کد خبر: ۸۸۹۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، کرمان، اصفهان و خراسان رضوی

 

برگزاری جلسه با موضوع بررسی مشکلات تکثیرکنندگان و پرورش دهندگان میگو


 مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر گفت : با توجه به شعار سالجاری مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید با دقت و جدیت بیشتری نسبت به امر صنعت پرورش میگو پرداخته شود .
جلسه ای با موضوع بررسی مشکلات تکثیرکنندگان و پرورش دهندگان میگو با حضور مدیران کل دامپزشکی و شیلات و رئیس پژوهشکده  میگو و جمعی از تکثر کنندگان و پرورش دهندگان میگو در سالن جلسات دامپزشکی استان بوشهر برگزار گردید .

در این جلسه که بیش از دو ساعت بطول انجامید دکتر مرتضی بحرانی مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص عوامل مختلف مخاطره انگیز بر مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو  و همچنین در مورد عوامل و روشهای مختلف انتقال بیماریها در نقاط مختلف دنیا توضیحاتی ارائه و تاکید نمود : با توجه به شعار سالجاری مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با دقت و جدیت بیشتری نسبت به امر پرداخته شود .

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در ادامه افزود : با توجه به اینکه بحث پرداخت خسارتها از مجموعه دامپزشکی نخواهد بود و هیچگونه تعهدی نیز نسبت به این مسئله ندارد لذا به همین منظور تکثیرکنندگان و پرورش دهندگان می بایست نسبت به انجام امور بیمه ای فعالیتهای خود اقدام جدی داشته باشند و با ایجاد تشکل های مرتبط و ارائه انتقادات و پیشنهادات به سیستم دولتی کمک کند و اجازه رشد مشکلات ندهند .
در ادامه این جلسه مهندس یار احمدی مدیر کل شیلات استان بوشهر اظهار داشت : دولت در زمینه و حمایت از صنعت پرورش میگو کمک ها خوبی داشته و می توان به آینده این صنعت امیدوارتر بود .
وی در ادامه افزود : دامپزشکی استان بوشهر در زمینه کنترل بیماریهای میگو فعالیت چشمگیری داشته و انجام 6000 تست و آزمایشات مختلف ویروسی و باکتریایی بصورت رایگان در راستای ایجاد امنیت زیستی و حمایت از تولید کنندگان گام بلندی در پیشرفت این صنعت داشته است و در این راه اتحادیه تکثیر کنندگان و پرورش دهندگان بیش از پیش فعال باشند .
دکتر آئین جمشید رئیس پژوهشکده  میگو هم گفت : شرایط اکولوژیک و متعادل شدن شرایط آب و هوایی در منطقه و کاهش میزان دما و متعادل شدن شوری آب ریسک بیماری و شرایط اقلیمی را برای فعالیت ویروسها بیشتر کرده که باید به همین دلیل الزامات بهداشتی و اصول مدیریتی آن را بیشتر مدنظر قرار دهیم و با این کار به تولید و سرمایه گذاری کمک کنیم  و با مدیریت بهداشتی اصولی و پیگیری مسائل بیمه ای ضریب اطمینان کار را افزایش داده تا روند پایداری را در صنعت میگو شاهد باشیم.

----------------------------------

 

مسئول مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان :
واکسیناسیون مهمترین راه مبارزه ، کنترل و پیشگیری از بیماری هاری است


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی کرمان گفت : با اینکه هاری از دیر باز در بیشتر کشورهای دنیا وجود داشته و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات بهداشتی کشورهای در حال توسعه است واکسیناسون مهمترین راه مبارزه ، کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

دکتر الهام پور محسنی نسب افزود : اصلی ترین راه سرایت بیماری گازگرفتن به وسیله حیوانات مبتلا به هاری است و دیگر راههای سرایت این بیماری هم پوست ، مخاط ، و انتقال از طریق دستگاه تنفس است.
این دامپزشک در خصوص علائم این بیماری اظهار داشت : مهمترین علایم تغییر در رفتار و عادات حیوان می باشد و در پاره ای مواقع حیوان مضطرب و به صورت وحشی و درنده درآمده و به هر فرد و هر چیز که سر راه او باشد حمله می کند، ضمن آنکه  ریزش بزاق و سختی در بلع را از دیگر علائم این بیماری برشمرد.
وی افزود : بیماری هاری از جمله بیماریهای ویروسی قابل انتقال بین حیوانات و انسان و غیر قابل درمان است که واکسینه کردن سگهای نگهبان از بهترین راههای پیشگیری از سرایت این بیماری است .
پورمحسنی نسب خاطر نشان کرد : به منظور پیشگیری و کنترل بیماری هاری اداره کل دامپزشکی استان کرمان  با عقد قرار داد با مراکز مایه کوبی بخش خصوصی و همراهی اکیپهای مبارزه شبکه های دامپزشکی تابعه در سال 90 تعداد 9 هزار و 872 قلاده سگ در سطح استان مورد واکسیناسیون قرار گرفتند .
وی در پایان از هموطنان خواست نسبت به انجام واکسیناسیون هاری حیوانات خانگی خود اقدام نمایند تا از مبتلا شدن حیوان خانگی به بیماری مهلک هاری جلوگیری بعمل آید .

 

-------------------------------------

 

تولید 150 تن مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری های استان اصفهان


کارشناس مسئول طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد : با توجه به اینکه یکی از اولویت های مهم این اداره کل درسال جاری تولید محصولات دامی سالم است، تا پایان فروردین ماه سال جاری در سه واحد پرورش مرغ گوشتی در استان اصفهان مقدار 150 تن مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک تولید و پس از انجام آزمایشات لازم توسط اداره کل دامپزشکی استان در مراکز عر ضه مورد تائید، توزیع و دراختیار شهروندان گرامی قرار گرفت.

دکتر کیمیایی افزود : در حال حاضر نیز این طرح در سطح 12 مرغداری دیگر در شهرستانهای مختلف استان اصفهان درحال پیگیری و در مرحله انجام آزمایشات اختصاصی جهت تائید نهائی تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک است که امیدواریم به زودی محصول آن ها به بازار استان عرضه گردد.

 

--------------------------------------

 

ایمن سازی 360 هزار راس دام سنگین در خراسان رضوی علیه تب برفکی

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز واکسیناسیون دام های این استان علیه  بیماری تب برفکی در هفته جاری خبر داد.
مدیر کل  دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر، افزود: پیش بینی می شود در این مرحله، کلیه دام های سنگین استان به تعداد 360 هزار راس تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار بگیرند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی، رویکرد این مجموعه را در این مرحله بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست و اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری به بخش
خصوصی و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی-درمانی دام های روستایی و عشایری ، اجرای 60 درصد عملیات یادشده به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رساندن خسارات ناشی از بیماری کلیه دام های سنگین استان  با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی –قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.
دکتر ازغدی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 20 روز ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت.
مدیر کل دامپزشکی استان با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و در صورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای-بهداشتی و رعایت مفاد  سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود.
 او مجددا تاکید نمود، با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

 

نظر شما
ادامه