کد خبر: ۷۹۴۷

حکیم مهر - سالانه بالغ بر660 هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید می‌شود که بیش از 30 درصد این میزان معادل 250 هزار تن سهم آبزی‌پروری است اما بیماری مهمترین چالش صنعت آبزی‌پروری شده است چراکه سالانه به علت بیماری بیش از 10 درصد ضایعات در این بخش داریم.

در این زمینه رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر نظارت کامل بر سلامت و بهداشت آبزیان پرورشی اظهار کرد: ضایعات ناشی از بیماری‌های آبزیان 10 درصد است که باید با همکاری همه دستگاه‌ها کاهش یابد.

به گفته دکتر سید محسن دستور سال گذشته از هشت هزار مرکز تکثیر و پرورش آبزیان موجود در کشور، بر هفت هزار و 600 مرکز فعال این بخش نظارت و به منظور جلوگیری و کنترل بیماری‌ها کمک شد و 15 بیماری آبزیان تحت پوشش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه آبزی‌پروری صنعتی مهم و موثر در زمینه تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی و صادرات است، گفت: از ابتدای برنامه چهارم توسعه سرمایه‌گذاری در آبزی‌پروری 14 درصد رشد داشته که پیشرفتی قابل قبول است.

دستور تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در کشور در زمینه نظارت و کنترل بر سلامت و بهداشت تولیدات آبزیان، ایران در فهرست A صادرات به اتحادیه اروپا در زمینه میگوی پرورشی و ماهیان دریایی قرار گرفته است.

رییس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی طی سالهای اخیر چندین مرکز تشخیص تخصصی بیماریهای آبزیان از جمله مرکز تشخیص تخصصی میگو در بوشهر، ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری، ماهیان گرم آبی در گیلان و ماهیان دریایی در اهواز را تاسیس کرده است.

وی با اشاره به خطر مصرف بی‌رویه و غیرمجاز داروها در استخرهای پرورش آبزیان، گفت: سال گذشته مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا از نظر باقی مانده سموم و داروها در بدن ماهی مورد پایش قرار گرفت.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی امروزه برنامه‌های توسعه شیلات بیش از هر زمان دیگری نیازمند ورود فناوری‌های نوین و تحقیقات کاربردی است زیرا هدف‌گذاری تولید بالغ بر 15 هزار تن میگو، 250 هزار تن ماهیان گرمابی و150 هزار تن ماهی سردآبی در برنامه پنجم مستلزم بکارگیری راهکارهای افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه‌های تولید است.

دکتر صادق خلیلیان اهداف کیفی شیلات و آبزیان در برنامه پنج‌ساله توسعه را شامل افزایش سهم آبزیان در امنیت غذایی کشور، بهره‌برداری مسئولانه و پایدار از منابع آبزی کشور، بهبود کیفیت و کاهش ضایعات آبزیان، حفاظت و بازسازی موثر از ذخایر آبزیان عنوان کرده است.

اما بهره‌برداری از ذخایر طبیعی و دریایی طی دو دهه اخیر برای اغلب گونه‌های اقتصادی و با ارزش شیلاتی فراتر از حد مجاز رفته و حتی صید بیش از اندازه برخی گونه‌ها را در معرض تهدید قرار داده است.

با توجه به اینکه از یک و نیم میلیون هکتار اراضی مطالعه شده در استانها 826 هزار هکتار آن در زمره خاک‌های غیر قابل استفاده برای کشاورزی بوده و زمینه توسعه پرورش ماهیان گرمابی و میگو دارد ضروری است از عرصه‌های آبی و خاکی مناسب برای آبزی‌پروری در کشور استفاده شود.

نظر شما
ادامه