کد خبر: ۸۲۸۴

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از آزاد شدن واردات دام زنده از کشور پاکستان خبر داد و گفت: طی 9 ماهه سال، 132 هزار و 500 رأس گوسفند زنده از کشور ارمنستان وارد کشور شده است.

دکتر سید محسن دستور اظهار کرد: مرزهای سیستان و بلوچستان برای واردات دام زنده بازگشایی شده است و اکنون دام زنده از کشور پاکستان وارد ایران می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی یکی از چالش‌های دامپزشکی را قاچاق دام ذکر و تصریح کرد: کرمان از جمله استانهای درگیر با این مساله است اما خوشبختانه مسوولان استانی در مقابله با این چالش خوب فعالیت کردند.

دستور از اجرای طرح ساماندهی اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل به امر خرید و فروش دام، خوراک دام و فرآورده‌های دامی خبر داد و گفت: تعیین آزمایشگاه‌های مرجع برای هر گروه از باقیمانده‌ها، تدوین روش‌های آزمایشگاهی استاندارد در تمامی آزمایشگاه‌ها، تجهیز شبکه آزمایشگاه‌های دامپزشکی و برقراری سیستم یکپارچه ردیابی دام، خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله برنامه‌های این سازمان است.

این در حالی است که مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی گفت: با دامپزشکی کشور پاکستان هنوز پروتکلی در زمینه واردات دام به امضا نرسیده است.

دکتر یگانه افزود: در صورتی که این پروتکل به امضا برسد، واردات رسمی از این کشور انجام می‌شود اما در حال حاضر از طریق بازارچه‌های مرزی این اقدام انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از زمان‌های قدیم واردات گوساله‌ها از بازارچه‌های مرزی انجام می‌شده و بدین ترتیب سازمان دامپزشکی در راستای جلوگیری از ورود دام‌های بیمار در صدد قرنطینه برآمده است.

یگانه ادامه داد: گوساله‌های واردشده به مدت 15 تا 21 روز تحت قرنطینه قرار می‌گیرند و پس از آن نیز در کشتارگاه‌های استان ذبح شده و به‌صورت بسته‌بندی شده به بازار وارد می‌شوند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هیچ‌یک از دام‌های واردشده از کشور پاکستان به‌صورت زنده توزیع نمی‌شوند، تصریح کرد: تمامی موازین بهداشتی و ضوابط قرنطینه‌ای در این زمینه رعایت می‌شود تا به بیماری خاصی که ناشی از دام‌های وارداتی است، دچار نشویم.

وی یادآور شد: از کشور ارمنستان نیز گوسفند زنده به‌صورت رسمی وارد می‌شود و از آنجایی که نیروهای سازمان دامپزشکی در این کشور استقرار دارند و ضوابط بهداشتی به‌صورت مرتب رعایت می‌شوند، بنابراین مشکلی از لحاظ ورود وجود ندارد.

یگانه تأکید کرد: گوسفند زنده از کشور ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود و پس از طی کردن دوره‌ای 21 روزه برای قرنطینه راهی کشتارگاه‌های تبریز و اردبیل می‌شود.

وی اظهار داشت: هیچ دامی به‌صورت زنده توزیع نمی‌شود و حتی گوشت گوسفندهای ارمنستانی نیز پس از ذبح به‌صورت بسته‌بندی توزیع می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه