کد خبر: ۷۸۲۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
در این نشست «دکتر محسن مهدوی‌نژاد» مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور بر لزوم همکاری این سازمان با دانشگاه در مطالعات آزمایشگاهی و بالینی تاکید کرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نشست تخصصی کارآزمایی‌های بالینی و میدانی داروها، واکسن‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک با حضور مدیران کل سازمان دامپزشکی کشور، ریاست مراکز تحقیقاتی، اساتید دانشگاه و پیشکسوتان صنعت دارویی و به همت انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی دامپزشکی دانشگاه تهران در تالار حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

«دکتر محمد آراد زندیه» دبیر انجمن علمی دانشجویی اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفتوگو با حکیم مهر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این نشست تخصصی در دانشکده دامپزشکی، به اهمیت سرمایهگذاری و مشارکت بیشتر کانون های دانشگاهی و اساتید دانشگاه در ارتقای سطح آموزش تخصصی و کاربردی این حوزه در زمینه های تولید دارو، واکسن و فرآورده های بیولوژیک، نظارت و کنترل روند تولید این فرآورده‌ها به دانشجویان دامپزشکی و مسئولین فنی دارویی اشاره و بر اهمیت حضور اپیدمیولوژیست ها و فارماکولوژیست ها در کار آزمایی های بالینی تاکید کرد.

در این نشست «دکتر محسن مهدوینژاد» مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به لزوم همکاری سازمان با دانشگاه در مطالعات آزمایشگاهی و بالینی و تاکید بر اهمیت بالای PMS ها در فعالیت های دامپزشکی به دلیل درمان های جمعی در حوزه طب دامپزشکی، مطالب خود را ارائه و به بیان سختی های پیشروی نظام ثبت و گزارش عوارض جانبی دارو ها و واکسن ها به دلیل ماهیت این حوزه اشاره کرد.

در پانل اول این نشست تخصصی دکتر باهنر استاد دانشگاه تهران بر لزوم مستندسازی کارآزمایی ها و مبتنی شدن این مطالعات بر اساس طب شاهد محور تاکید کرد و گفت: «حضور اپیدمیولوژیست ها و فارماکولوژیست ها در این دست از مطالعات اجتناب ناپذیر است.»

وی نکاتی تخصصی و آموزشی در زمینه اهداف کارآزمایی های بالینی و میدانی و انواع آن ها و نحوه ی طراحی آن ها ارائه و تصریح کرد: «تصادفی‌سازی و مداخله‌سازی یکی از ارکان مهم بحث تکمیل چهار فاز کارآزمایی ها است. برای مطالعۀ اثرات ناخواسته داروها، فارماکولوژیست و اپیدمیولوژیست باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانند اثرات مفید و مضر دارو ها، واکسن‌ها و فرآورده های بیولوژیک را در جمعیت‌های بزرگ مورد بررسی قرار دهند.»

در ادامه پانل اول خانم دکتر صفری، رییس گروه ثبت و مطالعات دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی بر لزوم کسب مهارت ها و تخصص های لازم توسط مسئولین فنی دارویی شرکت های دارویی و انجام صحیح عملکرد شرکت ها و مسئولین فنی طبق گایدلاین ها و همچنین بر لزوم ثبت عوارض جانبی دارو ها اشاره کرد.

سخنرانی انتهایی پانل اول که با تاکید بر کارآزمایی های دارویی بود، توسط دکتر محتسبی پیشکسوت صنعت دارویی کشور ادامه یافت.

وی بر لزوم آموزش اصول فارماکولوژی صنعتی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و لزوم انجام PMS ها توسط دستگاه های نظارتی علاوه بر شرکت های دارویی تاکید و خاطرنشان کرد: «لازم به ذکر است تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و دستگاه های دولتی از تولید دارو سه انتظار عمده کیفیت، ایمنی و تاثیرگذاری را دارند که با داشتن اطلاعات به روز از صنعت داروسازی این مهم دست یافتنی است.»

دکتر محتسبی بر شکاف بین آموزش در دانشگاه ها با مفاهیم موجود در صنعت نقد اشاره کرد و افزود: «همچنین اجرای سیستم های مدیریت کیفیت در هر کارخانه تولیدی دارو بسیار مقوله مهمی است.»

در پانل دوم دکتر سلیمانی، رئیس ثبت کارآزمایی بالینی در ایران و استاد دانشگاه ایران به اهمیت ثبت و رجیستری داروها اشاره کرد و گفت: «از جمله مهمترین این موارد، جذب بیشتر بیمار برای کارآزمایی ها، جلوگیری از تورش انتشار، شفافیت و مباحثی اخلاقی است. تمامی کارآزمایی های انسانی از مراحل ابتدایی تا مراحل اجرا رجیستر می شوند که اهمیت اصلی آن مباحث اخلاقی و شفافیت در این حوزه است.»

