کد خبر: ۷۴۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه‌ی سراسری زنبور‌داران اعلام کرد: هر کیلو عسل طبیعی و با کیفیت باید از 12 هزار تومان تا نهایتا 22 هزار تومان عرضه شود لذا فروش عسل‌های بیش از این قیمت گران‌فروشی و تخلف است.

عفت رییسی سرحدی با بیان این‌که عسل ایرانی از بهترین عسل‌های دنیا محسوب می‌شود، گفت: تصدی‌گری و نظارت بر کیفیت و استاندارد عسل طبیعی و مرغوب باید به اتحادیه واگذار تا از عرضه‌ی عسل‌های گران، بی‌کیفیت و غیرطبیعی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این‌که مردم عسل را گران تهیه نکنند، گفت: مصرف‌کنندگان باید به قیمت‌ها توجه داشته باشند، چراکه برخی فروشندگان عسل را تا کیلویی 40 و 60 هزار تومان هم عرضه می‌کنند که این قیمت‌ها تخلف است و مصرف‌کنندگان نباید با عنوان عسل طبیعی فریب این قیمت‌ها را بخورند.

رییسی همچنین با تاکید بر نخریدن این محصول از دست‌فروشان و دوره‌گرد‌ها، گفت: عسل طبیعی از طریق بویایی، چشایی و بینایی کاملا قابل تشخیص است.

مدیرعامل اتحادیه‌ی سراسری زنبور‌داران خاطرنشان کرد: رنگ عسل بستگی به نوع گل و گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده، داشته و نمی‌توان رنگ مشخصی را برای این محصول در نظر گرفت.

وی خواهان تایید مهر تخصصی استاندارد و سلامت عسل از سوی این اتحادیه شد و گفت: با توجه به این‌که برخی تولید‌کنندگان مهر استاندارد برای تولیدات اولیه‌ی خود دریافت کرده و برای تولیدات بعدی هم که طبیعی و مرغوب نیست، استفاده می‌کنند باید نظارت کامل و کافی به‌منظور حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده بر عرضه‌ی عسل صورت گیرد.

رییسی گفت: از سال گذشته از سوی موسسه‌ی استاندارد صنایع غذایی طرح استاندارد عسل اجرایی شده که حداقل‌های سلامتی و کیفیت را مشخص می‌کند و امید است طی یک پروسه یکساله برای ارتقای کیفیت این محصول، اجبار شود تا هیچ عسلی بدون حداقل استاندارد سلامت و کیفیت در بازار عرضه نشود.

مدیرعامل اتحادیه‌ی سراسری زنبور‌داران با اشاره به ممنوعیت واردات عسل از سال گذشته درپی اعتراض زنبورداران و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، گفت: تعدادی از شرکت‌های دارویی به صورت قاچاق عسل و پودر عسل را به عنوان مکمل‌های دارویی از چین وارد می‌کنند که زنبورداران خواهان نظارت بر این موضوع و جلوگیری از واردات قاچاق هستند.

وی با تاکید بر حمایت از صادرات عسل، اظهار کرد: به دلیل نبود نظارت، عسل‌های نامرغوب و غیرطبیعی صادر می‌شود که باعث از بین‌رفتن بازار‌های هدف و تخریب عسل ایرانی می‌شود، لذا نظارت جامع بر صادرات عسل صورت گیرد.

 

با توجه به نقش مهم سازمان دامپزشکی در کنترل بهداشتی و کیفی عسل و مکمل های دارویی این حوزه به نظر می‎رسد لازم است این سازمان مستندات اظهارات مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران را از وی مطالبه نماید و در صورت صحت این اظهارات با شرکت‎های متخلف برخورد و در غیراینصورت از آنان اعاده حیثیت نماید.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
0
0
زنبور عسل و فراورده های آن می تواند به یکی از زمینه های جدی اشتغال برای تعدادی از همکاران دامپزشک تبدیل شود که متاسفانه چه در دانشکده های دامپزشکی در بخش آموزش و چه در سازمان دامپزشکی دربخش اجرا مورد غفلت واقع شده است. سالهاست که کنگره های عسل توسط مهندسان دامپروری برگزار می شود و عملا در این بخش، دامپزشکان فعالیت چندانی ندارند.
دکتر ز
|
-
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
0
0
عسل ماده غذایی مناسبی است که باید از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار گیرد بعضی عسلها میزان سیانید شان بالا میباشد که باید مورد ازمایش قرار گیرد متاسفانه یک نوع پرنده به نام زنبورخوار وجود دارد که در بعضی فصول زیاد میشود دشمن زنبورهای کندو میباشد سمی به نام ازانتول که فروشش ممنوع میباشدبرخی زنبوردارها روی زنبور استفاده میکنند که زمانی که زنبورخوار ان را میخورد درجا می افتد و میمیرد این سم قاعدتا برای انسان خطراتی میتواند داشته باشد - متاسفانه ما ایرانیها در همه چیز افراط میکنیم نمونه اش سموم کشاورزی است زمانی که کشاورزان ان را یاد گرفتند کمتر کسی است که ان را اصولی استفاده کند بصورت دیمی و غیر اصولی استفاده میشود شما اگه محصولات کشاورزی را ازمایش کنید به بالا بودن میزان سموم پی میبرید حتی این سموم ازته از طریق زه کشها به ابهای رودخانه ها و پشت سد ها و چاهها که اب اشامیدنی مان میباشد راه پیدا میکند این همه بیماری جدید از مصرف غیر صحیح مواد غذایی میباشد
نظر شما
ادامه