کد خبر: ۹۴۰۴

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای، از کلیه شهروندان خواست تا با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از قبیل تب مالت(بروسلوز)، کیست هیداتید، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) و ... در اثر مصرف فرآورده های خام دامی غیرمطمئن و کشتار غیر مجاز دام و نیز با توجه به حضور زائرین حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در شهر مقدس مشهد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

در این اطلاعیه آمده است :
"کشتار غیر مجاز دام، به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال. عرضه گوشت از پیش چرخ شده و عرضه مرغ وقطعات آن شامل؛ جگر و سنگدان به صورت فله‌ای اکیداَ ممنوع بوده و لازم است مرغ و آلایش آن به صورت بسته بندی و مشخصات کامل عرضه شود."
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این زمینه از شهروندان خواسته است تا برای جلوگیری از ابتلای به تب مالت(بروسلوز)  فرآورده های لبنی مورد نیاز را حتماً از مراکز مجاز تهیه کرده و در هنگام مصرف فرآورده‌های بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه نمایند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی خاطرنشان ساخت : هنگام خرید ماهی تازه دقت گردد تا مجوز دامپزشکی مبنی بر تازگی و بلامانع بودن عرضه آن در کنار ماهی های قابل عرضه در فروشگاه ها  نصب شده و ماهی تازه در کنار پودر یخ عرضه گردد.

وی افزود : با توجه به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه ، گروه‌های ویژه نظارتی این اداره کل همزمان با  فصل گرما، عملیات بازدید از تمامی مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های فوق اعم از مراکز بسته‌بندی گوشت و آلایش دامی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کلیه اماکن عرضه گوشت سفید و قرمز در سطح استان را  شدت بخشیده و در این راستا و در جهت اجرای بهتر طرح یادشده، از کلیه زائرین و مجاورین  درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی مراتب را در مشهد  با شماره تلفن های1512(مرکز پاسخگویی اداره کل دامپزشکی) 7250025-7250035(شبکه دامپزشکی مشهد مقدس) و 7624208(مرکز پیام جهاد کشاورزی) و در شهرستانها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذاشته تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد.

وی تأکید کرد : سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره 30001905 آماده دریافت پیام های مردمی در زمینه های یادشده می باشد.

 

نظر شما
ادامه