کد خبر: ۷۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - استادیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بهداشت در نگهداری ماهیان زینتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
آناهیتا رضایی در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری بندرانزلی به بررسی میزان آلودگی ماهیان زینتی گلدفیش و آنجل به انگل‌های مونوژن خارجی داکتیلوژیروس و ژیروداکتیلوس اشاره کرد و اظهار داشت: آلودگی انگلی در آبزیان بخش مهمی از بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش نگهداری ماهیان زینتی در ایران و جهان مسئله بهداشت و بیماری‌های این گونه ماهیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رضایی با بیان اینکه 20 عدد ماهی گلدفیش و 20 عدد ماهی آنجل از مراکز فروش ماهیان زینتی از دو شهر آبادان و خرمشهر به صورت تصادفی تهیه شدند، تصریح کرد: باله‌ها، پوست و آبشش این ماهیان پس از انتقال به آزمایشگاه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مورد ارزیابی میکروسکوپی قرار گرفتند.
استادیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: از مجموع 20 نمونه ماهی گلدفیش 35 درصد دارای آلودگی پوست، 30 درصد آلودگی آبشش به انگل داکتیلوژیروس و 15 درصد نیز دارای آلودگی به انگل ژیروداکتیلوس بودند.
به گفته وی، از تعداد 20 عدد ماهی آنجل، 10 درصد دارای آلودگی آبشش به انگل داکتیلوژیروس و پنج درصد دارای آلودگی پوست به انگل ژیروداکتیلوس بودند.

*انگل‌های خارجی موجب تلفات ماهیان آکواریومی می‌شود

رضایی آلودگی به انگل‌های خارجی در بین ماهیان آکواریومی را یکی از دلایل کاهش رشد و تلفات ماهیان آکواریومی آب شیرین عنوان کرد و گفت: آلودگی‌های انگلی پوست و آبشش ماهی اسکار و دیسکاس در شهرهای آبادان و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفتند.
استادیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ماهی‌ها در شرایط کم استرس به آزمایشگاه شیلات دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر منتقل شدند، بیان داشت: ماهی‌ها به صورت مجزا در آکواریوم‌های مجهز به هواده نگهداری شدند.
وی ادامه داد: نمونه‌هایی از پوست و آبشش ماهیان مورد آزمایش برای بررسی هیستوپاتولوژی تهیه شدند.
رضایی به نتایج بررسی‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: از 20 عدد ماهی اسکار مورد آزمایش، 20 درصد آلودگی به انگل داکتیلوژیروس در پوست و 40 درصد آلودگی به این انگل را در آبشش نشان دادند.
استادیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: پوست پنج درصد از ماهیان و 10 درصد آبشش آنها آلودگی به انگل ژیروداکتیلوس را نشان داده ضمن اینکه آلودگی پوست به تریکودینا پنج درصد و آلودگی آبشش به این انگل 10 درصد مشاهد شد.
وی با اشاره به بررسی 20 عدد ماهی دیسکاس، تصریح کرد: پنج درصد از ماهیان دچار آلودگی به انگل داکتیلوژیروس در آبشش بودند و در پوست آنها آلودگی به داکتیلوژیروس مشاهده نشد.
به گفته رضایی، بررسی‌های آسیب‌شناسی ضایعات برگشت‌پذیر را در بافت‌های مبتلا به انگل‌های خارجی نشان ندادند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هيچكس
|
-
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
0
0
ببخشيد اين ديگر چه خبري است؟
ارتباط بين انگل هاي ماهيان با پاتولوژي در كجاست؟
نظر شما
ادامه