کد خبر: ۸۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نکته مهم در این گزارش تأکید جدی بر انتقال انواع ویروسهای آنفلوآنزا از حیوانات به انسان و شیوع نود درصدی هاری در بین حیوانات ولگرد آن منطقه است که به نظر می رسد واحد مرکزی خبر از طریق گفتگو با افراد ناآگاه و غیرکارشناس به چنین آمار اشتباهی دست یافته است...
dasdfdsfsdf

حکیم مهرواحد مرکزی خبر در گزارشی مکتوب از قول دو منبع که خواست نامشان فاش نشود !!! به بیان معضل حیوانات ولگرد در آبادان و خرمشهر پرداخت.

نکته مهم در این گزارش تأکید جدی بر انتقال انواع ویروسهای آنفلوآنزا از حیوانات به انسان و شیوع نود درصدی هاری در بین حیوانات ولگرد آن منطقه است که به نظر می رسد واحد مرکزی خبر از طریق گفتگو با افراد ناآگاه و غیرکارشناس به چنین آمار اشتباهی دست یافته است.

متن گزارش واحد مرکزی خبر به این شرح است :

وجود هزاران " حیوان ولگرد " دغدغه ای است که این روزها شهـروندان آبادانی و خرمشهری را نگران کرده است .
" افزایش " انواع ، موش ، گربه و سگ های ولگرد ازسـال 86 تاکنون در اماکن مسکونی و غیرمسکونی آبادان و خرمشهر به معضلی جدی بدل شده است .
کارشناسان شبکه بهداشت و درمان آبادان درخصوص موش های عظیم الجثه آبادان و خرمشهر می گویند این موش ها از نوع رائوس هستند که سالانه یک تا یک و نیم میلیون بچه موش به دنیا می آورند .
منوچهـر رسولی یکی از این کارشناسان می افزاید رنگ خاکستری ، جثه بزرگ و کشیده و قدرت بدنی زیاد از ویژگی های بارز این موشهاست .
به گفته او قدرت بدنی این موش ها تا جایی است که قادر هستند در پوش فاضلا بها را بلنـد کرده و وارد چرخه زندگی مردم شوند ترس و فرار گربـه ها به محض دیـدن این نـوع موش منجـر به رشـد بیشتر آنها بویژه در فروشگاه های قصابی ، خواروبار و ماهی فروشی ها شده است .
اما از2 سال گذشته که شبکه بهداشت شرکت نفت مبارزه با این حیوانات و بویژه گربه ها را از دستـور کار خود خارج کرده است زاد و ولد گربه ها صددرصد افزایش پیدا کرده است .
شاهـرخ نویدپور یکی از پژوهشگـران منطقه درتحقیقـی که بر گربه های منطقه انجام داده است به این نتیجه رسیده است که 75 درصد گربه‌ها به تک یاختة انگلـی ، 90 درصـد به یک سستود ( نوعی انگل ) و صددرصد حداقل به یک نماتود گوارشی آلوده هستند .
اواین آزمایش را بر40 قلاده گربة ولگرد از نظر انگل های کرمی دستگاه گوارش و 50 قلاده ازنظر تک‌یاخته‌های انگلی انجام داده است .
اما سگ های ولگرد ، بیشترین خطر و تهدید را برای مردم دارد که به نقل از یک منبع آگاه از شبکه بهداشت و درمان بیش از 90 درصد " هار " هستند .
این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت بطورمیانگین در هفته یک تا 2مورد گازگرفتگی یا حمله سگ های ولگرد گزارش می شود .
او می افزاید از هر 10 بیماری که روزانه به مراکز درمانی مراجعه میکنند بیش از سه نفر با یکی از انواع آلودگی های این حیوانات مرتبط هستند .
اما در تحقیقی که خبرنگار واحد مرکزی خبراز شهرستانهای آبادان و خرمشهر انجام داد گویا قائله به همین جا ختم نمی شود به طوریکه مشخص شد از نیمه شب بامداد تاساعت پنج صبح حرکت دسته های بزرگ سگ های ولگرد موجب رعب و وحشت مردم شده تا جایی که در این ساعت از شب مردم مخصوصا زنان و کودکان جرائت خارج شدن از خانه را ندارند .
جعفری رییس مرکزبهداشت آبادان می گوید این حیوانات منشاء اصلی انتقال بیماری‌های مشترکی مانند هاری کیست هیداتیک ، سالک ، طاعون ، حصبه و بویژه انواع آنفولانزا هستند .
