کد خبر: ۷۸۱۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پرستاران از سر خوشی مهاجرت نمی‌کنند، چون در آن کشور‌ها هم کار پرستاری انجام می‌دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر رضا آریان‌پور» دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مهاجرت پرستاران گفت: بحث مهاجرت همگانی است. در زمانی که بنده درس می‌خواندم تعداد کمی از افرادی که در سال‌های آخر رشته پزشکی درس می‌خواندند به فکر مهاجرت می‌افتادند، اما الان سن مهاجرت پایین آمده و از دانشگاه به مدرسه آمده است و برخی والدین می‌خواهند فرزندشان در کشور‌های دیگر تحصیل کنند.

 وی ادامه داد: بحث مهاجرت نیرو‌هایی که سال‌ها برای آنها زحمت کشیده شده و زمان و بودجه مملکت برای آنان صرف شده و از آنجا که این نیرو‌ها مورد نیاز جامعه هستند، بسیار مهم است.

نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس بیان کرد: همین الان اگر از بیمارستان‌های کشور استعلام بگیرید کمبود پرستار و پزشک دارند و اگر از وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی بپرسید آمادگی دارند در صورت داشتن مجوز تا صد هزار پرستار استخدام کنند.

 آریان‌پور افزود: متاسفاته حقوقی که برای این قشر تعریف شده نه با سختی کارشان و نه با شرایط زندگی تطابق دارد. یک پرستاری که ماهانه ۱۰ الی ۲۰ شیفت می‌ایستد با اینکه حق‌الزحمه‌شان پایین است، اما همان حق‌الزحمه با شش ماه الی یک سال تاخیر به آنها داده می‌شود و این موارد به تمایل افراد برای مهاجرت دامن زده است.

 دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: کشور‌های عربی و اروپایی متقاضی پرستاران ما هستند و از خدایشان است که یک پرستار آماده، کارکرده و مجرب بگیرند، چون نه هزینه آموزش و نه هزینه تجربه آن را نداده‌اند و یک پرستار ممکن است در آن کشور‌ها حقوق کمی بگیرد، اما همان حقوق نسبت به آن حقوقی که در داخل کشور می‌گیرند خیلی بیشتر است.

 وی گفت: مهمترین راهکار برای جلوگیری از مهاجرت پرستاران افزایش حقوق است، چون افزایش ظرفیت پذیرش پرستار خیلی داشتیم و دانشگاه‌های دولتی و آزاد به وفور پزشک و پرستار تولید می‌کنند، اما آیا باورتان می‌شود در همین تهران پرستار داریم که در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کند، چون می‌گوید اگر در تاکسی‌های اینترنتی کار کنم ماهی سی الی چهل میلیون تومان کار می‌کنم، اما اگر در بیمارستان تمام‌وقت کار کنم با کلی فشار و مشکلات دیگر بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون می‌گیرم لذا با این شرایط ترجیح می‌دهند بیرون کار کنند.

 نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس اضافه کرد: فقط این موضوع نیست که اگر پرستار زیاد تولید کنیم حتما در بیمارستان کار می‌کنند، چون آنکه بتواند مهاجرت کند این کار را انجام می‌دهد و کسی که نتواند مهاجرت کند بعد از اینکه طرحش را گذراند و دید که حقوق مکفی ندارد از این کار بیرون می‌آید.

 آریان‌پور اظهار کرد: اگر یک فردی بتواند با آن درآمدی که دارد بتواند در کشور یک زندگی معمولی داشته باشد به فکر مهاجرت نمی‌افتد، چون آنها که می‌روند از سر خوشی نیست. قطع‌به‌یقین کسی که جلای وطن می‌کند هزاران مشکل برایش پیش می‌آید و خیلی از این افراد از سر ناچاری می‌روند و برای ثروتمند شدن نمی‌روند، چون در آن کشور‌ها هم کار پرستاری انجام می‌دهند.

 دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: چندین بار در کمیسیون بهداشت و صحن مجلس این موارد را مطرح کردیم و یکی از مواردی که پیگیری کردیم تا انجام شود بحث فوق‌العاده خاص پرستاری و پرسنل بهداشت و درمان بود که علی‌رغم تمام پیگیری‌ها با همکاری نکردن دولت و سازمان برنامه و بودجه به جایی نرسید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
4
تاکسی اینترنتی سی تومان نداره، از صبح تا شب کار کنی تهش بیست تومنه
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
منظور اینه در کنار کارپرستاری تاکسی هم میره 15تومن از پرستاری در آمد داره و بقیه شو از تاکسی منم که کارمند دامپزشکی هستم در کنار کارم اسنپ و تپسی هم میرم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
5
من به عنوان دامپزشک و کلینسین دام بزرگ با ۱۷ سال سابقه کار در شهرستان امکان مهاجرت ندارم و دنبال شغل میگردم اگه روزی دو میلیون هم دربیارم( که طول سال حساب بشه درنمیاد!!) با کسر هزینه های درمانگاه(اجاره محل و مالیات و حقوق منشی و ...) و هزینه خودرو و ... ماهیانه ۲۵ میلیون به سختی برا خودم میمونه که هزینه های زندگی ام رو واقعا پوشش نمیده!!! اجاره خانه و هزینه دوتا بچه مدرسه ای و...!! که دیگه نا امید از زندگی شدم!!
مهدی(دامپزشک بیکار)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
0
4
من که تو شهرستان کار میکنم با این کرایه ها با کسر کمیسیون و هزینه های خودرو به زور پانزده تا بیست تومان یک ماه میمونه.
این درآمد سی چهل تومانی رو‌ ما هم شنیده بودیم ولی یک رویای الکی بود. ضمن اینکه باید کلی مسافر گنده دماغ بی تربیت رو هم تحمل کنیم و کلی دردسر دیگه....
نظر شما
ادامه