کد خبر: ۸۳۸۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زرند و خراسان رضوی

 

رئیس دامپزشکی زرند:
شیوع بیماری تب مالت در زرند به صفر رسیده است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: در سطح شهرستان زرند واکسیناسیون و خون‌گیری‌ به موقع انجام گرفته و هیچ‌گونه بیماری تب مالت مشاهده نشده و شیوع این بیماری‌ به صفر رسیده است.
محمد جانباز از آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی ‌در جمعیت گاو و گوساله ‌این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوصی عملیات واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین و سبک شهرستان‌ در مدت زمان 15 روز کاری و به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح بیان داشت: به منظور پوشش کامل ایمنی جمعیت دامی شهرستان و جلوگیری از انتقال بیماری توسط دام‌ها این طرح با برنامه‌ریزی کامل و رعایت تمام اصول بهداشتی در قالب سه اکیپ از مأموران بهداشتی با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

جانباز عنوان کرد: در این مرحله حدود 2 هزار و 500 رأس گاو و گوساله زیر پوشش قرار می‌گیرند و برای این اجرای این طرح تمام امکانات و هماهنگی‌های لازم در نظر گرفته شده است.

وی اذعان داشت: با تمهیدات ویژه‌ای که سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری‌های واگیر دامی دارد، سال جاری کمترین خسارت را در بیماری‌های تب برفکی داشتیم.

جانباز خاطر‌نشان کرد: تب برفکی یکی از بیماری‌هایی است که خسارت زیادی از طریق اُفت شدید وزن‌، کاهش تولید شیر، سقط جنین و تلفات به صنعت دامداری کشور تحمیل می‌کند.

وی از دامداران خواست در نهایت همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و استفاده از مواد ضد ‌عفونی و خودداری از تردد غیر‌ مجاز و جلوگیری از جابه‌جایی بدون مجوز دام‌ها نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از این بیماری را داشته باشند.

جانباز از اجرای موفقیت‌آمیز طرح واکسیناسیون 3 هزار رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد و ‌گفت: در طرح واکسیناسیون بروسلوز در سال جاری 4 هزار 500 ‌رأس گاو و گوساله در سطح شهرستان علیه بروسلوز واکسینه شدند.

وی افزود: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین و کاهش تولید شیر و عقیمی در دام‌های مبتلا و همچنین ابتلای انسان به این بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار دارد.

جانباز عنوان کرد: در سطح شهرستان با واکسیناسیون به موقع و خون‌گیری‌های انجام گرفته از دا‌م‌ها هیچ‌گونه بیماری تب مالت مشاهده نشده و شیوع این بیماری‌ به صفر رسیده است.

وی ابراز داشت: حدود 4 هزار و 400 رأس گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و سنتی شهرستان زرند نگهداری می‌شوند.

------------------------------

 

برگزاری کارگاه آموزشی بیماری های زنبورعسل در خراسان رضوی
 

با هدف آشنایی کارشناسان دامپزشکی با بیماری های زنبور عسل و ارتقای سطح تولید بهداشتی عسل، کارگاه آموزشی در مشهد برگزار شد.
 کارشناس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی دراین باره گفت : با توجه به لزوم ارتقای سطح علمی کارشناسان دامپزشکی و نیز انتقال آخرین یافته ها درخصوص بیماری های زنبورعسل و راهکارهای کنترل و پیشگیری از آنها ، کارگاه آموزشی دو روزه ای  با حضور بیش از 36 نفر از کارشناسان شبکه های دامپزشکی و آزمایشگاهی استان در محل اداره کل دامپزشکی استان  برگزار شد.
دکتر محمدرضا شریعتی افزود: در کارگاه یادشده، مباحث نوینی درخصوص بیماریهای زنبورعسل و راه های کنترل و پیشگیری از آن توسط دکتر صدیقه نبیان عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی تهران تدریس شد.

 

نظر شما
ادامه