یکی از کارشناسـان شورای سلامت شهرستان هم که خواست نامش فاش نشود می گوید شهـرداری آبادان در امحای این حیوانات بصورت شلیک مستقیم با اسلحه تاکنون موفق عمل نکرده است .
او راه حل این معضل را تنها در همکاری شرکت نفت ، پتروشیمی و منطقه آزاد اروند می داند .رییس خدمات شهـری شهـرداری آبادان می گوید عملیات امحـای شهرداری فقط شامل سگ ها و موش ها می شود و بقیه حیوانات از جمله گربه ، گراز ، روباه و شغال را دربرنمی گیرد .
خضیر مزرعه ، در عملکرد یک ماهه امحای سگ های ولگرد می گوید مهر امسال با شلیک 868 تیر به سگ های ولگرد فقط 455 قلاده مورد اصابت قرار گرفته و از بین رفته اند .
او می افزاید ازحدود 36 میلون تومان هزینه ایی که هر سال خرج امحای سگ های ولگرد می شود بیش از 18 میلیون تومان آن به دلایلی مانند نبود مهارت در تیراندازی هدر می رود که این امر به علت عملیات غیراصولی ، مشکلات بهداشتی و اجتماعی خاص خود را درپی دارد .
سرگرد سیدرحمان موسوی معاون ارشاد نیروی انتظامی آبادان ، اجساد متلاشی شده سگ ها ، گربه ها ، موش ها، رهاشدن آنها درخیابان ها ، بازی کردن کودکان بااین اجساد و عبور خودروها از لاشه ها و اجساداین حیوانات را از مشکلاتی دانست که شهروندان با آن دست به گریبانند .
همچنین در حالـی که اداره دامپزشکـی آبادان در تحقیقـی ، خشکسالی ، شـوری آب ، نبود فعالیت کشاورزی حاشیه نشینـی و تولید زباله را از مهمترین عوامل افزایش این حیوانات می داند ، جلال کعبـی رییس شـورای اسلامی شهر آبادان هم وجود هفت هزار و 500 دستگاه ساختمان مخروبه باقی مانده از جنگ هشت ساله را مکان بسیار مناسبی برای زندگی و افزایش این حیوانات می داند .
اما تجربه های بدست آمده از حضور چینی ها در منطقه آزاد اروند نشان می دهد مهمان های ناخوانده ایی که مشکلات بهداشتی و اجتماعی فراوانی برای ما ایجاد کرده اند گوهری ارزشمند برای کشورهایی مانند چین و ژاپن هستند .
کارشناسان و پژوهشگران منطقه بر این باورند که زنده گیری و جدا سازی حیوانات ولگـــرد از طریـق کـادر آموزش دیده ، واکسیناسیون ، استفاده از داروهای ضد انگلی ، عقیم‌سازی ، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن می تواند راهی برای کاهش و استفاده صحیح از این حیوانات باشد .
کارشناسان بر این باورند همجواری با عراق و اضافه شدن گراز ، روباه و شغال به جمع میهمان ناخوانده آبادان و خرمشهـر شاید خیلی هم بد نباشد چرا که ظرفیت و استعـدادهای منطقـه برای صادرات گوشت و پوست این حیوانات به کشورهای غیرمسلمان مهیاست .
تجربیات موفقیت آمیز کشوری مانند کره جنوبی نشان می دهد با برنامه ریزی اصولی در چرخه حیوانات ولگرد می توان ضمن ایجاد اشتغالزایی مقادیر قابل توجهی ارز عاید کشور کرد .

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پاسدار طبيعت ايران
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۶
0
0
90درصد هار؟ اين اقا با چه مدركي اين حرف غير كارشناسانه را مي زند. اصلاً سگ هار بدبخت چند روز بيشتر نمي تواند زنده بماند. فقط يك كلمه ياد گرفته اند هار هار. مگه خدا سگها را آفريده كه هار باشند شما بي رحمانه به جانشان بيفتيد مساله فقط يك چيز است تروئيج فرهنگ حيوان ستيزي در بين مردم چون با اين كار مردم نسبت به يكديگر بي رحم تر مي شوند و به جان يكديگر مي افتند.
jaleh
|
-
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۶
0
0
جقدر محقق و کارشناس در جنوب کشور حضور دارند ماشالله.
ما که اصلا سر از حرفهای اینها در نمیاوریم
نظر شما
ادامه