کد خبر: ۷۷۵۳

حکیم مهر - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که موضوع سلامت زمانی عمومی می‌شود که تبدیل به یک جان مایه فکری برای همه مردم جامعه شده باشد، تاکید کرد: استانداردهای آموزش نظام سلامت با نگاه اسلامی تدوین شود.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در مراسم دومین جشنواره ملی رسانه‌های سلامت که شامگاه دهم دی ماه سالجاری در سالن‌های همایش رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: اگر جامعه‌ای از نعمت سلامت برخوردار نبوده و سلامت موضوع اصلی نباشد و همانند بخش‌های فرعی و حاشیه‌ای با آن رفتار شود، چگونه می‌توان اهداف تعیین شده در سند چشم انداز را محقق کرد؟ ناگزیریم به ‌منظور جامه عمل پوشاندن به اهداف تعیین شده در این سند، جامعه سالم را تعریف و محقق کنیم.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ادامه داد: اکنون و پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، صاحب نقشه علمی هستیم و بناست افق‌های جدیدی پیش روی بشریت بگشاییم و امروز دانشمندان کشورمان صاحب این توانمندی‌ها هستند.

مخبر دزفولی با بیان این که در نقشه علم چند هدف بزرگ برای عرصه سلامت تعریف شده است عنوان کرد: اولین بار در کشور پس از انقلاب است که سلامت ذیل موضوعات دیگر قرار نگرفته و در ردیف 9 محور اصلی نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از پایه‌های اصلی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که اگر قرار است سلامت در آینده کشور نقش کلیدی ایفا کند، لازم است به عنوان یک موضوع همگانی چون «آموزش» مطرح شود، گفت: عنوان می‌شود آموزش یک امر همگانی و واجب است، آیا سلامت نیز همگانی است؟ آیا می‌شود چون «آموزش» با آن رفتار کرد؟ البته در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع توجه شده است.

مخبر دزفولی با اشاره به این که باید آموزش در مقوله سلامت زبان عمومی پیدا کند، عنوان کرد: به عنوان مثال نمی‌شود تب مالت را با زبان پزشکی به مردم آموزش داد. یک سوی این قضیه آماده‌سازی اذهان دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط و سمت دیگر آن متخصصان علم پزشکی هستند که باید مسایل مرتبط با سلامت را برای آموزش همگانی آماده کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اخیرا بندی تحت عنوان «تربیت حکیم» به آیین‌نامه فرهنگستان علم پزشکی اضافه شده است، عنوان کرد: چگونه می‌شود این رابطه را میان علم جدید پزشکی و طب با بنیان‌های فکری اسلامی و انسانی خود برقرار کنیم؟ نگاه تقلیدی و کلیشه‌ای به پزشکی و حرف وابسته و حتی تحقیقات گروه پزشکی ممکن است راه را برای ما مشتبه کرده و به بیراهه بکشاند.

وی ادامه داد: موضوع «سلامت» و «رسانه»، ذیل موضوع «سلامت و آموزش» قرار دارد و موضوع سلامت و آموزش بخشی از نگاه دینی ما به مقوله‌های تربیت، تعلیم، نظم، پاکیزگی جسم، روح و ذهن است که لازم است به مجموعه علم پزشکی کشور وارد شود و تا این مسئله تحقق یابد نمی‌توان ادعا کرد که مقوله سلامت همه‌گیر شده است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع سلامت زمانی عمومی می‌شود که تبدیل به یک جان مایه فکری برای همه مردم جامعه شده باشد.

وی در پایان تاکید کرد: استانداردهای آموزش نظام سلامت با نگاه اسلامی تدوین شود.

نظر شما
ادامه