کد خبر: ۹۳۵۵

حکیم مهر - فون انگلی مزارع ماهیان گرم آبی مناطق مرکزی و شرق استان مازندران در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی این استان بررسی شد.

علیرضا صادقی مسئول آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی مازندران ضمن اعلام خبر فوق نتایج حاصله را حاصل زحمات 93 روزه همکاران پرتلاش و مجرب خود دانست.

وی در ادامه به وجود عوامل زیاد در اکوسیستم های آبی جهت ایجاد ضایعه در ماهیان اشاره کرد و گفت : این عوامل را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد. با توجه به شرایط بیولوژیکی و اکولوژیکی ماهی و محیط اطراف آن، این حیوان مستعد ابتلا به انواع آلودگی ها می باشد.

صادقی وضعیت نامناسب محیطی  را مسبب اصلی بیماری در آبزیان عنوان و تصریح نمود : این وضعیت می تواند ماهیان را به بیماری حساس تر کند.

مسئول آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان در ادامه افزود : انگل ها از مهمترین عوامل تهدید کننده جمعیت ماهیان محسوب می شوند که در بسیاری از موارد باعث کاهش نسل آنها می شوند. این گروه از موجودات قسمت های مختلف بدن ماهیان مثل پوست، باله ها، چشم، آبشش، بافت و اندام گوارشی را مورد حمله قرارمی دهند.

صادقی در ادامه به نحوه انجام آزمایشات اشاره کرد و توضیح داد : در فصل بهار، طی ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد 91 تعداد کل 1532 قطعه ماهی (آمور، کپور و فیتوفاگ) توسط همکاران شبکه های مختلف دامپزشکی، از مزارع پرورش ماهیان گرم آبی نواحی مرکزی و شرق استان مازندران (8 شهرستان) به وسیله تور صید شده و به صورت زنده به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی مازندران منتقل شدند.

وی افزود : همه نمونه ها بلافاصله پس از تحویل، توسط کارشناسان آزمایشگاه مرکزی مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا نمونه ها با روش قطع نخاع کشته، سپس به روش های ارگانولپتیک، کالبد گشایی و انگل شناسی، با تهیه لام مرطوب آزمایشهای لازم بر روی پوست، آبشش، باله ها، اندام احشایی، دستگاه گوارش و چشم ماهیان برای جداسازی انگل ها انجام گرفت .

صادقی در پایان گفت : جهت تثبیت انگل های جدا شده، از فرمالین 10 درصد استفاده شد و نتایج حاصله را طی جدول ذیل گزارش نمود.

لازم به توضیح است اطلس رنگی انگل های جدا شده از ماهی در پورتال اداره کل دامپزشکی استان مازندران به آدرس http://mazandaran.ivo.ir  در وب پارت نگاه روز موجود می باشد.

شهرستان

تعداد واحد پرورش

نمونه برداری شده

تعداد نمونه های

 ماهی اخذ شده

تعداد آزمایشات

 انگلی انجام شده

فون انگلی

Tricodina

Ichthyophthirius

Gyradactylus

Dactylogyrus

Diplostomum

Lernea

ساری

5

543

2715

+

+

+

+

 

+

قائمشهر

2

90

450

+

 

نظر شما
ادامه