کد خبر: ۷۶۵۲۹

حکیم مهر: پژوهش جدید دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد به زودی می‌توان به کمک یک روش جدید و با استفاده از DNA گربه که در صحنه جرم پیدا شده است، معمای جنایت‌ها را حل کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اگر مظنونین صاحب گربه باشند، به زودی با استفاده از روش جدید آزمایش DNA دستگیر می‌شوند.

حدود یک چهارم خانواده‌های انگلیسی گربه دارند و موی گربه‌ها به راحتی به لباس‌های صاحب‌شان می‌چسبد. این بدان معناست که می‌توان جنایتکار صاحب گربه را با استفاده از موهای گربه که از روی لباس‌های او در صحنه جنایت ریخته‌اند، شناسایی کرد.

با وجود این، موهای گربه به خوبی DNA خود جنایتکار نیستند که توالی‌های مکرر رمز ژنتیکی به نام «توالی‌های تکرارشونده کوتاه»(STRs)  را در بر دارد. توالی‌های تکرارشونده کوتاه در نوعی از DNA به نام «DNA  هسته‌ای» یافت می‌شوند.

مشکل اینجاست که DNA هسته‌ای کافی برای تشخیص دادن توالی‌های تکرارشونده کوتاه در موهای گربه وجود ندارد زیرا ریشه موی گربه که این نوع DNA را در خود جا داده معمولا خشک شده است.

در مقابل، موهای گربه منبع بهتری از نوعی DNA به نام «DNA میتوکندری» هستند که از طریق گربه‌های ماده منتقل می‌شود اما مشکل اینجاست که DNA میتوکندری معمولا در مو از هم می‌پاشد و در خواندن DNA نقص ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، یک نمونه معمولی می‌تواند به هزاران گربه متفاوت تعلق داشته باشد.

با وجود این مشکلات، دانشمندان اکنون به پیشرفتی دست یافته‌اند که می‌تواند پرونده‌های راکد مانند قتل‌های حل‌نشده را با بررسی موهای گربه متحول کند.

با کمک این روش، دانشمندان اکنون می‌توانند با استفاده از آزمایش «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز» یا «پی‌سی‌آر» (PCR)، قطعاتی از DNA میتوکندری را بردارند و میلیاردها نمونه دیگر بسازند.

هر کدام از نمونه‌ها، رمز ژنتیکی مشابهی را از DNA میتوکندری گربه بیان می‌کنند اما هر کدام مانند یک کپی ناقص هستند اما وقتی این نمونه‌ها در میلیارد ضرب شوند، فناوری که ممکن است تنها با چند نسخه مشکل داشته باشد، می‌تواند رمز ژنتیکی مشترک قطعات DNA میتوکندری را شناسایی کند. این کار، DNA میتوکندری گربه را به طور کامل بازسازی می‌کند؛ کاری که قبلا هرگز امکان‌پذیر نبود.

«دکتر جان وتون»(Jon Wetton)  پژوهشگر دانشگاه لستر(University of Leicester)  و یکی از اعضای این گروه پژوهشی گفت: وجود موهای گربه در صحنه‌های جنایت تاکنون نادیده گرفته شده بود زیرا گربه‌ها DNA مشابهی دارند اما این روش می‌تواند گربه‌ها را حتی چند دهه پس از مرگ آنها شناسایی کند. بنابراین، می‌تواند برای پرونده‌های راکد بسیار ارزشمند باشد.

وی افزود: در یک پرونده قتل، ما روش قبلی را به کار بردیم اما خوش‌شانس بودیم که گربه مظنون یک نوع میتوکندری غیرمعمول داشت زیرا دودمان بیشتر گربه‌ها را نمی‌توان از یکدیگر متمایز کرد. اکنون با روش جدید ما تقریبا هر گربه دارای یک نوع DNA نادر است و به همین دلیل، در صورت یافتن مو مطمئنا این آزمایش آموزنده خواهد بود.

گفته می‌شود که تشخیص با روش جدید تقریبا ۱۰ برابر بهتر از روشی است که پیشتر استفاده شده بود و تنها یک قطعه کوتاه از DNA موی گربه را بررسی می‌کرد.

«پروفسور مارک جابلینگ»(Mark Jobling)  از پژوهشگران این پروژه گفت: در پرونده‌های جنایی که هیچ نمونه‌ای از DNA انسان برای آزمایش وجود ندارد، موی حیوانات خانگی یک منبع ارزشمند از شواهد مرتبط به شمار می‌رود و روش ما آن را بسیار قوی‌تر می‌کند. همین روش را می‌توان در مورد گونه‌های دیگر به ویژه سگ‌ها نیز اعمال کرد.

این پژوهش در مجله «Forensic Science International: Genetics» به چاپ رسید.


نظر شما
ادامه