کد خبر: ۸۶۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - ماموریت موش‌های ماراتن فضایی پس از 91 روز معلق بودن در فضا برای آزمایش چگونگی جلوگیری از تجزیه استخوان پایان یافت و این موشها به زمین بازگشتند.

این ماموریت، طولانی‌ترین زمان اقامت حیوانات در فضا محسوب می‌شود.

انواع مختلف سلول‌های استخوانی به ساخت استخوان یا تجزیه آن می‌پردازند. برای استخوان‌های متحمل وزن، سلولهای تجزیه کننده در زمان تاثیر نداشتن بر استخوان مانند ریزگرانش فعالتر می‌شوند. برای مثال به گفته محققان دانشگاه جنوای ایتالیا، فضانوردان در سفرهای خود با 20 تا 30 درصد از دست رفتن استخوان مواجه می‌شوند.

آنها برای کاهش این آسیب از ورزش و مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند اما بازگرداندن استخوان به حالت اولیه آن در زمین بسیار سخت است.

این محققان به ارسال شش موش به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرداختند که از میان آنها در سه مورد جهش ژنتیکی برای تولید پروتئین پلیوتروفین (PTN) که در رشد استخوان تاثیرگذار بوده، انجام شده بود.

محققان دریافتند که موش‌هایی که از PTN‌ بیشتر برخوردار بودند، در برابر تجزیه استخوان در فضا محفوظ مانده و تنها سه درصد از سطح ستون فقرات آنها در مقایسه با 41.5 درصد در موشهای عادی، کاهش بافت.

اکنون این دانشمندان امیدوارند که بررسی‌های بیشتر در مورد درمانهای پروتئینی بتواند در آماده‌سازی فضانوردان برای زندگی در ریزگرانش مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
vet
|
-
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
0
0
با سلام و تشکر از بازدید شما - ضمن سپاس از دقت و تذکر شما - در میان انبوه اخبار و مشغله بالای خبری این خبر دور از چشم مانده بود که شنبه 26 فروردین ماه به آن پرداخته شد. با تشکر مجدد - حکیم مهر

سلام. سکوت جالب حکیم مهر!!!!
قبلا حکیم مهر کوچکترین اتفاقات دامپزشکی رو درج می کرد اما جالب است هیچگونه توجهی به اعلام برنامه کنگره جامعه دامپزشکان نکرده.
آیا حکیم مهر امسال در کنگره خواهد بود؟؟؟
باید صبر کرد ودلایل این سکوت را....
نظر شما
ادامه