کد خبر: ۷۵۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - خبرگزاری مهر نوشت : گروه علوم انسانی بیشترین فراوانی نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در حالی از آن خود کرده که هنر و دامپزشکی، ته‌جدولی‌‌های نشریات علمی هستند.
در حال حاضر 677 نشریه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز انتشار دارند که 95 مورد آن دارای اعتبار علمی ترویجی و 582 مورد دارای اعتبار علمی پژوهشی هستند.

بررسی فراوانی تعداد نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی در گروه‌های تخصصی علوم انسانی، فنی مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی، علوم پایه و هنر نشان می‌دهد گروه علوم انسانی با فاصله‌ای چشمگیر نسبت به سایر گروه‌ها بیشترین تعداد نشریه علمی ترویجی و علمی پژوهشی را به خود اختصاص داده است.

جدول آمار نشریات علمی به تفکیک گروه‌های تخصصی

گروه تخصصی علمی پژوهشی علمی ترویجی کل نشریات علمی
علوم انسانی 320 55 375
فنی مهندسی 89 24 113
کشاورزی 92 2 94
دامپزشکی 8 0 8
علوم پایه 55 10 65
هنر 20 2 22

دامپزشکی و هنر هم از نظر تعداد نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی در ته جدول آمار فراوانی نشریات علمی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارند.

گفتنی است در این رده‎بندی در حالی تعداد نشریات علمی پژوهشی دامپزشکی از سایر گروهها کمتر است که گروه‎های دیگر در شاخه‎های متعدد اقدام به اخذ مجوز نشریه نموده‎اند و بدین ترتیب در صورتی که به تفکیک رشته‎های هر گروه این مقایسه صورت می‎گرفت جایگاه دامپزشکی در جدول تفاوت قابل ملاحظه‏ای می‎کرد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
-
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
0
0
کیفیت مهمه نه کمیت
حتی یک مجله ISI داریم ولی دارای اشتباهه
گلچین
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
0
جالبه با این وضعیت خیلی از مسئولان در وزارت علوم وقسمت های آموزشی سازمان از پیشرفت دامپزشکی حرف میزنند.دامپزشکی با این همه ادعا(بهداشت مواد غذایی،پایه ی پیشرفت های پزشکی،تفاوتهای گونه ای، اصلاح نژاد وافزایش تولیدات دامی،بیماریهای مشترک ونوظهور،حیات وحش وحفظ حیات اکوسیستم ها،حمایت از حیوانات و.....) فقط 8 مقاله علمی پژوهشی داره! آره جایگاه اصلی دامپزشکی اینه. وقتی تو یه دانشکده دامپزشکی بین 30هیئت علمی 10تا فرقه!!باشه همین میشه.بعد هی بگیم ما جایگاهمونو از دست دادیم،تو ایران به دامپزشکی توجه نمیشه و.... به امید فردای بهتر
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
البته این قضاوت درستی در مورد سطح علمی رشته دامپزشکی نیست. به چند دلیل:
1- بسیاری از همکاران دامپزشک مقالات خود را در نشریات رشته های وابسته به دامپزشکی مثل صنایع غذایی، علوم پایه و غیره چاپ می کنند.
2- تعداد دانشکده های علوم انسانی و تنوع رشته های آنها به مراتب بیشتر از دامپزشکی است. علوم انسانی طیف وسیعی از رشته ها را شامل می شود که در هر شهری هم به هر حال دانشکده ای دارد.
3- تعدادی از نشریات دامپزشکی احتمالا به عنوان نشریات پزشکی در نظر گرفته شده اند مثل آرشیو رازی و تعدادی هم احتمالا در سایر گروه ها مثل علوم پایه و علوم کشاورزی محسوب شده اند مثلا آنهای که در زمینه پرورش دام یا طیور بوده اند.
4- برای دانستن سطح علمی دامپزشکی خوب است یک بررسی بر روی کلیه مقالات مجلات وابسته به علوم دامپزشکی اعم از علوم پایه، مواد غذایی و غیره در طی یک دوره پنج ساله انجام شود، آدرس(افیلیشن) و حتی اسامی همکاران پژوهشگر دامپزشک استخراج بشود تا مشخص شود جایگاه واقعی تعداد مقالات منتشر شده از دامپزشکان به نسبت تعداد ایشان در کشور در مقایسه با خیل عظیم محققان علوم انسانی در کجاست.
اظهار نظر این چنینی و البته اظهار نظر جناب گلچین بعد از آن، مثل مقایسه یک واقعه در دو جمعیت با تعداد متفاوت است در صورتیکه باید به صورت سرانه مقاله چاپ شده به ازای تعداد جمعیت و به صورت درصد بیان شود.
نظر شما
ادامه