وی در نهایت با بررسی چند مرکز ثبت و رجیستری داروهای دامپزشکی، پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرد و بر اهمیت ثبت و رجیستری داروهای دامی همانند داروهای انسانی و اطلاع از این روند توسط سرپرستان دام و حیوانات تاکید داشت.

در نهایت پانل دوم که با تاکید بر کارآزمایی های واکسن ها و فرآورده های بیولوژیک بود، با سخنرانی دکتر فلاح مهرآبادی، معاون تحقیق و تولید موسسه تحقیقات و واکسن و سرم سازی رازی به اتمام رسید. وی مختصری بر روند انجام کارآزمایی های بالینی انجام شده در این موسسه از جمله واکسن کووید-19 و همچنین بر هزینه های بالا و فرآیند زمان بر این مطالعات اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در حاشیه این نشست تخصصی یکی از اهداف مورد انتظار از اساتید و کانون‌های علمی این بود که به تولیدکنندگان و صاحبان امتیاز در بحث‌های واکسن و فراورده‌های بیولوژیک همکاری داشته باشند و کمک کنند تا سبب افزایش و بهبود تولیدات شوند و نظارت و همکاری در فرایندها و کنترل‌های بهداشتی داشته باشند.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
6
والا بالینی دیده نمیشه!
طبق معمول اپیدمیولوژی تئوری که سالها در دانشگاه تدریس شده و کسی متوجه نشده. چون نخواستن متوجه کنن کسی رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
1
.......................
ممنون میشم دستاوردهای این نشست هم اعلام بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
دوست عزیز اگر کمی به عکسها دقت و توجه کنی کاملاْ دستاوردها رو میبینی.... قشنگ و واضح مشخصه.
هیچ نیازی به اعلام و توضیح نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
به این عکسها خیره شو خیره شو ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
0
4
چقدر زمانبندی این نشست درست و صحیح بوده ، تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان باید آفرین گفت به برنامه ریزان همایش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
برنامه در اسفند ماه برگزار شده است و قبل از ماه رمضان و تعطیلات نوروز بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
0
3
اتفاقا این موضوع اصلا به اپیدمیولوژی ربط نداشته و بایستی انجمن فارماکولوژی برگزار کننده بود، از طرفی مسئولین و کارشناسان آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی نیز حضور نداشته اند، دفتر دارویی راجع به آزمایشات صاحب نظر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
محوریت با داروییه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
0
4
چرا از دفتر طیور و مبارزه سازمان کسی نیست . دکتر مهدوی نژاد یک تنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
کار آزمایی بالینی دقیقا در دفتر دارو درمان با همکاری دانشگاه
دکتر محتسبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
0
1
سلام
در متنی که گزارشگر به نقل از دبیر محترم سمینار٫ تهیه کرده است کلمه ای تحت عنوان فارماکولوژی صنعتی نوشته شده است ٫ با احترام خواستم به این نکته اشاره کنم که ما علمی به عنوان فارماکولوژی صنعتی نداریم ( حداقل من نمیدانم) آنچه در سخنرانی ارایه شد منظور فارماسیوتیکس بود ( که یکی از علوم تخصصی داروسازی صنعتی است می باشد.)
در واقع فارماسیوتیکس علم پایه و اساس تهیه فراورده های دارویی و اشکال مختلف دارویی است که از مرحله کشف ملکول دارو ٫ ساخت ماده اولیهAPIs ٫ خالص سازی و تهیه شکل دارویی متناسب با آن ( فرایند های تولید ٫ کنترل های کیفیت و .......‌‌) را در بر می گیرد. و هدف از بیان این موضوع آن بود که همکاران دامپزشک و یا حتی داروسازانی که وارد عرصه تولید داروهای دامپزشکی می شوند می بایست در زمینه فارماسیوتیکس آموزش های مناسب را طی کنند

امیدوارم این توضیح گویای مطلب مطرح شده باشد
القاصی المهر
|
Germany
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
0
0
در عکس دسته جمعی فوتبالیست ها معمولا اسامی بازیکنان (( ایستاده از راست یا نشسته از راست یا چپ )) اعلام میشود تا چهر ه های مغفول و مهجور شناخته شوند . لطف کنید اسامی تصویر ایستاده دسته جمعی را اعلام کنید.ممنون
نظر شما
ادامه