کد خبر: ۷۶۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر خوشبختانه هیچ گونه اطلاعاتی دال بر اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گردش باشد در کشور وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر سعید کرمی» اظهار کرد: به عنوان مسئول کنترل بیماری‌های پرندگان در کشور یکی از وظایفم اطلاع و آگاهی از وضعیت استان‌ها است که قسمتی از این اطلاعات و آگاهی از طریق منابع اطلاعاتی و گزارشات بوده اما لازم است که مدیران در مقاطعی به صورت حضوری کسب اطلاعات کنند، به همین دلیل اولین سفرم به استان‌ها سفر به خراسان جنوبی بوده است.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از مفاخر تاریخ ایران مرسوم بوده و بیش از هفت هزار سال قدمت دارد و افتخاری شد که به این استان سفر کنم.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است، یادآور شد: این بیماری سابقه بیش از ۲۰ ساله در کل دنیا دارد و موضوعی بوده که مبتلا به ۵ قاره دنیا می‌باشد و کشور ایران نیز از این بیماری مستثنا نیست.

کرمی گفت: سوابق قبلی نشان داده که این بیماری خسارت‌های سنگینی به صنعت طیور وارد می‌سازد و گذشته از آن ملاحظاتی که در ارتباط با بهداشت انسانی وجود دارد به عنوان یک بیماری مشترک می‌تواند انسان‌ها را درگیر ساخته و حتی باعث مرگ انسان‌ها شود بنابراین همیشه هشدار سازمان‌های بین المللی متفق بر این موضوع بوده که اگر کشورها خودشان را برای مقابله با این بیماری آماده نگه ندارند هم می‌تواند به اقتصاد و هم سلامت افراد جامعه خسارات جبران ناپذیری وارد کند.

وی با بیان اینکه به سبب ماهیت این بیماری در بحث انتقال آن به انسان این بیماری بسیار دارای اهمیت است، بیان داشت: البته در فازی قرار داریم که این انتقال در حد محدودی بوده ولی این احتمال وجود دارد با توجه به ماهیت این بیماری تغییراتی که در عامل بیماری ایجاد می‌شود گسترش بیماری را در جمعیت انسانی بسیار بیشتر داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: سال‌های ۱۹۱۸، ۱۹۵۷ و ۱۹۶۸ سه پاندمی بزرگ انسانی از این بیماری بوده که تلفات چند میلیونی داشته و این تجربه تلخ را بشر دارد و به همین دلیل بسیاری از سازمان‌های بین المللی نگران هستند و سازمان دامپزشکی نیز سعی می‌کند که این بیماری را کنترل و از انتشار آن جلوگیری نماید.

کرمی گفت: در حال حاضر هیچ نگرانی از باب وجود اپیدمی نداریم و پایش ها و کنترل‌های مناسب و مدارم توسط سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر پایش سراسری در مورد این بیماری در کشور انجام شد، افزود: در استان خراسان جنوبی در راستای اجرای این پایش سراسری بیش از ۴ هزار نمونه از طیور صنعتی و سنتی برداشت و آزمایشات نشان گر این بوده که هیچ ردپایی از این ویروس در خراسان جنوبی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه دو بخش طیور صنعتی و طیور بومی باید در بحث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار مراقب باشند، یادآور شد: واژه‌ای در پرورش طیور به نام امنیت زیستی وجود دارد یعنی هر آنچه که بهره بردار باید انجام دهد تا از ورود عامل بیماری به واحدش جلوگیری شود را شامل شده که در همین راستا منافذ ورود به بیماری باید بسته شود.

ردپایی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی نیست

کرمی ادامه داد: ملاحظات بهداشتی در کنترل‌های ورود و خروج افراد و لوازم و مواد که در یک پروتکل امنیتی تعریف و ابلاغ شده باید در نظر گرفته شوند و بهره برداران با رعایت این موازین بهداشتی می‌توانند به خود و صنعت طیور کمک کنند.

وی با بیان اینکه بخش دوم ملاحظات بهداشتی در این بیماری مربوط به بخش نگهداری طیور به شکل سنتی است، اضافه کرد: این بخش حساس‌تر بوده چون امنیت زیستی که در بخش صنعتی تعریف شد در این بخش نمی‌توان به این گونه آن را تعریف و رعایت کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی از ارزیابی‌های خطری که در مورد این بیماری شده افرادی که به عنوان دوره گرد نقش انتشار بیماری را دارند ثابت شده است.

کرمی نیروهای انتظامی را یکی از اهرم‌های مؤثر در کنار سازمان دامپزشکی برای پیشبرد اهداف این سازمان عنوان کرد و افزود: از نیروی انتظامی خواسته می‌شود از فعالیت افراد دوره گرد در روستاها و شهرها برای پیشگیری از این بیماری جلوگیری شود چون این افراد احتمال و شانس انتشار بیماری را افزایش می‌دهند و وقتی درگیر اپیدمی شویم باید چندین برابر انرژی و هزینه شود که این بیماری مهار گردد.

