کد خبر: ۷۶۵۹۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر مطرح شد:
وی به حکیم مهر می‌گوید: صحبت‌های بنده به این خاطر است که حق یک عده که از آنها نام بردم و واقعیت اصلی انتخاب دو بخش جداگانه روز دامپزشکی به‌درستی در تاریخ آن ثبت و ضبط شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تاریخچه انتخاب روز ۱۴ مهر به‌عنوان روز ملی دامپزشکی، به محلی از چالش تبدیل شده است. پیش از این حکیم مهر با دکتر آراسب دباغمقدم و همچنین دکتر عباسعلی مطلبی گفت‌وگویی را در این خصوص انجام داده بود که باعث واکنش «دکتر فرزاد طلاکش» نسبت به صحبت‌های آنها شد.

از نظر او مطالب عنوان شده در آن دو مصاحبه کامل و شامل اصل ماجرا نبوده و حق مطلب اصلا ادا نشده است. وی تصریح می‌کند: «زحمت اصلی و ابتدایی این کار در زمان دکتر صفاریان رئیس وقت سازمان دامپزشکی، دکتر روستایی رئیس وقت موسسه رازی و دکتر کلانتری وزیر وقت جهاد کشاورزی کشیده شد. اولین نامه را هم دکتر کلانتری در سال ۶۸ به شورای فرهنگ عمومی کشور نوشت که آن زمان دبیر آن آقای حسین فردرو بود و ارتباط اداری آن هم در این شورا توسط آقای دکتر مخبر دزفولی هموار شد..»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از مطالب منتشر شده در حکیم مهر درخصوص خاستگاه انتخاب روز ملی دامپزشکی، چیست؟

مطالبی که درخصوص تاریخچه انتخاب روز دامپزشکی از سوی دوستان بیان شد، خیلی کامل و شامل اصل ماجرا نبود، چون موضوع اصلی این است که بنده به‌عنوان یکی از اعضای تیم پیشنهاد دهنده برگزاری کنگره دانشجویی که اولین کنگره در بین تمام رشته‌های دانشگاهی بود، از روز اول این کار را شروع کردیم و پایه آن را در سال ۶۸ و در اولین کنگره دانشجویی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گذاشتیم. در واقع پیشنهاد انتخاب روز ۱۴ مهر را به‌عنوان روز دامپزشکی پس از نظرخواهی از افراد صاحب‌نظر در روز آخر کنگره اعلام کردیم و بعد از آن نیز اتفاقات دیگری افتاد، از جمله اینکه آقای دکتر صادق رهبری که معاون آموزشی دانشکده دامپزشکی تهران بودند، این را به‌عنوان یک دستمایه در شورای آموزشی دانشکده مطرح کردند و باعث شد که بعد از ۴۴ سال توقف، دوباره جشن‌های فارغ‌التحصیلی دانشجویان دامپزشکی تهران راه‌اندازی شود و در این موضوعات افرادی زحمت کشیدند که حق مطلب آنها در روایت‌های قبلی به‌خوبی و یا اصلاً ادا نشده است.

 حکیم مهر: لطفا شما نیز روایت خود را از انتخاب روز ملی دامپزشکی بفرمایید.

زحمت اصلی و ابتدایی این کار در زمان دکتر صفاریان رئیس وقت سازمان دامپزشکی، دکتر روستایی رئیس وقت موسسه رازی و دکتر کلانتری وزیر وقت جهاد کشاورزی کشیده شد. اولین نامه را هم دکتر کلانتری در سال ۶۸ به شورای فرهنگ عمومی کشور نوشت که آن زمان دبیر آن آقای حسین فردرو بود و ارتباط اداری آن هم در این شورا توسط آقای دکتر مخبر دزفولی هموار شد. اولین دفاعیه را هم من به اتفاق دکتر راد که دبیر شورایعالی برنامه‌ریزی دامپزشکی بودند در شورای فرهنگ عمومی انجام دادیم. آن زمان خیلی سختگیر بودند و بحث آنها این بود که می‌توانید روز دامپزشکی را برای خود داشته باشید، اما نمی‌توانیم آن را وارد تقویم رسمی کشور کنیم؛ البته در جریان هستید که هنوز هم وارد تقویم نشده است.

