کد خبر: ۸۱۱۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گلستان، کرمان و فیروزه

 

فاز زمستانه واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان آق قلا شروع شد


رییس شبکه دامپزشکی آق قلا با اعلام شروع فاز زمستانه واکسیناسیون تب برفکی گفت :  طرح واکسیناسیون دام در این مرحله فقط در جمعیت گاو و گوساله در شهرستان انجام شده که دامداریهای صنعتی و روستاها خصوصا مناطق در معرض خطر در اولویت کار قرار دارند.

دکتر مسلمی افزود : برای پیشگیری از ابتلای دامها به این بیماری به تمام دامداران توصیه می شود از خرید دام های مشکوک و ورود آنها به دامداری خودداری نمایند.

 

-------------------------------

 

با اعتباری بالغ بر 1800 میلیون ریال صورت گرفت :
مایه کوبی رایگان یک میلیون و 300 هزار راس دام علیه تب برفکی


فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی سال 1390 با مایه کوبی یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک و سنگین به پایان رسید.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص بیان داشت : 1 میلیون و 300 هزار راس دام طی فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی سال نود در مدت دو ماه  بر علیه این بیماری واکسینه شدند.
دکتر الهام  پور محسنی عنوان کرد : در این مدت تعداد 98 هزار و 918 راس گاو و گوساله و  1 میلیون و 218 هزار و 466 راس گوسفند و بز تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفتند.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با مهم خواندن بیماری تب برفکی عنوان داشت : بیماری تب برفکی به دلیل ایجاد خسارات جبران ناپذیر در صنعت دامپروری یکی از چالشهای مهم جامعه جهانی در رسیدن به امنیت غذایی می باشد.
وی ادامه داد:  از خسارات جبران‌ناپذیری این بیماری می‌توان به تلفات دام‌های کوچک، وقوع لنگش، کاهش اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و در نتیجه کاهش تولید و پایین آمدن راندمان اقتصادی در گله اشاره کرد.
دکتر الهام پور محسنی با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از ارکان استقلال هر جامعه می باشد گفت: نقش دامپزشکی از آن جهت در تحقق امنیت غذایی مهم است که بر تمام مسیر تولید فرآوردهای خام دامی شامل پرورش و تولید،کشتار و بسته بندی همچنین عرضه فراوردهای خام دامی نظارت دارد.
وی با بیان اینکه رسیدن به امنیت غذایی می تواند در مناسبت های جهانی تعیین کننده باشد تاکید نمود: مطئناً صرف هزینه جهت نیل به این هدف مهم و استراتژیک خود نوعی سرمایه گذاری ملی و بین الملی است چراکه مردم از موهبات گوشت سالم با قیمت مناسب برخوردار می شوند و مسئولین از رضایت عمومی و منافع بین المللی بهره می برند.
 رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: اعتبار هزینه شده در خصوص واکسیناسیون فاز دوم تب برفکی سال 1390 در استان کرمان حدود 1800 میلیون ریال بوده که به صورت رایگان و از طریق خرید خدمات از مراکز بخش خصوصی در اختیار دامداران استان قرار گرفته است .
دکتر الهام پور محسنی رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان از آغاز فاز سوم این طرح در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت : فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی دامهای سنگین استان در دامداریهای صنعتی از پایان بهمن ماه سالجاری آغاز می گردد.

-----------------------------------

 

مایه کوبی 1900 قلاده سگ در فیروزه


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فیروزه از توابع استان خراسان رضوی از مایه کوبی 1900 قلاده سگ نگهبان علیه بیماری هاری و قلاده گذاری آنها خبر داد.

دکتر امیرعلی داعی همچنین ضمن اعلام اتلاف 272 قلاده سگ ولگرد از ابتدای امسال با مشارکت شهرداری فیروزه، از اجرای این طرح در شهر همت اباد در اینده نزدیک خبر داد.

وی در پایان ازدامداران و روستائیان خواست در صورت هر گونه حیوان گزیدگی مراتب را در اسرع وقت به اطلاع شبکه های بهداشت و دامپزشکی شهرستان برسانند . 

 

نظر شما
ادامه