سیستم مراقبی فشرده در مناطق سرد و مرطوب

وی با اشاره به اینکه مناطق کشور براساس موقعیت اقلیمی و جغرافیایی تقسیم بندی می‌شوند و ماهیت آنفلوانزا به گونه‌ای بوده که در مناطقی که به صورت مرطوب و سرد هستند ماندگاری این ویروس در خارج از بدن میزبان زیاد می‌شود، بیان کرد: بنابراین سیاست دامپزشکی این بوده که در مناطق پرخطر مانند مناطق شمالی ایران سیستم مراقبتی فشرده‌تر و مراقبت‌ها و کنترل‌ها سخت‌تر انجام شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: دلیل آن این بوده که تراکم واحدهای پرورشی در این استان‌ها بیش از استان‌های دیگر می‌باشد و به عنوان استانی‌هایی هستند که تأمین کننده جوجه برای دیگر استان‌ها بوده به همین لحاظ سیاست دامپزشکی کشور و این استان‌ها بر این بوده که موازین بهداشتی دقیق‌تر رعایت شود.

کرمی تصریح کرد: در نقل و انتقالات سخت گیری بوده به ویژه در فصول سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر حتماً باید با نظارت باشد و مجوز اجازه نقل و انتقال آنچه مربوط به صنعت طیور بوده صادر شود.

وی گفت: خوشبختانه نظام مراقبت دامپزشکی که مبتنی بر دو بخش مراقبت فعال و غیرفعال بوده که مراقبت فعال مربوط به آنچه می‌باشد که سازمان دامپزشکی ورود می‌یابد و مراقبت غیرفعال مربوط به گزارشاتی بوده که از منابع اطلاعاتی مختلف به سازمان اطلاع رسانی می‌شود، است.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور افزود: در حال حاضر خوشبختانه هیچ گونه اطلاعاتی دال بر اینکه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گردش باشد و مواجه با آن در بخش صنعتی و سنتی باشیم وجود ندارد.

کرمی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در واحدهای طیور بومی بسیار مهم و حیاتی بوده که باید صاحبان پرندگان انجام دهند، جدا کردن و فاصله انداختن این پرندگان و پرندگانی که تحت کنترل نیستند است، اضافه کرد: یکی از علل انتشار این بیماری ارتباط مستقیم پرندگان آزاد با طیوری که روستاییان نگهداری می‌کنند بوده و این باعث انتقال ویروس و ابتلای پرندگان بومی به این بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: اگر متولیان نگهداری طیور بومی، پرندگان بومی خود را محصور کرده جای نگرانی وجود ندارد و تا به امروز هیچ موردی اثبات نشده که خود پرنده در فضای محدود دچار بیماری شود و هر کجا که کانونی از این بیماری داشته ایم با ردیابی مشخص شده که ردپای ارتباط و تماس بوده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این بیماری موارد ابتلای انسانی در دنیا داشته و از همان ابتدای بروز ابتلای این بیماری از ۱۹۹۸ تا به امروز حدود جهانی ابتلای انسانی به این بیماری بیش از ۸۴۰ نفر بوده است، تصریح کرد: نیمی از آنها فوت شده اند که این عدد در اشل جهانی عدد بزرگی نیست اما آنچه که نگرانی را برای مسئولان بهداشتی ایجاد می‌کند اینکه نمی‌توانند اتفاق بعدی را حدس بزنند.

کرمی گفت: این حدس می‌تواند در مورد انتقال بیماری از انسان به انسان باشد که این احتمال و خطر وجود دارد هر چند تاکنون موردی در این راستا وجود نداشته است.

وی متذکر شد: در ارتباط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بزرگترین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامی که باید انجام گیرد، این بوده که در زمان و فصل انتشار و انتقال این بیماری (فصل پاییز) با توجه به اینگه پرندگان مهاجر زمستان گذرانی می‌کنند باید مراقب باشیم که هیچ تماسی بین این پرندگان با پرندگانی که نگهداری می‌شوند صورت نگیرد، اگر این امر رعایت شود با احتمال بیش از ۹۹ درصد هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: کبوتر و گنجشک که در محیط اطرافمان زندگی می‌کنند زمانی که اپیدمی وجود ندارد جای نگرانی نیست اما وقتی همه گیری وجود دارد می‌توانند این پرندگان نیز مبتلا شده و اتفاقاً این گونه پرندگان نقش مهمی در انتشار بیماری دارند بنابراین در زمان اپیدمی باید یکی از ملاحظاتمان این باشد که تماس بین کبوتر، گنجشک، کلاغ و امثال این پرندگان را با پرندگان خودمان نداشته باشیم.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
0
6
همین دیروز بیله سوار کانون مثبت آنفلوآنزا بود
نظر شما
ادامه