بعدها دکتر راد و دکتر صفاریان رفتند و بعد از دو سه سال، دکتر بازرگانی که انشاءالله خدا سلامتی ایشان را برگرداند، به‌عنوان دبیر شورای‌عالی برنامه‌ریزی دامپزشکی زحمت خیلی زیادی کشیدند، خیلی رفت و آمد و پیگیری کردند. همچنین دکتر گودرز ادیب راد از جامعه دامپزشکان و افراد دیگر تلاش بسیاری کردند. دکتر مخبر هم به دلیل اینکه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بودند، بالاخره روابطی را برقرار و  کمک‌هایی کردند ولی عمده زحمت را دوستانی کشیدند که از آنها نام بردم.

حکیم مهر: انتخاب چهاردهمین روز از ماه مهر چگونه صورت گرفت؟

در مورد انتخاب روز ۱۴ مهر، دکتر تاج‌بخش فقط عدد ۱۴ را پیشنهاد دادند و ماه مهر داستان دیگری دارد. ما آن زمان یک فرم نظرسنجی درست کردیم که شاید کاغذهای آن هنوز در دانشکده باشد. از تعدادی از افراد حاضر در سازمان دامپزشکی، موسسه رازی، دانشکده دامپزشکی و اساتید نظراتی جمع شد و نظر همه این بود که چون اولین تشکیلاتی که به صورت علمی در کشور برای دامپزشکی درست شده بود، در سال ۱۳۱۱ به نام مدرسه عالی بیطاری که دو سال قبل از تأسیس دانشگاه تهران است و بعد در مهر ماه سال ۱۳۱۳، مدرسه عالی بیطاری به اسم دانشکده دامپزشکی به دانشگاه تهران پیوند می‌خورد، به خاطر همین، ماه مهر انتخاب شود.

بعد از انتخاب ماه، بحث انتخاب روز به میان آمد. آن زمان دکتر تاج‌بخش مشغول آخرین نوشته‌های تاریخ دامپزشکی بودند و جلد اول آن در حال انتشار بود لذا ما به سراغ ایشان رفتیم و ایشان پیشنهاد روز چهاردهم را داد. به دلیل اینکه در اسنادی که ملامحسن فیض کاشانی از امام صادق نقل کرده، آمده که در آیین زرتشتیان که دین ایرانیان قدیم بوده، روز چهاردهم هر ماه ایرانیان برای سلامت دام‌ها و همچنین همسایگان که هر دو برای آنها بسیار عزیز بوده، دعا می کردند و این روز را گائوس یا گئوس یا گوش روز می‌نامیدند و بهتر است که این روز را بگذاریم. از آنجا که دامپزشکی هم با سلامت سروکار دارد، همه ما این پیشنهاد را پذیرفتیم و این دو را سر هم کردیم. دکتر تاج‌بخش هم در کتاب تاریخ دامپزشکی همین را نوشته است که یک تعداد دانشجو پیش من آمدند و از من استعلام کردند و من هم گفتم که به این دلایل، این روز را انتخاب کنید.

لذا ۱۴ مهر از آنجا انتخاب شد و در سال ۶۸ ما به‌عنوان کمیته علمی انجمن اسلامی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اولین کنگره دانشجویی را در دانشگاه‌های ایران و برای اولین‌بار برگزار می‌کردیم. در واقع کنگره‌ای بود که هم سخنرانان و هم مجریان آن دانشجو بودند و یک کار نو، جدید و خیلی جذاب بود. کنگره در آذر ماه سال ۶۸ در سه روز برگزار شد و روز آخر ما اعلام کردیم که چنین روزی را پایه‌گذاری کردیم و در حضور همه اساتید و دانشجویانی که در روز اختتامیه بودند، رسما اعلام شد که ۱۴ مهر را به‌عنوان روز دامپزشکی پیشنهاد می‌کنیم که روی آن کار کنیم.

بعد از آن جلسه، کارهای اداری شروع شد و این بود که دکتر صفاریان و دکتر روستایی رئیس وقت سازمان و رئیس موسسه رازی پیش‌نویس یک نامه‌ را امضا کردند و ما آن را پیش دکتر کلانتری بردیم و ایشان امضا کردند و اگر اشتباه نکنم حدود اردیبهشت ۶۹ این نامه را به شورای فرهنگ عمومی دادیم و رسما از وزارت ارشاد درخواست کردیم که روز چهاردهم مهر به عنوان روز دامپزشکی اعلام شود. این اولین حرکتی بود که انجام شد و دوستانی که در ادامه آن را دنبال کردند، پیگیری آن حرکت‌های اولیه بود .

