کد خبر: ۷۶۵۳۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر:
«دکتر عباسعلی مطلبی» اظهار داشت: آن زمان دکتر تاج‌بخش با مطالعات خود مستندات و ادله‌هایی را فراهم کردند مبنی‌بر اینکه می‌توان روز چهاردهم مهر را به‌عنوان روز ملی دامپزشکی مطرح کرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس اسبق سازمان دامپزشکی کشور در گفتوگو با پایگاه خبری حکیم مهر درخصوص تاریخچه نام‌گذاری روز ملی دامپزشکی در تقویم ملی، گفت: «دامپزشکی به‌عنوان یک حوزه میانرشته‌ای مطرح می‌شود که یک طرف آن در بهداشت و سلامت جامعه نقش دارد و طرف دیگر آن مربوط به تامین بهداشت و سلامت دام و طیور و آبزیان جامعه است و لذا رسالت اصلی دامپزشکان خدمت در حوزه سلامت جامعه است.»

«دکتر عباسعلی مطلبی» با یادآوری اینکه از دیرباز یکی از مقولات مورد بحث در محافل دامپزشکی ازجمله دانشگاه و سازمان دامپزشکی، انتخاب یک روز به عنوان روز ملی دامپزشکی بوده است، تصریح کرد: «هدف از تلاش برای انتخاب این روز، تجلیل از دامپزشکان و علوم و حرف وابسته به دامپزشکی و ترویج این رشته بوده و همچنین اینکه این روز فرصتی باشد تا بتوانیم دستاوردهای دامپزشکی و نقش و رسالت دامپزشکی در جامعه را تبیین کنیم.»

جرقه ابتدایی را دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران زدند

وی در مورد روند انتخاب این روز، توضیح داد: «تا آنجا که من اطلاع دارم، جرقه‌های انتخاب یک روز برای گرامی‌داشت دامپزشکی، ابتدا از سوی دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شروع شد که بنده آن زمان رئیس سازمان دامپزشکی بودم. البته ناگفته نماند که پیش از آن نیز حرکاتی در زمان ریاست دکتر صفاریان در سازمان دامپزشکی کشور آغاز شده بود. درنهایت نیز استاد دکتر تاج‌بخش به عنوان پیشکسوت دامپزشکی و استاد همه ما، رسالت و ماموریت پیدا کردند که پیشینه تاریخی این روز به دست آورند. این مساله همزمان شده بود با حمایت سازمان دامپزشکی از موضوع تدوین و تالیف کتاب "تاریخ دامپزشکی و پزشکی". دکتر تاج‌بخش کار را آغاز کردند و سازمان نیز در این مسیر در کنار ایشان بود تا فعالیت‌ها به هدف و نتیجه برسد که رسید و این کتاب به زبان‌های انگلیسی، فارسی و فرانسوی هم ترجمه شد.»

دکتر مطلبی تصریح کرد: «آن زمان دکتر تاجبخش با مطالعات خود مستندات و ادله‌هایی را فراهم کردند مبنی‌بر اینکه می‌توان روز چهاردهم مهر را به‌عنوان روز ملی دامپزشکی مطرح کرد. آن زمان سازمان دامپزشکی به عنوان سازمان متولی مکاتبات لازم را با شورای انقلاب فرهنگی انجام داد، در کنار آن اساتید دانشگاه نیز کمک کردند و مکاتباتی انجام دادند. در اینجا لازم است یاد بکنم از اساتید بزرگ، جناب آقایان دکتر تاجبخش، دکتر تقیپور و دکتر بازرگانی که از جمله کسانی بودند که در انتخاب این روز خیلی زحمت کشیدند.»

وی اضافه کرد: «دوستان دیگری ازجمله دکتر راد هم در آن زمان مسئولیت داشتند، دکتر مخبر دزفولی نیز در شورای فرهنگ عمومی انقلاب فرهنگی حضور داشتند و کمک کردند و انصافا کمک ایشان هم در آن مجموعه بسیار زیاد بود. درنهایت موضوع روز ملی دامپزشکی در شورای فرهنگ عمومی و به تبع آن در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و این روز به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شد.»

 


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
0
7
قطعا نمیشه از نقش دکتر بازرگانی تو انتخاب این روز گذشت
دامپزشکی ایران بیش از اینا به ایشون بدهکاره
ولی حیف که در اواخر مورد کم لطفی‌قرار گرفتن
ناشناس
|
Poland
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
4
6
تمام ۳۶۵ روزم روز دامپزشکی باشه مشکلات حل میشه؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
1
2
ما هیچ. ما نگاه...
آقای دکتر شروع نامگذاری این روز همزمان بود با جشن فارغ التحصیلی ورودی ۶۹ دانشگاه تهران که در این جشن کمیته برگزار کننده اعلام کردند این روز رو بعنوان روز دامپزشک در تقویم جا بدیم .
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
3
8
هرچند عزيزان آن دوره نيت شان خير بوده ولي بدترين انتخاب نام و زمان صورت گرفته است.
روزدامپزشكي يعني چه؟ پس روز دامپزشك چه مي شود؟ در اين كشور ما روز چپ دستان داريم ولي روز دامپزشك نداريم.كجا ميگويند روز يا هفته پزشكي؟؟؟؟؟ ميگويند روز پزشك روز پرستار روز داروساز روز داندانپزشك

درثاني روز ١٤مهر هرچند ماه مهر ماه خوش اسمي است و تقارب معنايي با زحمات همكاران مهرورز و مهربان دارد ولي چون در هفته نيروي انتظامي است زمان مناسبي نيست عموما مقامات سياسي در اين هفته وقتشان را بيشتر براي نيروي انتظامي اختصاص ميدهند تا دامپزشكي و هماهنگي براي برنامه با استانداران و فرمانداران و … بسيار سخت هست.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
تقارن با روز جهانی دامپزشک بهتر می بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
در دنیا هم روز جهانی دامپزشکی داریم. سرچ کن
world veterinary day
دكتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
0
البته بايد اين نكته رو در نظر بگيرد در365 تقويم ايران براي هر قشري روز يا هفته اي هست حتي پسر: درهشتصد و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «روز پسر» وارد تقویم رسمی ایران شد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
1
دانشجویان ورودی ۶۹ بسیار در پیگیری موثر بودند و جشن دانش اموختگی انها دو وزیر قول تصویب دادند البته دکتر مخبر هم نقششان مهم بود
محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
3
2
بسمه تعالی
با سلام و احترام
بزرگوارانی که ۱۴ مهر را انتخاب کردند قاعدتا حسن نیت داشتند و البته شاید نمی دانستند که زیر سایه هفته نیروی انتظامی خواهند رفت ولی به نظرم تفکری که روز دامپزشکی را از مثل رشته دامپزشکی از بدنه پزشکی و سلامت کشور جدا کرد قطعا اشتباه کرده است.
نظر شما
ادامه