا نهنگ قاتل خطری برای انسان ندارد.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با دلایل حضور نهنگ‌های قاتل در آب‌های خلیج فارس و محدوده آبی جزیره کیش، بیان کرد: آن‌ها به احتمال زیاد برای تغذیه از ماهی‌های کوچک‌تر ‌در این منطقه حضور داشتنه‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شکار این نهنگ‌ها غیر قانونی است، گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر شکار این گونه از حیوانات در محدوده جزیره کیش به ثبت نرسیده است.

نهنگ قاتل که به نام اُرکا (Orcinus orca) نیز شناخته می‌شود، پستانداری دریایی است که به خانواده دلفین‌های اقیانوسی تعلق دارد و بزرگ‌ترین جاندار در میان دلفین‌سانان است.

نهنگ‌های قاتل بسیار اجتماعی‌اند؛ بعضی دسته‌های آن‌ها دارای خانواده‌های مادر نهاد هستند که پایدارترین خانواده‌های این چنینی در میان همه جانوران را تشکیل می‌دهند. روش‌های شکار پیچیده و صداهای تولیدیشان، که اغلب منحصر به یک دسته‌اند و نسل به نسل منتقل می‌شوند، به عنوان گونه‌ای از فرهنگ شناخته می‌شوند.

این گونه جاندار یکی از بزرگترین پستانداران شناخته شده در تمام کره زمین است که اولین نمونه‌های آن در حدود سال‌های ۱۵۰۰ میلادی شناسایی و کشف شده اند که با این حال سازمان جهانی محیط زیست آن ها را در دسته موجودات کمتر شناخته شده قرار داده است، چرا که این احتمال وجود دارد که زیر گونه‌ها و زیر شاخه هایی از این حیوان هنوز شناسایی و کشف نشده باشد.

نهنگ قاتل از قدیمی‌ ترین آبزیان در کره زمین هستند که قدمت آن ها به حدود ۶ میلیون سال قبل باز می‌گردد؛ آن‌ها با صلابت و زیبایی خیره کننده‌ای که دارند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می کنند.

این حیوان تقریبا در تمامی آب‌های کره زمین چه مناطق گرمسیری و چه مناطق سردسیری پراکنده شده و نمونه هایی از آن شناسایی شده است.

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده بر روی طول عمر و دوره زندگی نهنگ‌های قاتل، کارشناسان این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که این حیوانات در محیط آزاد و در حیات وحش طول عمر بیشتری دارند، به این صورت که این طول عمر حداقل ۲۹ سال و حداکثر ۶۰ سال برای آن‌ها به ثبت رسیده است.

وزن نهنگ‌های قاتل به عنوان یکی از بزرگترین پستانداران موجود در زمین به ۹ تن و طول آن‌ها نیز تا ۱۰ متر می‌رسد.

نهنگ‌های قاتل از ماهرترین شناگرها هستند به طوری که قادرند تا ۴۸ کیلومتر در ساعت شنا کنند و به همین خاطر است که آنها روزانه به مواد غذایی در حجم بالا نیاز دارند و تا ۲۲۷ کیلوگرم گوشت در روز مصرف می‌کنند.

ارکا یا نهنگ قاتل با وجود قدرت زیادی که دارند به هیچ عنوان خطری برای انسان‌ها ندارند؛ تاکنون هیچ گزارشی از حمله این پستانداران به انسان‌ها در حیات وحش ثبت نشده است.

 

نظر شما
ادامه