کد خبر: ۹۳۶۷

حکیم مهر - رییس اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: میزان عرضه‌ علوفه ارزان ‌قیمت بسیار ناچیز و در حد هشت درصد از نیاز دامداری‌ها بوده که این میزان نهاده نمی‌تواند قیمت‌ها را بشکند و عامل ارزان‌شدن شیر و گوشت شود.

سیروس روستا تصریح کرد: میزان نهاده‌ای که عرضه شده بسیار ناچیز و در حدی بوده که مسوولان امر قسم‌شان برای توزیع نهاده ارزان راست باشد.

وی گفت: میزان نهاده ارزان نه تنها جوابگو نبوده، بلکه ترکیب اقلام علوفه‌ای در بازار مناسب نیست و در حالی که دامدران اقلام مختلفی مانند جو، گندم، کنجاله سویا، سبوس و ... را همزمان با هم نیاز دارند، در هر دوره یکی از این اقلام در بازار وجود ندارد که این امر برای تولید مشکل‌ساز شده است.

به گفته روستا در سال جاری یک میلیون و 444 هزار تن انواع کنجاله بدون سویا مورد نیاز دامداری‌های کشور است که 738 هزار تن از تولید داخل باید تامین شود و 706 هزار تن از طریق واردات باید تامین شود.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران افزود: در سال جاری دامداری‌ها نیازمند پنج میلیون و 430 هزار تن جو هستند که چهار میلیون و 400 هزار تن آن از تولید داخل تامین می‌شود و باید بیش از یک میلیون و 30 هزار تن از این محصول وارد شود.

روستا ادامه داد: یک میلیون و 198 هزار تن گندم مورد نیاز دامداری‌هاست که 930 هزار تن از تولید داخل و 268 هزار تن از طریق واردات باید تامین شود. هم‌چنین در سال جاری یک میلیون و 670 هزار تن سبوس گندم مورد نیاز واحد‌های دامداری در کشور است که یک میلیون و 100 هزار تن آن از تولید داخلی و 570 هزار تن از طریق واردات باید تامین شود.

به گفته‌ وی دو میلیون و 512 هزار تن کنجاله سویا مورد نیاز صنایع دامداری در سال جاری است که تنها 193 هزار تن از این میزان از تولید داخل تامین می‌شود و بیش از دو میلیون 319 هزار تن از طریق واردات باید تامین شود.

روستا خاطر نشان کرد: صنعت دامپروری کشور پنج میلیون و 345 هزار تن ذرت دانه‌ای در سال جاری نیاز دارد که سه میلیون و 139 هزار تن از این میزان از تولید داخل تامین می‌شود و دو میلیون و 206 هزار تن نیازمند واردات ذرت دانه‌ای هستیم.

رییس اتحادیه دامداران خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی به‌طور مکرر شرایط خشکسالی را تجربه کرده و به استناد آمارهای موجود این پدیده برای ظرفیت‌های تولیدی از جمله غلات زیان‌بار بوده است و آثار آن در بخش دام از طریق کاهش علوفه‌ مرتعی و افزایش قیمت علوفه و کاهش قیمت دام مضاعف شده است و قاعدتا میزان تولید را حتی در سال‌های بعد تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: تلاش برای تنظیم بازار و ایجاد ثبات نسبی در قیمت نهاده‌ها از طریق واردات مخاطرات تامین غذا از منابع داخلی و دغدغه‌های امنیت غذایی و خودکفایی را کاهش می‌دهد، اما نبود قانون‌مندی در سیاست‌های تجاری و عدم پیوند بین سیاست‌های تولید و تجارت زندگی بخش وسیعی از فعالان عرصه‌ی دام را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: دولت به عنوان عامل احیای فضای کسب و کار باید از اتخاذ سیاست‌های متضاد در این بخش جلوگیری کند و زمینه‌ی مشارکت اتحادیه و تشکل‌های تولیدی برای حضور فعال در عرصه‌ی تولید تجارت نهاده‌های دامی را فراهم کند.

 

نظر شما
ادامه