دانشکده دامپزشکی هم بعد از آذرماه ۶۸ که آن کنگره برگزار شد، این موضوع را در شورای آموزش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که رئیس وقت آن دکتر کیایی و معاون وقت آموزش، دکتر صادق رهبری بودند، بردند و گفتند حالا که چنین بهانه‌ای وجود دارد، جشن‌های فارغ‌التحصیلی را که ۴۴ دوره تعطیل شده بود، دوباره راه‌اندازی کنیم و آن سال نوبت به ورودی‌های سال ۶۴ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران رسید و اولین دوره جشن فارغ‌التحصیلان بعد از انقلاب برای اولین‌بار در سال ۶۹ یا ۷۰ برای ورودی‌های ۶۴ انجام شد.

از آن زمان جشن‌های فارغ‌التحصیلی هم به راه افتاد و به آرامی گسترش پیدا کرد و به شکل امروزی درآمد که لباس می‌پوشند و کلاه رسمی بر سر می‌گذارند و سابقه اینها به آن سال برمی‌گردد. خوشبختانه آن کنگره‌های دانشجویی از دانشکده دامپزشکی شروع شد و به دانشکده‌های رشته‌های دیگر تهران و شهرهای دیگر هم گسترش پیدا کرد. کنگره‌های دانشجویی و جشن‌های فارغ‌التحصیلی هم شروع شدند و فکر می‌کنم که دهمین دوره آن کنگره دانشجویی هم برگزار شده است که برای بنده و دوستان تیم آن روز بسی جای افتخار است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

صحبت‌هایی که از سوی دکتر مطلبی، دکتر دباغ‌مقدم و... مطرح شده، در واقع حرکت‌های بعد از آن ماجرا بوده و شروع این قضیه به سال ۶۸ برمی‌گردد. صحبت‌های بنده هم به این خاطر بود که حق یک عده که از آنها نام بردم و واقعیت اصلی انتخاب دو بخش جداگانه روز دامپزشکی به‌درستی در تاریخ آن ثبت و ضبط شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
سید شهرام میرزمانی
|
United States of America
|
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
2
4
حکیم ،
۱.تاریخ شفایی دامپزشکی را در دستور کار خود قرار دهد.
۲.با سایر مسئولین و همکاران نامبرده شده در این گزارش ها نیز مصاحبه شود و بعد یک سند جمع بندی پرونده نامگذاری روز دامپزشکی را ببندید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
دکتر فرزاد کجا مشغولند به خدمت؟
ا.صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
1
13
چرا این قدر روی این موضوع مانور میدید که کار کی بوده ؟
یه نفر بگه فایده ش چی بوده ؟ و اگه فقط روز جهانی دامپزشک داشتیم چه ضرری به این صنف وارد میشد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
7
متاسفانه فعلا که روز دامپزشکی،تحت الشعاع هفته نیروی انتظامی قرار گرفته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
4
متاسفانه این روایت نیز ناقص است جلد اول کتاب تاریخ پزشکی سال 68 شروع نشده است این کتاب ها قبل انقلاب با نام تاریخچه پزشکی و دامپزشکی در پادشاهی 2500 ساله به اشرف پهلوی تقدیم شده بود بعد انقلاب فقط نامش عوض شد
پاسخ ها
رضا کسروی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
سلام بر شما
اگر مقدور است، لطفاً اطلاعات بیشتری در مورد این کتابِ چاپ‌ شده، پیش از انقلاب، برای بنده ارسال بفرمایید. عکس روی جلد یا مشخصاتی از این کتاب که فرمودید به خانم اشرف پهلوی تقدیم شده است.
ممنون می‌شوم. نشانی ایمیل بنده: kasravir@gmail.com
با سپاس
رضا کسروی
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
2
0
نقش خانم دکتر جمیله سالار آملی را در این خصوص فراموش کردید ایشان به حق تاثیر به سزایی در دانشکده دامپزشکی پس از انقلاب داشتند و هنوز مرقومات ایشان در دوره انقلاب فرهنگی در دانشکده موجود است و تاریخچه زنده دانشکده محسوب میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
0
1
دست دوستانه که در این مورد زحمت کشیدند درد نکند. ولی امروز با وجود روز جهانی دامپزشکی، وجود روز دیگری به نام روز ملی دامپزشکی بی معناست و مثل روز زن که هر سال ده بیست روز مختلف را شامل میشود، باعث سردرگمی شده است. بهتر است چهارده مهر منتفی شود و همگام با تمام دنیا روز جهانی دامپزشکی را به رسمیت بشناسیم.
نظر شما
ادامه